- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 


Biltest. Hyundai i10 1,1 Comfort

Lille, rummelig - og lidt forslugen


Tekst: Søren Clauding – december 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai i10 er en af de mange ultra små biler, der trods ”krise” og overforsigtighed går som varmt brød lige nu. Den er lille – men også temmelig forslugen, viste det sig.

 

En formildende omstændighed er det, Hyundai netop nu har fået en ny motor i i10 programmet, som giver flere kilometer på en liter benzin. Ellers var vores erfaring, at den lille bil trods et officielt forbrugstal på 20 km/l kun kørte 13 – til trods for at vi hverken var vilde eller vanvittige med højrefoden.

 

520 kroner om året

Da de løbende udgifter på en bil ikke alene stammer fra det reelle brændstofforbrug, men også fra ejerafgiften, er Hyundai kommet ret godt i mål. For selvom den er næsten 14 cm længere end de helt små konkurrenter fra Toyota (Aygo), Citroën (C1) og Peugeot (106), er ejerafgiften på 520 kr. om året den samme og den er ligesom til at have med at gøre. Det er et væsentligt købsargument, når det gælder de små biler.

 

Hyundai i10 er større end de aller mindste. Det gælder også motoren på 1,1 liter. Det er måske noget af forklaringen på merforbruget, men kan man leve med det (og ikke kaster sig over en af de nye biler med de nye motorer), har man fordelen ved en ekstra cylinder.



Bedre komfort

Det er klart en komfortmæssig fordel at have fire cylindre i stedet for tre. Motorvibrationerne er færre, de er svagere, maskineriet er derfor mere lydsvagt og det tæller stærkt på plussiden. Især fordi anskaffelsesprisen ikke er meget forskellig fra de mindre konkurrenter: 100.000 for den aller billigste og 113.000 for den, vi prøvede.

 

Køreoplevelsen er OK. Hyundai i10 er ingen stjerne, men den fornemmes godt om end knap så stabil ved motorvejsfart. Kørekomforten er dens største plus. På minussiden tæller, at i10 ikke har ESP. Det har de andre små til samme pris heller ikke, men hér kan man i de fleste tilfælde tilkøbe ESP – blot ikke hos Hyundai. Skal man køre Hyundai i10, skal man køre diesel, hvis ESP er et ”must” og så er anskaffelsesprisen prisen pludselig 125.000 kroner, ejerafgiften firedoblet men brændstoføkonomien dog også noget bedre.

 

Stor anvendelighed

Som bil betragtet er i10 funktionel og venlig. Den er meget let at gå til og en stor bagklap er et rigtig godt købsargument, for derved kan man bedre udnytte rummeligheden i kabinen, der trods de beskedne ydre dimensioner er ganske god.


 

 


225 liter er det officielle tal for bagagekapaciteten, men i praksis må det være større, for under bagagerumsgulvet er der yderligere smårum og nede under igen finder man et nødreservehjul. Ret godt, at der er plads til så meget. Med bagsæderne nedfældet øges bagagekapaciteten til næsten 1 kubikmeter. Et irritationsmoment er bagagerumshylden, som ikke følger med op, når bagklappen løftes. Den skal løftes – og sænkes – manuelt. Til gengæld sidder den solidt låst fast i to holdere, når den så er på plads.



Hyundai i10 er søstermodel til Kia Picanto (læs vores test hér>>>). Der er derfor temmelig mange ligheder imellem de to. Hyundai’en vinder på et mere voksent udvendigt design – Picanto er mere nuttet. Og så har Picanto ESP som standard. Hyundai yder til gengæld 10 års garanti imod rust gennemtæring – hvor Kias garantiperiode er 6 år og hos Kia skal man betale ekstra for at få bilen i en anden farve end hvid.


Modelnavn:

Hyundai i10 1,1 Comfort

Listepris:

Kr. 112.995

Motor:

4 cyl. 1,1-l benzinmotor. 66 hk, 99 Nm/2800 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

15,6 sek/151 km/t/ 20,0/l. 119 g/km

Længde

3,57 m

Bagagerum

225 liter

Diverse:

ABS, EBD. 4 airbags. 5 justerbare nakkestøtter. Isofix. Højdejusterbart rat. AUX og USB-indgang til audio. Fjernbetjent centrallås med alarm. El-sidespejle. El-ruder for og bag. Tonede ruder. Asymmetrisk deleligt bagsæde. Isofix. Nødreservehjul.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt