- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 407 SW Premium 1,6 HDi 109 hk

Miljø-rigtig langtur


Tekst: Søren Clauding – marts 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hovedtema’et ved årets Geneve Motorshow var miljørigtig bilkørsel. Så i sagens natur foregik turen til forårets store biludstilling med stor vægt lagt på miljø’et: I stedet for i en højtydende autobahn-(f)ræser, blev turen tilbagelagt i en ultra miljørigtig Peugeot 407 SW med 109-hestes 1,6 liters dieselmotor, der officielt kunne køre næsten 19 kilometer pr. liter.

 

Skal man hurtigt ned igennem Europa er det oplagt at benytte sig af den frie hastighed i Tyskland. En god march-hastighed i en hurtig bil vil typisk, når der er fri bane, ligge i nabolaget af 180 km/t. Det er stort set hvad en 407 SW 1,6 HDi kan køre – på papiret. Men hvordan fungerer det i praksis?

 

Rejsebil

Aller først et par ord om bilen som rejsevogn. Ideel, bestemt. Med en udvendig længde på 4,76 meter er den yderst stabil ved høj fart. Aerodynamikken betyder, at sidevinden ikke har meget at rive i og modvind mærkes kun lidt. Affjedringen på en 407 er blødere end man sædvanligvis vil opleve på en såkaldt ”europæisk” bil. Men det kommer den ikke til skade: Stabiliteten er god, kurvesikkerheden glimrende og styrepræcisionen forbilledlig.

 

Oven i købet havde vejrguderne bestemt, at det skulle regne eller sne på det meste af turen. Hér giver den blødere affjedring en bedre føling med vejen og ikke mindst fornemmelse af vejgrebet – præcis som man oplever det i motorsport, hvor man gør affjedringen blødere i vådt vejr.



 

Praktisk

Bagagerummet er fortræffeligt, regulært og rummeligt. I bagklappen kan bagruden åbnes separat, hvilket gør, at man ikke behøver at vise alle de andre nysgerrige blikke på rastepladsen, hvad man har med sig på turen (vi kan desværre berette om uheldige historier om tyverier og hold-up på ægte amerikansk manér på tyske rastepladser – blot lige et hint om, at være forsigtig dernede, der er ikke Polizei ved enhver in- und ausfahrt).


 


Benpladsen ved bagsædet er for dårlig, hvorimod pladsen på forsæderne er uovertruffen. Siddepositionen er nem at optimere og overblikket flot. I den prøvekørte udgave var der panoramaglastag – det giver oplevelsen af Alperne over skyerne en ekstra dimension.


 

 


 

March-hastigheden

March-hastigheden på de 180 km/t var stort set ikke til at opnå i praksis. Til trods for Peugeots store ekspertise, hvad angår dieselmotorer, dør maskineriet ud og taber helt sit moment i det øverste omdrejningsområde. Derfor skal der et skub bagi ved kørsel ned ad bakke før topfarten kan passeres. Det skal så lige tilføjes, at speedometeret i 407’eren var yderst præcist, målt ved hjælp af GPS, så fejlvisning eksisterer ikke hér.

 

Brændstofforbruget på tæt ved 19 km/l kan i sagens natur ikke nås ved topfart. Holder man hastigheden omkring 120 km/t går derimod mere end fint – hér er bilen rigtig økonomisk. Gennemsnitsforbruget over 3000 kilometer var små 14 km/l og vi gjorde intet for at køre økonomisk. Heller ikke regnvejret havde positiv indflydelse på forbrugstallet, tværtimod gav det anledning til et utal af accelerationer og nedbremsninger. Turen over Alperne, da målet ikke alene var Genève, gjorde selvsagt også sit til, at holde brændstofforbruget oppe, så konklusionen er klart: Det gjorde 407 SW rigtig godt.

 

Købsprisen er lige på den anden side af 300.000 kroner. Hvis ikke man skal køre racerkørsel omkring hjørnerne, men sætter pris på at kunne medvirke til, at spare på driften og skåne miljø’et (CO2-udledningen er på blot 140 g/km) er de penge rigtig godt givet ud.

 


Model:

Peugeot 407 Premium 1,6 HDi

Listepris:

Kr. 304.990

Motor:

4 cyl. 1,6 l. common-rail diesel. 109 hk – 240 Nm ved 1750 o/min. 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

12,1 sek/189 km/t/

18,9 km/l /140 g/km

Længde:

4,76 m

Bagagerum:

448/1365 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 17” alufælge. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Fartpilot.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt