- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

Biltest: Fiat 500 L Living 1,3 MJT Popstar

Fiat 500 Xtra Large


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat 500 L Living i Motorradioen


Når Fiat 500 er blevet for lille og der måske endda er kommet familie til, så har Fiat en løsning: Fiat 500L. Når familien er vokset yderligere, er der kommet endnu en løsning: Fiat 500 L Living, som er endnu større. En Xtra Large udgave af Fiat 500…

 

Når det så er sagt, er det ikke lige præcis en stor bil, der er tale om. Den er små 20 cm længere end Fiat 500L og er dermed vokset til i alt 4,34 meter. Men når det tilføjes, at man har fundet plads til to yderligere sæder, derude på bagperronen, bliver Fiat 500L Living ganske enkelt den korteste 7-sædede personbil på markedet. Ikke så dårligt.

 

Familier med vokseværk

De to ekstra sæder følger dog ikke med i prisen på 246.990 kroner for den prøvekørte Popstar version med 85-hestes dieselmotor. De koster 15.000 kroner oveni, og sandt at sige er pladsen beskeden på de to ekstra siddepladser. I praksis er det derfor netop interessant for familier med vokseværk, fordi de to ekstra sæder så vil være forbeholdt de allermindste. Men det er der vel heller intet galt i.

 

Til gengæld er der ikke meget Fiat 500 tilbage i en 500L Living. Så et reelt alternativ til den lille originale (i hvert fald original i nyere tid) 500 er der vel ikke tale om. Det er egentlig også lige meget, for 500L Living er en udmærket bil, der sagtens kan stå på egne hjul. Og den regulære prissænkning, der har fundet sted siden lanceringen for få måneder siden, har gjort den til et udmærket alternativ, hvis man har brug for mere plads.

 

Benzin er en mulighed

Den førnævnte pris bør heller ikke nævnes alene. For bare 222.000 kroner får man selvsamme bil, blot med en 105-hestes 3-cylindret benzinmotor under hjelmen. Det er klart et prisbilligt alternativ, og med den motor i maskinrummet, nøjes man med at betale 290 kroner pr. halvår. Med den nævnte dieselmotor, hvormed 500L Living kan køre 23,8 km/l, skal der betales 1400 kroner pr. halvår. Benzinbilen kører hele 20,8 kilometer pr. liter benzin, så forbrugstallene er ikke meget forskellige.



Det skal dog tilføjes, at til trods for den beskedne effekt på 85 hestekræfter og medfølgende beskedne fartpræstationer (f.eks. 0-100 km/t på 15,4 sekunder), er motoren sjov og dynamisk og i god harmoni med det, bilen lægger op til.

 

Utrolig rummelig

Uanset om man køber bilen med den ene eller den anden motor får man et usædvanlig rummeligt køretøj ud af det. Længden taget i betragtning er et bagagerum (uden de to ekstra sæder) på 638 liter temmelig stort. Og det kan udvides til over 1,7 kubikmeter. En del af hemmeligheden ligger i en forholdsvis stor højde, men det skyldes også, at de kompakte mål er utrolig godt udnyttet.

 

Det får man allerede en idé om ved at sætte sig ind på bagsæderne (midterste sæderække, hvis bilen er 7-sædet). Der er kolossalt meget plads til benene, over skuldrene og i højden. Bagsædet er asymmetrisk deleligt og hver del kan justeres i længderetningen ligesom ryglænenes hældning kan justeres.

 

Man får altså udmærket fleksibilitet og en god portion plads med i købet.


 

 


Gode køreegenskaber

Hvis sammenligningen går på de mindre 500 modeller, får man en ting til: Meget bedre køreegenskaber. Fiat 500 er, pga. sin korte akselafstand og en undervogn, der efterhånden har nogle år på bagen, forholdsvis stram og tilsvarende forholdsvis ukomfortabel. Omvendt er Fiat 500L så affjedrings-komfortabel, at det til en vis grad er gået ud over stabiliteten.

 

500L Living er strammet op i forhold til 500L, hvilket givet vis skyldes, at den skal være i stand til at køre med større vægt uden at blive helt umulig omkring hjørnerne og i stiv sidevind. Resultatet er blevet, at den uden læs kører rigtig godt – i hvert fald som vi nordeuropæere som regel ønsker en bil: Sporsikker, stabil og med god føling med underlaget.

 

Godt udstyr

Med i prisen følger også et udmærket udstyr: Aircondition, el-sidespejle med varme, fjernbetjent centrallåsesystem og fartpilot med –begrænser samt muligheden for at forøge servo-virkningen i styretøjet ved bykørsel, så det er lettere at dreje bilen omkring de snævre sving.

 

Mærkeligt nok er sædevarme ikke standard (italienere…) men fortvivl ikke: Det kan tilkøbes for blot 3000 kroner. P-sensor koster 4000 kroner og det er værd at investere i, for selvom Fiat 500L Living fortsat er en kompaktbil, er der efterhånden blevet lidt langt ned til bagenden af bilen og udsynet er ikke det bedste.


Modelnavn:

Fiat 500 L Living 1,3 MJT Popstar

Listepris:

Kr. 261.990 (med 7 sæder)

Motor:

4 cyl. 1,3 l turbodieselmotor. 85 hk. 200 Nm/ 1500 omdr./min

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

15,4 sek/ 165 km/t/ 23,8/l. 110 g/km

Længde

4,34 m

Bagagerum

638-1708 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESC. Hill-holder. 16” alufælge. Justerbare forlygter. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Fartpilot med -begrænser. 5 justerbare nakkestøtter. Længdejusterbare bagsæder. Isofix. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle med varme. El-ruder for og bag.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt