- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Urban Cruiser

Klima-rigtig bybil


Tekst: Søren Clauding – november 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er kompakt, rummelig, lidt kantet men ellers ganske fræk. Og så kan den køre næsten 19 km på en liter dieselolie. I BYEN!

 

Toyota har med den nye Urban Cruiser optimeret alle de egenskaber, man har brug for ved bykørsel. Man har pakket det ind på en måde, som især appellerer til det yngre og det kvindelige publikum. På én gang praktisk og funktionel – med masser af charme og appeal.

 

Og så kører den fremragende.

 

Klare bybombene

Det sidste skyldes givet vis, at den er udstyret med en undervogn fra den ret populære Toyota Yaris. Men opsætningen er anderledes. Den er tilpasset de ofte ret ujævne gader man mødes af, ikke kun i Danmark. Den er blød – uden at blive kedelig. Og frem for alt uden at det er gået ud over styrepræcision og stabilitet.



Ved dansk motorvejsfart klarer Urban sig udmærket. Men fordi den er optimeret til bykørsel, er det hér den markerer sig. Man skal nemlig se det hele i lyset af prisen. 280.000 kroner for dieseludgaven med top-udstyr (T3) og for at få et reelt billede af hvad Toyota tilbyder med Urban Cruiser prøvede vi også benzin-versionen med T2 udstyr, som koster 240.000 kroner. Begge priser er høje, hvis man tænker ”traditionel bil” og retfærdiggøres primært af bilens egenskaber, dér hvor den er tænkt.

 

God plads

Den måler bare 3,93 meter i længden. Det skal man tage med, for parkeringsproblemerne i byerne er for konstant opadgående. Den har både rimelig benplads på bagsædet og ikke mindre end 314 liter bagageplads (388, hvis man skubber bagsæderne frem i forreste position). Det er specifikationer, der ikke er meget forskellige fra f.eks. VW Golf. Men den populære Volkswagen er 27 cm længere.


 


Oplevelsen af Urban Cruiser overstiger imidlertid både specifikationer og praktik. Den er så let tilgængelig, at man fra første sekund ikke spekulerer over andet end hvor man skal køre hen. Den er en drømmebil, fordi man ikke behøver bekymre sig om den. Som potensforlænger er den mindre effektiv. Ja, det kommer selvfølgelig an på hvordan en sådan nu om dage egentlig skal se ud – det skal vi undlade at dyrke nærmere… Interiøret udstråler styrke, instrumenteringen er placeret dér, hvor den bør være (og det er ikke over centerkonsollen), der er dobbelt handskerum, god siddestilling. Det er svært at give roser nok.

 

Dyrere diesel

Umiddelbart er dieselmotoren den mest attraktive. Men den koster 25.000 kroner, sådan cirka, mere end benzinvarianten. Dieselmotoren giver et kraftigere træk i kraft af et stort drejningsmoment. Den har 11 heste færre end benzinmotoren, men præstationerne er stort set ens, om end lidt til dieselmaskinens fordel. Og så er den som nævnt mere økonomisk.

 

Der er bare det ved det, at benzinmotoren er slet ikke tabt bag af en vogn – heller ikke en dieselvogn. Med en officiel benzinøkonomi på 15,2 km/l er forskellen beskeden. I praksis kører man næsten 13 km/l – mod dieselbilen, som ikke gik meget over 15. En del af forklaringen kan være et velfungerende stop-start system, som slukker for motoren, når man holder stille ved rødt lys.

 

Merforbrug om vinteren

Der er bare det ved det, at ikke mindst grundet årstiden var aircondition (som afrimer

 


kabineluften) og el-bagrude konstant tilsluttet. Det koster energi, øger benzinforbruget og forhindrer motoren i at være slukket i mere end 15-20 sekunder, inden den starter igen for at sikre, at der er strøm nok i systemet. Dieselvarianten var derimod forsynet med en ekstra-varmer, så man hurtigt fik varme i kabinen (fordi en dieselmotor er længere tid om at varme kabinen op), men det kostede energi og øgede brændstofforbruget.

 

Desuden er benzinmotoren mere smidig, let kørt, lydløs og vibrationssvag. Derfor er vi dobbelt tilfredse med, at benzinvarianten også blev sat på prøve. For en merpris på 25.000 kroner og en ejerafgift, der er 1600 kroner højere om året, er ikke grunde nok til at vælge diesel frem for benzin, med mindre man virkelig har et stort kørselsbehov. Ret beset hænger det ikke sammen med bykørsel, hvor man måske bruger lang tid undervejs, men ikke kommer mange kilometer.


Model:

Toyota Urban Cruiser 1,4 D-4D T3

Listepris:

Kr. 282.045

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l. commonrail turbo-diesel. 90 hk – 205 Nm v. 1800-2800 omdr./min. 6 gear. Forhjulstræk. DPF.

Præstationer 0-100 km/t/ Topfart/

Brændstoføk/ CO2 /Brændstoføk v. bykørsel:

11,7 sek/175 km/t/

22,2 km/l 118 g/km /18,9 km/l

Længde:

3,93 m

Bagagerum:

314- liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 16” Alufælge. 7 airbags. Fartpilot. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Aircondition. Fjernbetjent centrallås – nøgleløs Smart Entry (T3). El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Isofix. Mørkt tonede sideruder og bagrude.

 

Model:

Toyota Urban Cruiser 1,3 Dual VVT-i T2

Listepris:

Kr. 239.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l benzinmotor. 101 hk – 132 Nm v. 3800 omdr./min. 6 gear. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ Topfart/

Brændstoføk/ CO2 /Brændstoføk v. bykørsel::

12,5 sek/178 km/t/

18,2 km/l 129 g/km /15,2


Link til importøren


Dieselmotoren.

 

Benzinmotoren.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt