- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Dacia Sandero Ambiance 1,2 75 hk

Rummelig og prisattraktiv


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia Sandero i Motorradioen


Dacia bilerne har fået mange hug, da de skulle ind på det danske marked. Men det er et faktum, at man får forholdsvis meget omend ret traditionel bil for pengene – sammen med tre års fabriksgaranti, som man ikke skal kimse af. Sikkerheden er, målt i EuroNCAP stjerner, heller ikke så dårlig endda.

 

Den prøvekørte Dacia Sandero Ambiance koster 105.000 kroner. Den kan også købes i en såkaldt Base-variant til 100.000 kroner, men virkeligheden er, at konkurrenterne har været gode til at sende billige spartansk udrustede biler modelvarianter på markedet for netop at kunne hamle op med prisbillige alternativer. Men netop det, at Dacia Sandero er lidt bedre udstyret, har fem siddepladser og to døre i hver side, er væsentlige købsargumenter for en Sandero.



Centrallås og elruder

Udstyrslisten inkluderer Isofix-beslag, og skal man montere børnesæder bagi, er en sidedør næsten en nødvendighed. Sandero’en har også fjernbetjent centrallås og elektriske sideruder i fordørene. Og den er ikke mere konventionel end at man også kan tilslutte sin mobiltelefon til audioanlægget via Bluetooth. Og det, der ikke følger med, kan købes til rimelige priser. Aircondition koster f.eks. 6000 kroner, fartpilot 2000 og indbygget navigation 5000 kroner.

 

I EuroNCAP har den fået fire stjerner. Det er fortrinsvis et mål for kollisionssikkerheden, men faktuelt bedre end mange brugte biler i samme størrelse til samme pris.



Pænt bagagerum

Pladsforholdene i kabinen er ikke overvældende. De er dog bedre end i en regulær mikrobil, som Sandero prismæssigt ofte skal sammenlignes med. Og bagagerummet er yderst brugbart. Med 320 liter er det stort set på størrelse med det, man finder i andre biler med samme udvendige mål.

 

På tre punkter står Sandero imidlertid ikke særlig stærkt: Den traditionelle indretning og det ringe materialevalg i kabinen. Det virker billigt – men det er det vel egentlig også og det er vel også det, det skal være.



Ringe sidevindsfølsomhed

Og så kører den ikke alt for overbevisende. På nær på ét punkt: Vi testede den i det kraftige stormvejr, der hærgede Danmark først i december, og selv ved motorvejskørsel var den forbavsende ufølsom overfor vind og vindstød. Der var overraskende. Bilen er da heller ikke ustabil. Men den styrer ikke godt nok. Og man skal lade være med at køre den gennem kurverne, som var den en racerbil.

 

Med en 1,2 liters benzinmotor, der yder 75 hestekræfter, er det da heller ikke det første, man inspireres til, men nu er det sagt. Køber man en Sandero, skal man ikke have så travlt og man skal ikke prioritere køreglæde og aktiv sikkerhed særlig højt. Kørekomforten er omvendt udmærket, den er forholdsvis komfortabel affjedret og støjniveauet er moderat.

 

Billig på længere sigt

Brændstoføkonomien kunne også være mere tidssvarende. 17,2 kilometer pr. liter slæber an, men fartpræstationerne taget i betragtning er det for dårligt. Man straffes da også med en årlig ejerafgift, der er godt 1000 kroner højere end hos de konkurrenter, der kan køre længere end 20 km/l – og det er de fleste i denne priskategori.

 

Det vil være forkert katagorisk at fravælge en Dacia Sandero som et reelt alternativ, som visse andre har gjort det. På den anden side bør man som køber være meget bevidst om, hvorvidt den tilgodeser præcis de bil-behov, man har. Uden en krystalkugle ved hånden til at bekræfte forudsigelsen, er det højst tænkeligt, at værditabet vil være ret stort. Vælger man bilen for at beholde den dens levetid ud, og har man et ikke al for stort kørselsbehov, er en Sandero en billig måde, at have bil på.


Model:

Dacia Sandero Ambiance 1,2 75 hk

Listepris:

Kr. 104.900

Motor og transmission:

4 cyl. benzin 1,2 l. 75 hk. 107 Nm. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,5 sek./ 162 km/t/ 17,2 km/l /135 g/km

Længde:

4,06 m

Bagagerum:

320 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Tågeforlygter. 4 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. 2 X Isofix. Splitbagsæde. AUX+USB og Bluetooth.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt