- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia Sportage 1,7 CRDI Exclusive

Kia’s fornemmelse for begær


Tekst: Søren Clauding – april 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Ifølge Kia selv har fabrikkens chefdesigner, Peter Schreyer, erklæret, at ”Jeg ønskede først og fremmest at skabe en bil, som ville blive begæret.” Heldigvis var denne erklæring forbigået undertegnedes opmærksomhed forud for det første møde med den nye Kia Sportage, for sjældent hænger emotionelle udbrud og ”statements” sammen med virkelighedens verden og man kan nemt blive skuffet.

 

MEN: reaktionen var næsten umulig at tilbageholde: Den bil ”vil noget”, den bil lægges der mærke til. Den bil sidder lige i øjet!

 

Helt anderledes bil

Peter Schreyer har revolutioneret Kia designet. Det var også meningen med at ansætte den formentlig ret kostbare tidligere Audi designer. Virkeligheden er også, at hvor han i sin fortid hos Audi skabte pæne designs, er det først hos Kia (ser det ud til) at han har fået lov til at udfolde sig, for hér er hans kreationer selvstændige kunstværker. Skabt uden nævneværdigt kik i fortiden. Den nye Sportage er et unikt eksempel herpå. Sammenlign selv med vores test af den hidtidige model>>>.

 

Selv ikke søsterbilen, Hyundai ix35, genkendes i Kia’s version (læs testen hér>>>). Kia’en er bare SÅ forskellig fra alt det andet. Om det så skaber begær er en anden ting. For smag og behag er nu engang forskellig og det er måske ikke alle, der synes at det er det fedeste her i verden at have forbipasserende øjne hængene på bageste kofanger. For det er præcis det, der sker, når man begiver sig rundt i trafikken i den nye Sportage.

 

Kulør på vinteren

Det hjalp også lidt på det, at den prøvekørte bil var kobber-orange. Det sætter kulør på den lange vinter, men selv i mere ydmyge farver vækker den opsigt. Sådan er det og sådan vil det sikkert være lang tid endnu – måske indtil Peter Schreyer lader sine fornemmelser for design komme en ny Kia til gode.

 

Sportage er så speciel, at Kia har opfundet udtrykket ”CUV” - Cross over Utility Vehicle.

Det er måske ikke Kia eller Schreyer, der har opfundet det, for et par andre bilfabrikker har også fundet på at bygge ekstra ordinært spændende biler, men nyt er begrebet, der udtrykker, at en bil kan mere end en klassisk personbil, både hvad angår kørefærdigheder, funktion, praktisk anvendelse og altså også hvad angår det designmæssige udtryk.

 

Smart indvendig

At begære en bil er måske også et stærkt udtryk. For kryber man indenfor i Kia’en er den fortsat en spændende oplevelse, men lidt mere traditionel, om end Schreyer også hér har gjort sit bedste for at justere på normerne. Orange stikninger på de sorte sportssæder, orange paneler og klassiske funktioner. Men smart er den og elegant - også indenfor. Man sidder højt, men udsynet bagud kunne være bedre. Det skyldes, at de bageste såkaldt C-stolper er ret brede. Fordelen (udover bidraget til et krængningsstabilt karrosseri) er, at indsyn til bagagerummet udefra er helt umuliggjort, selvom bagagerumsdækkenet ikke er 100 procent heldækkende.

 

Kia Sportage kan køre steder, hvor en traditionel stationcar må give op. Frihøjden på 17,2 cm er 2-3 cm mere end f.eks. Kia’s egen cee’d, men visse steder under bilen er frihøjden større og det giver større frihed. Påløbsvinklen fortil er 17,7 grader, hjulene er forholdsvis store. Men kræfterne leveres kun undtagelsesvis gennem alle fire hjul, og kun hvis man vælger muligheden, når bilen købes, og det kan ikke leveres til den prøvekørte udgave med 1,7 liters 115 hestes dieselmotor. Den måtte nøjes med forhjulstræk, men det gik nu også ganske udmærket.

 

Bedst på landevejen

Den sportslige Kia Sportage krydsning er nemlig mest beregnet til kørsel på landevejen. Og her er den kendetegnet ved komfortabel affjedring, rimelig god retningsstabilitet, gode kurveegenskaber og begrænset sidevindsfølsomhed. Det skyldes antagelig, at motoren er placeret overraskende lavt i motorrummet, hvorved tyngdepunktet naturligt er sænket. Nogen sportsvogn er den ikke, så begrebet ”sport” får en anden betydning, snarere i retning af aktivt fritidsliv. På ujævn asfalt er den langt bedre end de fleste konkurrenter. De 115 dieselheste trækker rigtig godt, om end de ikke er helt støjfri, og en brændstoføkonomi på over 19 km/l er ”politisk korrekt” og ualmindelig pænt for den forholdsvis store bil.



Listeprisen på den prøvekørte Exclusive udgave er 360.000 kroner og retfærdigvis får man meget udstyr for pengene. Men det førnævnte orange interiør koster 10.000 kroner oveni, farven udvendigt koster 7000 og forskelligt andet på bilen var udover Exclusive standardudstyret.

 

Pladsforholdene er givet af de ydre dimensioner – Sportage er under 4,5 meter lang – og forbavsende gode. Det gælder såvel bagagerum som benpladsen på bagsædet.


Model:

Kia Sportage 1,7 CRDI Exclusive

Listepris:

Kr. 359.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,7 l. 115 hk. 260 Nm/1250-2750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,3 sek./ 173 km/t/ 19,2 km/l /135 g/km

Længde:

4,44 m

Bagagerum:

465-1353 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. LED kørelys. 17” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-Zine klimaanlæg med køl i handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Bagagerumsdækken. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. USB-AUX.


Link til importøren

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt