- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større - Foto: FCN


Biltest: Citroën C3 VTi 82 Nordic Edition

Vinder ved nærmere bekendtskab


Af Søren Clauding – marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Erfaringen viser, at man ikke skal lade sig forføre af det første indtryk. Men det var svært ikke at vende tommelfingeren nedad, da den nye 3-cylindrede benzinmotor i den kompakte Citroën C3 blev startet op. Den støjede og vibrerede og var slet ikke i harmoni med udstyret og C3’ens ellers så fine egenskaber. Men billedet vendte – efterhånden som motoren blev varm.

 

Sjovt nok var det i øvrigt kun ved det allerførste møde, at støjbilledet var så udtalt. Måske fordi det var koldt, måske fordi den havde stået stille længe. Men et faktum var det, at bekendtskabet blev bedre og bedre efterhånden som testperioden gik.

 

Dermed blev oplevelsen også vendt til, at man stille og roligt kunne glæde sig over motorens kvaliteter, ikke mindst, at man i en C3 med den motor kan køre 22,2 kilometer på en liter benzin. Lidt mindre i praksis, men med fornuftig speederfod er tallet til oven i købet til at komme i nærheden af.

 

Det er varmen, der gør det

Og når først maskineriet var blevet varmt, vendte billedet helt, så man på det nærmeste skulle være kender for at identificere den ellers så karakteristiske pludren fra en 3-cylindret motor. Lydbilledet blev langt bedre, støjen minimal, vibrationerne elimineret og den blev oven i købet også helt omdrejningsvillig, kvik og sjov, så sjov som en 82-hestes ikke-turbomotor nu kan blive det. Man skal mindst bruge 12,3 sekunder på at nå de 100 km/t, men C3 er heller ikke tænkt som en racerbil.



Vi har ved tidligere lejligheder prøvet C3 i forskellige afstøbninger (læs test af Citroën C3 eHDI hér >>>, find andre Citroën C3 prøvekørsler hér >>>). En karakteristisk forskel på en diesel-C3 og C3 med den lille benzinmotor er vægtforskellen. I forvejen vejer den 3-cylindrede benzinmotor 21 kg mindre end den tilsvarende 4-cylindrede maskine. Men i sammenligning med dieselvarianterne er forskellen omkring 100 kg, lidt afhængig af hvilken man sammenligner med. Det er en stor vægtforskel, fordi en C3 trods alt ikke er så stor og fordi vægtforskellen fortrinsvis ligger på forhjulene.

 

Ungdommelig og spontan

Det kunne så medføre forskelle i køreegenskaberne – og det gør det også. C3 VTi 82, som den prøvekørte version er døbt, er ganske enkelt lettere omkring hjørnerne og stepper en anelse mere henover ujævnheder i kørebanen, men man får en mere ungdommelig og spontan køreoplevelse ud af bilen med benzinmotoren upfront.

 

I testperioden blæste der en stiv vind henover Danmark og derfor var det positivt, at stabilteten ikke var mærkbart forskellig. Vi har ikke prøvet dieselmotoren i så kraftig sidevind, men gætter på, at sidevindsfølsomheden ikke er væsentlig forskellig.

 

Kampagnepris

Listeprisen for en C3 VTi 82 Nordic Edition er 160.000 kroner. Men i skrivende stund er der kampagne på bilen, så den kan købes for 150.000. Det er en acceptabel pris, men kun fordi udstyrsniveauet er ret omfattende. Eksempelvis er 3 års service, kaldet ”Free Drive”, inkluderet på udstyrslisten. Det alene repræsenterer en værdi på små 10.000 kroner og besparelsen kommer stille og roligt, efterhånden som man slipper for udgiften.

 

Citroën C3 er en populær bil. Med dieselmotor er C3 den mest solgte dieselbil i det såkaldte B-segment (kompaktbiler). Problemet for Citroën er blot, at 60 procent af salget af biler i den størrelse er biler med benzinmotor. Det marked har Citroën imidlertid nu fået adgang til, bl.a. fordi benzinforbruget også er så lavt, at man som ejer slipper med laveste ejerafgift på bare 290 kroner/halvår. De nye beskatningsforhold for dieselbiler i Danmark gør fordelen endnu mere udtalt.

 

Gode funktionelle egenskaber

Bilen har vi tidligere beskrevet og funktionelt er der naturligvis ingen forskel. Vi må dog fortsat glæde os over det geniale forsædepassagerafsnit, hvor det store handskerum er skubbet så langt frem, at forsædepassageren næsten svømmer i plads. Også det regulære bagagerum på 300 liter, som er pænt i en bil, der måler under 4 meter i længden, er værd at nævne igen. Benpladsen på bagsædet er til gengæld mere moderat, men en formildende omstændighed er det, at man kan få sine store vinterstøvler ind under forsæderne. Det giver bedre bevægelsesfrihed.

 

Sidst, men ikke mindst skal det nævnes, at en Citroën C3 lige nu kan erhverves for blot 120.000 kroner. Men det er med basisudstyr og den lille 68-hestes benzinmotor, som også kendes fra Citroën C1.


Citroën C3 VTi 82 i Motorradioen >>>


Foto: FCN.


Model:

Citroen C3 VTi 82 Nordic Edition

Listepris:

Kr. 149.995 (kampagnepris)

Motor og transmission:

3 cyl. benzinmotor 1,2 l. 82 hk. 118 Nm/2750 omdr./min. 5 man. Gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,3 sek./ 174 km/t/ 22,2 km/l /104 g/km

Længde:

3,94 m

Bagagerum:

300 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Handskerum med køl. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. Fartpilot med -begrænser. Sædevarme. Bluetooth, AUX etc. Splitbagsæde. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt