| 
							
							
							 SEAT Leon i Motorradioen 
 
							En af fordelene ved, at det tidligere spansk-ejede 
							SEAT er blevet en del af Volkswagen koncernen er, at 
							SEAT bilerne deler teknik med Volkswagen. Det er 
							ikke mindst en fordel, når det handler om en bil, 
							der er så velkørende og harmonisk som den meget 
							roste Volkswagen Golf. Og det har især betydning, 
							når man ser på priser, for i en direkte 
							sammenligning af principielt samme motor- og 
							udstyrsversioner er SEAT-varianten ganske enkelt 
							billigere. 
							  
							Med andre ord: Er man blevet overbevist om Golf’en 
							fortræffeligheder, men synes, at den prismæssigt 
							ligger lige i overkanten, så fortvivl ikke: Der 
							findes en billigere, ligeså god mulighed: SEAT Leon. 
							  
							Car of the Year 
							Da Golf’en blev kåret til Car of the Year af en 
							række udmærkede kolleger fra det ganske Europa, og 
							æren tilfaldt VW Golf, kunne SEAT Leon og i øvrigt 
							også Audi A3 ligeså godt have fået hver deres andel, 
							for de har samme undervogn, baseret på den såkaldte 
							MQB-platform. Det var for SEATs vedkommende da også 
							kun et spørgsmål om lanceringstidspunkt, for den 
							blev introduceret for sent til at komme i 
							betragtning. Men mon ikke VW koncernledelsen havde 
							givet det en tanke forinden, Volkswagen er med al 
							respekt det stærkeste ”brand”. 
							  
							Naturligvis er det for meget at hævde, at de tre 
							biler er identiske. Tag et kik på dem og ingen kan 
							påstå, at ligheden er slående. Men den tekniske 
							basis er identisk. Udstyrsniveauerne varierer en 
							anelse, men det er småtingsafdelingen. Det 
							indebærer, at den prøvekørte SEAT Leon med 122 
							hestes 1,4 TSI motor til 260.000 kroner er 25.000 
							kroner billigere end den tilsvarende VW Golf. Og 
							sammenligner man direkte over fra den billigste 
							Leon, som koster 190.000 kroner, til den billigste 
							5-dørs Golf, er prisforskellen ikke mindre end 
							35.000 kroner. 
							  
							Tidssvarende, skarpt design i ”gratis rød” 
							Som nævnt ser bilerne ikke ens ud. For SEAT’ens 
							vedkommende behøver det bestemt ikke at trække i 
							negativ retning. Den er måske mindre tidløs end de 
							to søskende fra VW gruppen, og i øvrigt også Skoda 
							Octavia, men den falder lidt udenfor, fordi 
							akselafstanden er forskellig. Men SEAT’en er efter 
							vores mening meget tidssvarende, dens design er 
							smart, skarpt, temperamentsfuldt og elegant. I 
							knaldrød ser den rigtig godt ud og farven koster 
							ikke ekstra. Regnestykket er bestemt ikke dårligt 
							for SEAT. 
							  
							Alle Leon-varianter har 7 airbags, fjernbetjent 
							centrallås og el-sideruder foran, for blot at 
							highlighte et par eksempler. Style-udgaven er 
							omfattende udrustet med 2-zone klimaanlæg, el-ruder 
							også i bageste sidedøre, fartpilot, læderrat med 
							multifunktionsstyring af en række features, 
							sædevarme, opvarmede sprinklerdyser, regn- og 
							lyssensorer, tågeforlygter med svingfunktion, så 
							lygten i den side, hvortil man svinger, tænder, og 
							meget mere. 
 
							 
 
							Trækker som en 140-hestes motor 
							I motorrummet på den prøvekørte version lå VW’s 
							effektive 1,4 liters turbobenzinmotor, der præsterer 
							122 hestekræfter. Ved lav fart er den så effektiv, 
							at det næsten var umuligt ikke at tro, at det var 
							140-hestes udgaven, der var tale om. Man mærker det 
							ved høj fart og acceleration ved motorvejstempo. Men 
							den er ret levende, hvad der også fremgår af 
							præstationstallene: 0-100 km/t på bare 9,3 sekunder 
							og over 200 km/t på toppen. Og kører man pænt, kan 
							man nå 19,2 kilometer på en liter benzin. Det er 
							virkelig overbevisende. 
 
							 
 
							Pladsforholdene i kabinen er glimrende, udmærket 
							benplads overalt og også i kabinen adskiller Leon’en 
							sig fra de øvrige MQB-varianter: Den har et enkelt, 
							moderne og elegant interiør, meget roligt og 
							ukompliceret. I bagagerummet er der 380 
							bagagerumsliter til rådighed, hvad der er OK i en 
							bil, der måler 4,26 meter i længden, men det er ikke 
							pga. oceaner af plads, at man anskaffer sådan et 
							køretøj. 
							  
							Derfor vælges SEAT Leon 
							SEAT Leon køber man, hvis man vil have fortræffelige 
							køreegenskaber, en god fast undervogn med god 
							stabilitet og præcis styring. SEAT Leon 1,2 TSI er 
							udrustet med elektronisk spærredifferentiale som 
							sikrer, at kræfterne ikke forsvinder ud af de hjul, 
							der ikke har tilstrækkelig vejgreb. Motoren 
							underbygger bilens kørefærdigheder og det lidt fancy 
							design er helt i harmoni med oplevelsen bag rattet. 
							  
							Man har kunnet overføre fordelen ved et ”rent udsyn” 
							gennem forruden, som længe har været standard i VW 
							Golf, også til SEAT Leon – vinduesviskerne er skjult 
							under vinduesrammen under fronthjelmen – det giver 
							et dejligt uforstyrret udsyn fremad. Et lille minus 
							er sidespejlene, som følger samme designsprog som 
							resten af bilen. Det er også gået lidt ud over 
							størrelsen. 
 
							 |