- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Mercedes-Benz CLS 500 BlueEFFICIENCY

CLS for den der tør


Af Søren Clauding – juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den vækker opmærksomhed, hvor den kommer frem. Og eyecatcheren er ikke blevet mindre efter den seneste fornyelse, hvor Mercedes-Benz CLS har fået den nye dynamiske, aggressive og skarpe front, som de øvrige nye generationer af bilmærket fra Stuttgart også er blevet udstyret med på det seneste. Bilen er for den, der tør vise verden, at han – eller hun – selv tør. Elegant, dynamisk, fancy og yderst eksklusiv.

 

Faktisk er CLS så eksklusiv, at selvom den let ville kunne rumme fem voksne personer, så vil den femte sidde meget ubehageligt. Den midterste siddeplads på bagsædet er nemlig erstattet af et panel i hele armlænets bredde. Et panel, hvor man kan have småting liggende – anvendelsen af panelet er ikke så fancy. Men det sender et skarpt signal: CLS er en bil for maksimalt fire personer.



Dyr bil - men alt er relativt

Når man har kikket sig mæt på Mercedes CLS, sådan i første omgang, for helt mæt bliver man vel aldrig, er det ingen dum ting at forstå baggrunden for bilen. Måske at begynde med at forstå, at det altså ikke er på alle markeder at CLS i 500-udgaven med 408 hestekræfter under motorhjelmen koster tæt ved 2 millioner.

 

For det andet kan den, selv med den utålelige danske brandbeskatning, erhverves for ”blot” 1 million, sådan lige godt og vel, så disponerer man ”kun” over godt 200 hestekræfter, men designet er jo det samme. I udlandet vil den koste langt under det halve og derfor er CLS’s naturlige og store markeder ikke i samme grad det eksklusive luksusmarked, som det vil være i Danmark.

 

Sportsligt image

For det tredje har Mercedes en lang tradition indenfor sportslige biler – en tradition som man lidt selvforskyldt pga. den høje luksusgrad har givet køb på til fordel for ikke mindst BMW. Mercedes kæmper hårdt for at generobre det sportslige image ved bl.a. at engagere sig i motorsport på mange niveauer – og det går så også meget godt. Men de seneste års opstramning af design og appeal skal holdes ved lige og hertil bidrager CLS ganske udmærket.

 

Tilbage i midt 90’erne fremstillede Mercedes faktisk en sportslig coupé. Men den var reelt en to-personers bil. Da man i 2004 lancerede 1. generation af CLS havde man taget et klogt og fascinerende skridt ved at skabe den som en stor, luksuøs 4-personers coupé med fire døre og luksuøse køreegenskaber (undervognen stammer fra E-klasse). Man kombinerede så at sige det bedste fra to verdner. Og det har man så yderligere strammet op i den nye generation, som første gang så dagens lys i 2011.

 

Karisma og funktion

Målet med Mercedes CLS var at skabe et stærkt design med masser af karisma og forene det med komfort og praktisk anvendelse. Det er til fulde lykkedes, fordi CLS har pladsforhold som en sedan. Men der er også rigeligt at tage af, for bilen er næsten 5 meter lang og kun 500 liter er reserveret bagagen.

 

Den prøvekørte udgave er ikke topversionen, men næsten. Den findes med større motorer, men den spræl-levende, omdrejningsvillige og muntre 4,7 liters V8 med dobbelt turbolader er nu fuldt tilstrækkelig, i hvert fald til danske hastighedsgrænser. Træder man speederen i bund og lader 7-trins G-tronic gearkassen forestå gearskiftet i sports-indstillingen er festen forbi efter 4 sekunder, da rammer man de 80 km/t. Var man fortsat, ville de 100 km/t være nået på godt 5 sekunder og løjerne standse ved den elektroniske begrænsning på 250 km/t. Ganske godt i en bil, der vejer tæt ved 2 tons.



Relativt benzinøkonomisk

Samtidig kan man have relativt god samvittighed, for Mercedes har også arbejdet med brændstofeffektiviteten og uden at sparke til den, kører man officielt 11,1 km/l. Egentlig ret pænt – og det er da også 20 procent bedre end hos forgængeren.

 

Det er usædvanligt at kalde en V8 for munter. Men det er ikke desto mindre oplevelsen. Det skyldes formentlig, at man ikke lader det være op til cylindrene selv at forestå åndedrættet. Den del af arbejdet klarer de to turboladere og derved opnår man et moment på ikke mindre end 600 Nm allerede ved imponerende lave 1600 omdr./min. Og det holder helt op til 4750 omdr./min – altså tæt ved det omdrejningstal, hvor effekten på de 406 hk for alvor begynder at indfinde sig.

 

Fremragende kurveegenskaber

Men motorkraften er ikke det eneste overbevisende i en CLS 500. Kurveegenskaberne er fremragende. I sportsindstillingen, som man opnår ved at trykke på en lille knap, så klarer luftaffjedringen resten, bliver affjedringen en smule fastere, men ikke meget. Ved høj fart er vi dog sikre på, at forskellen bliver mere tydelig. Fortil benytter man en ægte racerbilsophængning – en slags dobbelt wishbone men med flere forankringspunkter – og baghjulene er forankret ikke færre end 10 steder.

 

En CLS er standardmonteret med 255/40-18 hjul, men den prøvekørte bil var påmonteret 19 tommer fælge med 285 mm brede dæk på bagakslen. Det giver et super vejgreb på tør vej. På våd vej er det til gengæld ingen dårlig idé at beherske ambitionerne en smule – da bliver den temmelig levende på bagvognen, for nu at sige det mildt.

 

Tilkøb udstyr

Man ville kunne berette om CLS i mange flere ord end disse, men bemærk det unikke lygtedesign, bemærk hvordan kanter og kurver er forenet i modig harmoni. Og vær klar over, at en Mercedes-Benz CLS først helt lever op til forventningerne, hvis man tilkøber udstyr som førerassistentpakken, parkeringshjælpen og et par andre småting. Det bliver den selvfølgelig ikke billigere af, men så kan man jo glæde sig over at have bidraget lidt ekstra (undskyld, ret meget ekstra faktisk) til den evigt sultne danske statskasse.

 


Model:

Mercedes-Benz CLS 500 BlueEFFICIENCY

Listepris:

Kr. 1.720.400

Motor og transmission:

V8 Dobbeltturbo benzinmotor. 4,7 l. 408 hk. 600 Nm/ 2600-4750 omdr./min. 7 G Tronic Plus aut. gear. Start/stop.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,2 sek./ 250 km/t/ 11,1 km/l /209 g/km

Længde:

4,94 m

Bagagerum:

520 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 18” alufælge. LED kørelys. Hillholder. Dæktryksovervågning.  Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt