- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 308 SW 1,2 e-THP Allure

Stationcar på forkant


Af Søren Clauding – september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 308 SW er i den grad en stationcar på forkant. Ikke bare tilbyder den, især i den prøvekørte Allure udstyrsversion, moderne elektroniske løsninger i rå mængder, den tilbyder også kolossale mængder af plads, bilens længde på 4,59 meter taget i betragtning.

 

Det sidste er naturligvis vigtigt. For en stationcars formål nr. 1 er, at tilbyde mere plads end en mere traditionel personbil – uden at personbilsegenskaberne går tabt. I Peugeot 308 SW-tilfældet handler det om ikke mindre end 660 liter bagageplads, når passagerafsnittet er intakt. Lægger man bagsæderne ned, øges bagagekapaciteten til imponerende 1775 liter.



Gennemtænkt bagagerum

Det hele er vel disponeret, bagklappen slår højt op og der er afskærmede fralægningsrum i hver side bag hjulkasserne. Bagsæderyglænene danner en næsten plan bagagerumsbund, fordi siddefladen glider ned i vognbunden. Når bagagerumsbunden ikke er helt plan, er det fordi polstringen naturligt trykkes sammen, når man lægger noget tungt ovenpå ryglænene, og så er der tale om en helt plan bund. Gennemtænkt.

 

Bagsæderyglænene udløses via greb i hver side af bagagerummet, så alt kan betjenes bagfra. Oven i købet er der fastsurringsskinner i hver side af bagagerumsbunden, så man kan fastgøre bagagen – dels så den ligger stabilt under kørslen, dels så den forhåbentlig (hvis man har fastgjort bagagen rigtigt) ikke forvolder skade i tilfælde af kollision.

 

Under bunden

Bagagerumsbunden kan løftes, og den kan forblive åben, fordi man har forsynet den med en et bånd og en krog, så den kan hænges op på karmen. Rummet nedenunder har en indsats, som opdeler rummet og har plads til advarselstrekant, lappekit, nødhjælpskasse osv., Kun kunne vi ønske os et regulært reservehjul, men hvis man føler for det, kan man jo blot tilkøbe et reservehjul og ændre indretningen af rummet.

 

Bagagerumsdækkenet er af rullegardintypen, men også det er temmelig gennemtænkt: Det kører i skinner i hver side og slutter dermed helt tæt, så potentielle indbrudstyve ikke udefra kan blive fristet til at undersøge indholdet nærmere. Bagagerumsdækkenet kan i øvrigt afmonteres helt.

 

I-cockpit

Kabineindretningen er helt baseret på den almindelige 308, inklusive det geniale i-cockpit, som bl.a. indebærer, at man ser de vitale instrumenter henover ratkransen i stedet for igennem. Derved kommer armene ikke i vejen for instrumentet og man skal kunne flytte synet få cm fra vejbanen til instrumenter. Typisk vil man kunne ane instrumenternes visning i den nederste del af synsfeltet, uden overhovedet at flytte øjnene væk fra vejen.

 

Desuden har man en afslappet siddestilling, fordi rattet er placeret lavere, med sænkede skuldre. Genialt!



Omfattende udstyr

Allure udstyret er omfattende. De elektriske sidespejle foldes automatisk ind, når man låser bilen (så kan man også på afstand se, om man nu har husket at låse den), parkeringssensor fortil er med i udstyrspakken, det samme er elektrisk håndbremse (som vi nu ikke er den store tilhænger af, men det sparer dog lidt plads i kabinen), mørktonede sideruder bag, navigation (som bruger den 9,7” berøringsskærm i midterkonsollen, som allerede er standard i udstyrsniveauet ”Active”), regnsensor og ikke mindst fuldt LED-lys.

 

Hvor Xenon lys i de seneste år har været toppen af poppen, når man skulle have det helt rigtige lys på sin bil, er LED lys så småt ved at tage over. Lyset er klarere, billigere og sparer også på energien.



Fin motor

Det er måske ikke alene årsagen til, men i alle fald medvirkende til en brændstoføkonomi på 21,3 km/l benzin. I maskinrummet lå på den prøvekørte model Peugeots nye 3-cylindrede 1,2 liters turbobenzin motor, der yder ikke mindre end 130 hestekræfter. Den gør 308 SW’en til lidt af en sprinter: 0-100 km/t på 9,5 sekunder og over 200 km/t på toppen.

 

Den karakteristiske pludren fra en 3-cylindret motor er næsten væk, og Peugeots nye motor er mere end på niveau med den meget roste 125-hestes EcoBoost motor fra Ford. Faktisk virker Peugeot motoren mere spændende, måske fordi momentet leveres tidligt: Allerede ved 1750 omdrejninger/minut har man det maksimale drejningsmoment på 230 Nm til rådighed – og husk at det er en benzinmotor, hvor momentet ofte først topper højere oppe i omdrejninger.

 

Fremragende affjedring

En Peugeot 308 SW kører, til trods for at den er 34 cm længere end hatchback versionen, ikke meget forskelligt fra den. Det virker dog som om at affjedringen er en smule mere tilgivende, altså knap så fast. Det er dog ikke gået ud over styrepræcisionen eller stabiliteten. Det KAN hænge sammen med, at testbilen var udstyret med 18” alufælge i stedet for de 16”, der er standard. Store fælge med tilhørende lavprofildæk vil normalt give en meget kontant absorbering af mindre ujævnheder. Det sker imidlertid ikke i 308 SW og det kan alene tilskrives hjulophængene og den mekaniske affjedring. Det er rigtig godt gået.

 

I øvrigt er støjniveauet lavt og det er kun, når man træder speederen i bund, at man hører den karakteristiske brummen fra de tre cylindre – plus en smule vibrationer, men det er virkelig småtingsafdelingen.

 

Smuk bil til god pris

Prisen på 315.990 kroner er 15.000 kroner højere end den tilsvarende hatchback. Man får rigtig meget mere bil for merprisen – og i vores optik også en ganske smuk bil. Hvis man kan klare sig med mindre, kan man købe en 308 SW for blot 226.000 kroner – men det er med den knap så interessante 92-hestes benzinmotor og basisudstyret. Men pladsen og udseendet er helt det samme.

Peugeot 308 SW i Motorradioen


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Peugeot 308 SW.


 

 

 


Model:

Peugeot 308 SW 1,2 e-THP Allure

Listepris:

Kr. 315.990

Motor og transmission:

3 cyl. Turbo benzinmotor 1,2 l. 130 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 205 km/t/ 21,3 km/l /107 g/km

Længde:

4,59 m

Bagagerum:

660/1775 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. Hillholder. 16” alufælge (standard). Tågelygter for og bag. Fuldt LED lys. P-sensorer for og bag. 6 airbags. 9,7” berøringsskærm med navigation. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare, forldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Sportssæder. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt