- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Volkswagen Polo 1,6 TDI 75 hk Trendline: Den komplette lillebror


Tekst: Søren Clauding – december 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kender man en Volkswagen, kender man også en Volkswagen Polo. For selvom den seneste generation af den populære kompakt-bil er helt igennem sin egen, fornægter slægtskabet sig ikke – og det tæller bestemt på positiv siden.

 

Den nye generation Polo er endnu mere moden end forgængeren, den er en værdig lillebror til den sjette generation af Volkswagen Golf. Og den tyske fabrik har optimeret Polo’ens funktion, så den helt igennem er en rigtig god bil, hvilket formentlig også er årsagen til, at den er blevet så utrolig godt modtaget på alle markeder.

 

Ultra økonomisk

Den prøvekørte udgave var udstyret med en ultra økonomisk 75-hestes dieselmotor. Men den havde i øvrigt været ligeså økonomisk, om den så havde været en af de kraftigere udgaver på hhv. 90 og 105 hk. 23,8 km pr. liter dieselolie, naturligt nok lidt mindre i praksis. Og 109 g CO2 pr. km, ikke at forglemme i disse miljøtider.



Men 75-hestes versionen var nu bestemt ikke af vejen. Ikke mindst fordi udgaven med 75 hestekræfter er den eneste, man kan købe i Trendline-version. Det har en betydning for prisen. For med det laveste udstyr er prisen på små 180.000 kroner ret fornuftig, om end man savner aircondition.

 

Vælger man en Comfortline version, får man automatisk en større motor med i købet foruden mere udstyr – og aircondition – naturligvis. Så er prisen steget med godt 25.000 kroner og med Highline udstyr og 105 dieselheste koster herligheden 233.000. egentlig forbavsende ringe prisstigning, med tanke på, at man opnår større effekt. Men for 233.000 kroner skal man virkelig sætte pris på udstyr og motorkraft. Især fordi den ”mindste” er så god i sig selv.

 

Komplet og momentstærk

VW Polo er nemlig en yderst komplet bil. Den er ingen racer med sine 75 heste og den bruger 14 sekunder på at nå 100 km/t, men fordi et stort drejningsmoment optræder tidligt på skala’en, får man et gevaldigt puf bagi, når speederen berøres og så savner man ikke effekt.

 

Volkswagen Polo er omkring 25 cm kortere end storebror Golf. Der er givet lidt køb på bagagepladsen, sammenlignet med Golf, men kabinepladsen, især på bagsædet, er ikke væsentlig ringere. Det skyldes bl.a. at der er blevet plads til bagsædepassagerernes knæ i forsæderyglænene.


 


Bagagerummet er delt i tre med plads til reservehjul i den nederste del, hvis man ønsker det. Ellers udfylder et lappekit rollen som nødhjælper ved punktering.

 


 

 

Enkelt og pænt

Interiøret er udført med samme enkelhed, elegance og funktionalitet som kendetegner alle Folkevogne, traditionel men ufatteligt pænt – og det hele er skruet gevaldig godt sammen. Alting er anbragt, hvor det skal være. Stort handskerum med gennemtænkt indretning, masser af fralægningspladser i øvrigt (med plads f.eks. til store flasker i dørlommerne og et rum bag kopholderne i midterkonsollen, så en hård opbremsning får indholdet til at forsvinde i den praktiske rum, i stedet for ned over fødderne på fører og passager). Sæderne er ret bekvemme.

 

Også køreoplevelsen er velafstemt. For en Polo kører næsten på samme måde som en Golf. Det betyder fast og kontant affjedring, stor styrepræcision og beherskede støjforhold. Kørekomforten ligger i funktionaliteten og manglende overraskelsesangreb.

 

Sikker

Sikkerhedsniveauet for Polo er højt. Topscorer i EuroNCAP og 3 fuldt indstillelige nakkestøtter på bagsædet genspejler oplevelsen af bilen.

 

Må minussiden tæller egentlig kun en smule mere dieseltikken fra maskineriet end resten af bilen lægger op til og det, at den lille dieselmotor er længe om at blive varm, så kabineopvarmningen også tager sin tid. Det sidste kan der kompenseres for med sædevarme.


Modelnavn:

Volkswagen Polo 1,6 TDI 75 hk Trendline 5d

Listepris:

Kr. 177.699

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. common-rail turbodiesel, 75 hk/ 195 Nm v. 1500 o./min.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

14 sek/ 170 km/t/ 23,8 km/l/ 109 g/km

Længde:

3,97 m

Bagagerum:

280 liter

Diverse:

ESP. ASR. EDS. MSR. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. Multijusterbart rat. El-ruder foran. 2 X Isofix. Asymmetrisk deleligt bagsæde ryglæn. Fart-pilot. 12 V udtag i bagagerummet.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt