- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Ford Focus Stationcar 1,6 EcoBoost Titanium 182 hk

Power på praktikken


Af Søren Clauding – juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er Ford Focus Stationcar en ret praktisk bil med masser af bagageplads og gode praktiske løsninger. Men med 182 turboheste under motorhjelmen bliver den også lidt af en rap rejsebil.

 

I forvejen har den seneste generation Focus et ret rapt udseende. Det bliver en smule nedtonet i stationcarudgaven, fordi bagpartiet ikke udsender de samme dynamiske vibrationer som fronten – eller hatchback’ens bagparti (læs testen af Ford Focus Hatchback hér >>>). Men det er der en grund til.

 

Plads som forventes

Ford har nemlig givetvis ville sikre, at pladsforholdende er som de forventes i en stationcar. Ellers kunne man jo bare anskaffe en hatchback. Det har man gjort ved at give den en næsten lodret monteret bagklap. Det giver regulær pladsudnyttelse og en bagagekapacitet på 490 liter, der oven i købet kan udvides til 1,5 kubikmeter, når bagsæderne foldes ned. Det er rigtig godt i en moderne mellemklassebil.



Nu skal det så tilføjes, at en længde på 4,56 meter måske også stiller forventninger om god bagageplads. Især da benpladsen på bagsædet er lige i underkanten. Hvad dette angår, er det en formildende omstændighed, at der er hulrum i forsædernes ryglæn, som øger den faktiske benpladsen. Man kan også få fødderne ind under forsæderne, så det er muligt at fylde bilen med langbenede skandinavere. Men pladsforholdene er nu engang bedst på førersædet.

 

Boost af muligheder

Med andre ord: En helt igennem funktionel og praktisk stationcar. Og så har man monteret en 182 hestes 1,6 liters turbobenzinmotor i motorrummet. Derved oplever man et boost af muligheder. For med den store effekt og rene motorgang har Ford skabt en ægte langtursbil, hvor man kan køre over 220 km/t, så man kan komme hurtigt ned ad de tyske autobahns, og i Danmark kan glæde sig over ikke at være en sinke i trafikken: 0-100 km/t tilbagelægges på bare 8,1 sekunder.



Stort benzinforbrug??? Nej, ikke hvis man holder speederfoden rolig. 16,9 km/l er rigtig godt for en kraftig benzinmotor i en mellemstor bil. Sjovt nok er det officielle benzinforbrug det samme som i udgaven med 150 hestekræfter. Den er naturligvis en smule mere afdæmpet og vi har ikke prøvet den. Men 0,7 sekunder langsommere op til de 100 er til at leve med. Men hvorfor skal man gøre det, når prisforskellen blot er 19.500 kroner.

 

Kun Titanium

Jo, måske fordi man vil nøjes med et lavere udstyrsniveau. 182-hestes udgaven findes nemlig alene i Titanium topudstyrs udgaven. Men prisvariationerne på tværs af motorvarianter og udstyrsvarianter er ikke så stor, når det gælder Focus. Den prøvekørte bil, med den kraftige motor og det højeste udstyrsniveau, er prissat til 341.750 kroner. Den billigste Titanium variant koster 288.000 (den er da udrustet med en 100-hestes benzinmotor) og den billigste Focus stationcar overhovedet koster 240.000. Merprisen på de 100.000 kroner giver altså rigtig meget mer-bil for pengene.

 

Det skal dog tilføjes, at Ford i skrivende stund kører kampagne på Focus'en som indebærer, at priserne er reduceret med omkring 20.000 kroner og laveste pris for en Focus Stationcar derfor er kr. 218.770 - og den prøvekørte variant koster 320.340 kroner.

 

En Ford Focus er nemlig ikke blot skabt for at tilfredsstille de praktiske behov. Den nye generation Focus har meget fine dynamiske køreegenskaber. Det skyldes dels en god undervogn, men også anvendelsen af Torque Vectoring Control, som er et elektronisk system, hvor det sikres, at motorkræfterne føres over på det hjul, der har bedst vejgreb. I en højrekurve leveres de fleste kræfter til venstre forhjul og omvendt i en venstrekurve. Det har man selvfølgelig mindre ud af med blot 100 hestekræfter på de trækkende hjul. Den variant har vi godt nok ikke prøvet, men vi har kørt dieseludgaven med 115 hk og hér virker det fortræffeligt. Og i 182 hk-versionen er det bare super.

 

I testperioden oplevede vi i øvrigt kraftig blæst og det gav særlig god anledning til at afprøve sidevindsfølsomheden. Den er på det nærmeste ikke eksisterende. Ved dansk motorvejsfart er retningsstabiliteten forbilledlig.


Lyt til radiotesten af Ford Focus Stationcar >>>


 

 


Model:

Ford Focus Stationcar 1,6 EcoBoost Titanium 182 hk

 

Listepris:

Kr. 341.750. Kampagnepris lige nu:

kr. 320.340

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo-benzinmotor 1,6 l. 182 hk. 240 Nm. Torque Vectoring Control. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,1 sek./ 222 km/t/ 16,9 km/l /139 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

490-1502 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Dæktrykovervågning. Forrudevarme. Opvarmede sprinklerdyser. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt