- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Golf GTI 2,0 TSI DSG 5d

GTI total-koncept i fineste form


Af Søren Clauding – oktober 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW Golf GTI i Motorradioen


I 1974 præsenterede Volkswagen for første gang en bil, der siden skulle få næsten ikonisk betydning for udviklingen af moderne Folkevogne. Den fik navnet ”Golf”. I hælene på den nye Golf sendte Volkswagen året efter endnu en bil på gaden, som skulle vise sig på sit felt at opnå en endnu stærkere position, fordi den skabte en særlig niche for hurtige personbiler, som alverdens bilfabrikker siden skånselsløst har kopieret: VW Golf GTI.

 

Golf GTI var bilen i overhalingsbanen på de tyske autobahns. Den havde 115 hestekræfter på de trækkende forhjul, men vejede ikke meget, og den havde ingen problemer med at fræse derudaf med næsten 200 km/t. Til trods for, at den var baseret på en almindelig personbil og til trods for, at 200 km/t var rigtig hurtigt dengang (og vel stadig er det). Den kunne gøre det af to grunde: Dels fordi den ikke vejede særlig meget (810 kg) og dels fordi den kørte knald godt.

 

Kører formidabelt

En VW Golf GTI anno 2013, den syvende generation Golf og den syvende generation GTI, er kørt direkte i originalens hjulspor. Den moderne GTI er meget tungere (1350 kg – som endda er lettere end sjette generation), det har man kompenseret for ved hjælp af næsten dobbelt så mange hestekræfter, men den kører fortsat knald godt, sammenlignet med nutidens standard, vel at mærke. Og den nutidige standard er vel nok blevet meget, meget bedre end i 1975.

 

Forklaringen er i vores optik, at Volkswagen om nogen, præcis som de har gjort det med standard Golfen, har holdt fokus. De har skabt en hurtig og sportslig udgave af en almindelig personbil. Og da en Golf nu ikke er helt almindelig, men faktisk en ret velkørende og på samme tid funktionel personbil, er GTI-versionen heller ikke helt almindelig og ligeså funktionel som udgangspunktet.

 

Køreglæde som målestok

Bortset fra navnet, filosofien og de relative kørefærdigheder, sat i forhold til tidens standard, er der imidlertid ikke megen lighed. Volkswagen har nemlig også forstået at videreudvikle design og teknik – og optimere kombinationen helt i overensstemmelse med den oprindelige idé. Det indebærer, at man kan måle bilens evner i mere end blot fart og kørefærdigheder. De kan også måles i køreglæde.

 

Det sidste har ret meget at gøre med forståelse for, hvordan moderne teknologi kan anvendes til at få en bil til at køre suverænt godt:

 

Perfekt udgangspunkt

MQB-platformen, som hele spektret af VW-gruppens kompakte mellemklassebiler er baseret på, er nemlig skabt med kørekomfort som højeste prioritet – vel at mærke uden at give køb på køredynamik og vejbeliggenhed. Når den undervogn tilpasses de sportslige ambitioner, bliver resultatet ikke bare en yderst sporsikker, præcist styrende bil med fabelagtig balance og formentlig også stor stabilitet ved op til de 244 km/t, den kan spadsere (vi har kun prøvet Golf GTI på danske veje), men også transport på noget nær første klasse.

 

Affjedringen er forbilledlig og fordi Volkswagen har valgt ikke at overdimensionere hjulene med letmetalfælge i overstørrelse og tilhørende ultralavprofildæk, men valgt 17” fælge med dæk med en vis affjedring i dæksiderne, destruerer man ikke de egenskaber, undervognen er født med. Modigt og rigtigt gjort.

 

Bestemt reaktion

En hvis form for bestemt reaktion oplever man dog under kørslen, for bilen er sænket 15 mm. Det er mærkbart, men heller ikke den forandring er overdreven. Resultatet bliver at VW har skabt en af de hvis ikke den mest velkørende kompakte familiebil på markedet. Helt i tråd med filosofien.

 

Motoren er lydløs, om end udstødningen giver et lille prik på skulderen om, at hvis man træder speederen i bund, når man de 100 km/t på bare 6,5 sekunder og hvis man gør det samme, mens man kører 80 km/t, er man på bare 6 sekunder oppe på 120. Glimrende sikkerhedsfaktor ved kritiske overhalingsmanøvre.



Moderne elektronik

I Danmark koster en den prøvekørte model, der også havde 6-trins DSG-gear, den nette sum af en halv million kroner. Det gør den ikke lige præcis til hvermandseje på vore breddegrader. Men prisen, udover sponsoratet af den danske statskasse, inkluderer også et udmærket udvalg af Volkswagens moderne elektroniske udstyr som f.eks. det såkaldte XDS elektroniske spærredifferentiale og progressivt virkende styretøj, som tilsammen er en del af køreoplevelsen. Multifunktionsrat, regnsensor, 2-zone klimaanlæg, LED forlygter, sædevarme, 7 airbags og en lækker dyb totalrød lakering, kaldet Tornado-rød, følger også med.

 

Naturligvis er designet gejlet lidt op, så Golf GTI’en optræder, som man forventer det af en bil med så imponerende historik og så stor betydning for udviklingen af lignende biler hos konkurrerende producenter. Derved bliver oplevelsen total.


DSG-Gearet er et plus for den dynamiske køreoplevelse.

 

 


Model:

VW Golf GT 2,0 TSI DSG 5d

Listepris:

Kr. 494.996

Motor og transmission:

4 cyl. Turbobenzinmotor 2,0 l. 220 hk/4500 omdr./min. 350 Nm/1500-4400 omdr./min. 6 trins automatisk DSG-gearkasse. XDS Elektronisk spærredifferentiale.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,5 sek./ 244 km/t/ 15,6 km/l /149 g/km

Længde:

4,26 m

Bagagerum:

380-1450 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Multikollisionsbremse. 17” alufælge. LED tågeforlygter. Dæktrykskontrol. Progressivt styretøj. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med funktionstaster. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Bluetooth, AUX etc.. Isofix.


 

Advarselstrekanten gemmer sig bag et låg i bagklappen. En af mange fine og funktionelle detaljer i en Golf GTI.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt