- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Porsche Macan S Diesel

Fornuft og køredynamik

i skøn forening


Af Søren Clauding – oktober 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan fornuft og ægte køredynamik gå hånd i hånd? Hvis man er i tvivl, så se nærmere på Porsche Macan. Det gjorde vi, og svaret er entydigt: Ja! I særdeleshed i udgaven med ”beskedne” 258 dieselheste, hvor man kan køre over 16 km/l – trods effekt og firehjulstræk, for det sidste følger også med i ”pakken”.

 

Porsche Macan er nemlig en ægte SUV. Den er en slags lillebror til Porsche Cayenne, men med en længde på 4,68 meter ikke så lille endda. Den deler lidt teknik med Audi Q5 – fornuftigt, for hvorfor ikke drage nytte af søstermærkets erfaringer – men Porsche har naturligvis skabt sit helt eget design, kabine, bremser, sin egen opsætning af undervognen og så er det en Porsche motor, der ligger i maskinrummet, uanset version.

 

AdBlue V6 diesel

Det sidste er ikke uvæsentligt at pointere oven på efterårets megen debat om dieselmotorer fra VW koncernen. Porsches 3-liters V6 Turbodiesel er baseret på det såkaldte AdBlue princip, hvor der tilføres AdBlue via en særlig katalysator i udstødningssystemet. AdBlue optager og neutraliserer de skadelige NOx’er, så udstødningen af disse kommer tæt på nul. Det er godt, at den teknologi er anvendt, for derved står man friere mht. at opnå god brændstoføkonomi og tilsvarende lavt CO2 udslip. Som bekendt modarbejder NOx og CO2 grundliggende hinanden: Reducerer man CO2, øger man NOx – men det gør så ikke så meget, når man efterfølgende opfanger NOx’erne og forvandler dem til uskadelige stoffer.



16,3 km/l er det officielle forbrugstal med tilhørende 159 g CO2. Det er fine værdier, for helt lille er Macan altså ikke og 258 hestekræfter plus et moment på op til 580 Nm (i omdrejningsområdet 1750-2500/min) er også en god portion kræfter at få ud af en maskine, der er så økonomisk.

 

Adaptivt permanent firehjulstræk

Oven i det har Macan også firehjulstræk. Det kan man forvisse sig om, så snart vejrforholdene er en smule fugtige. Den forholdsvis tilgivende affjedring, som på fremragende vis optager de ujævnheder, som de lave dæksider på lavprofildækkene (testbilen havde 265/40-21 hjul – standard er 18”) ikke tager sig af, harmonerer perfekt med fugtigt vejr og hvis man kører på løst underlag. Her skal affjedringen ikke være for stram.



Hvis man synes, at stram affjedring er et krav på tør vej, kan man indstille hjulophænget (og drivlinen) i det såkaldte Sport Plus mode, hvis man altså har valgt at tilkøbe Porsche Active Suspension Management til 25.700 kroner. Og det skal man, efter vores opfattelse, for selvom det er et mekanisk system og derfor billigere end den luftaffjedring, som også kan leveres, er det alle pengene værd.

 

Fordel i al slags føre

Og så vil man opdage, at firehjulstrækket også er en fordel på tør vej. Ikke alene, når man skal hurtig op i fart (og hurtigt kan det gå – de 100 km/t nås på 6,3 sekunder), men også når man gerne vil sikkert gennem kurverne. Det er relevant ved frisk kørsel, men det er så sandelig også vigtigt i en kritisk trafiksituation, som måtte tvinge en længere ud på grænsen end egentlig tilsigtet.

 

I øvrigt kan man følge kræfternes fordeling på for- og bagaksel fra et lille instrument i panelet. Det er i sig selv underholdende, hvis man er lidt nørdet, men også dét er en hjælp til lettere at forstå og anvende Macans fine køreegenskaber.



I terrænet har man naturligvis gavn af firehjulstræk, og hér vil 18” standard-fælgene nok være et foretrække, om ikke andet fordi man da undgår at skade de fine 21” fælge, som står i den nette sum af 88.000 kroner. Men også frihøjden på 20 cm gør det lettere at komme frem, hvor andre måtte blive hængende på toppen af et hjulspor. Også det har Porsche gjort rigtigt og det har man kunnet tillade sig, fordi styringen af undervognen er så fin, når kørebanen også er det.

 

Motoren er en drøm, som man ikke hører meget til under kørslen. Det samme er dobbeltkoblingsgearkassen. Det er det ultimative bevis for, at køredynamikken er i orden.

 

Den funktionelle side af sagen

Den praktiske indretning af Macan er gennemført, om end det beige-farvede læderindtræk måske ikke lige præcis er velvalgt til praktisk brug. Men godt ser det ud. Benpladsen på bagsæderne er acceptabel, men ikke overvældende, og bagsæderyglænene kan lægges ned, så man opnår et næsten plant bagagerumsgulv, hvorved bagagekapaciteten øges til 1,5 kubikmeter. Det er OK.

 

Porsche Macan S Diesel er stort set basisudgaven i Macan-serien og Macan er den Porsche model, der sælges flest af i Danmark. Forståeligt nok, for pengene kan hurtigt få ben at gå på, hvis man vil køre Porsche. Det er der ikke noget nyt i, Porsche bygger unikke biler og det koster nu engang penge. Basisprisen på 1,2 millioner kroner for den prøvekørte variant inkluderer automatgearet, 18” letmetalfælge, 2-zone klimaanlæg og elektrisk indstilleligt førersæde. Men vil man have varme i sæderne skal det tilkøbes (kr. 8.500).

 

Sådan er der meget, man skal indkalkulere. Læderindtrækket koster 68.000 kroner, den flotte sorte metalfarve koster 20.000, panoramasoltaget står i 36.000, Bi-Xenon forlygter koster 35.000 kroner – og alt i alt var ekstraudstyret i den prøvekørte bil krøbet op på 535.000 kroner. Mange penge. Tja, men har man dem og har man lyst til at køre Porsche, er de godt givet ud.

Andre Porsche prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på den funktionelle, anvendelige - og ret hurtige firehjulstrukne Porsche Macan med 3-liters V6 AdBlue Dieselmotor.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>



Model:

Porsche Macan S Diesel

Listepris:

Kr. 1.207.072 (ekskl. udstyr)

Motor og transmission:

6 cyl. turbodieselmotor, 3,0 l. 258 hk. 580 Nm/1750-2500 omdr./min. 7-trins PDK-gear. Permanent adaptivt firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,3 sek./ 230 km/t/ 16,3 km/l /159 g/km

Længde/ Frihøjde/ Vadedybde

4,68 m/ 20 cm/ 30 cm

Bagagerum:

500/1500 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 18” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. El-oplukkelig bagklap. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbart førersæde.


 

De mage forskellige sædeindstillingsmuligheder er ekstraudstyr som øger kørselskomforten væsentligt.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt