- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest. BMW X5 xDrive 35d aut.

Kraftfuld og dynamisk


Tekst: Søren Clauding – februar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snydt: det er sjældent vi falder i, men til jer, der har hørt BMW X5-testen i Motorradioen: Fordi den hedder 35d er det ikke det samme som, at motoren er på 3,5 liter. Men engang imellem skal men vel falde i vandet – en BMW X5 xDrive 35d har en motor på 3 liter, nicht weiter, for nu at blive i X5’erens hjemland. Til gengæld præsterer 35d maskineriet 51 hestekræfter mere end 30d, som også en er 3-liters motor.

 

Til gengæld bliver man ikke snydt, hvis man investerer i en BMW X5. X5 er nemlig ophavsbil til hele BMW’s X-serie og basis for den x-Drive filosofi, som benyttes af de mere terrængående køretøjer i BMW’s produktprogram. XDrive går i korthed ud på, at bilen har firehjulstræk, men af den slags, som favoriserer baghjulene. De fleste firehjulstrukne biler med såkaldt intelligent 4X4, som sender kræfterne derhen hvor der er brug for dem, favoriserer forhjulene. I en BMW X mener systemet pr. definition, at det er baghjulene, der har mest brug for trækkraft.

 

Køredynamik

Det sidste har at gøre med, at BMW ønsker at bilerne skal have dynamiske køreegenskaber. Køredynamik har at gøre med, at bilen ikke alene skal styres gennem ratbevægelserne. Et skub til speederen må gerne kunne medføre en anelse styring fra bagvognens side. I praksis har det den store fordel, at man i en BMW X5, som er en temmelig stor bil, kan krænge den omkring hjørnerne på snævre grusveje – noget vi havde lejlighed til at afprøve i praksis på Ivan Reedtz-Thotts gods Strandegård, da X5’eren skulle prøves af.

 

I terræn’et klarer X5 sig særdeles godt. Meget bedre end alle andre SUV’er. For det er for meget, at kalde en X5 for en off-road’er. Den har stor frihøjde, den har et glimrende firehjulstræk og med de rigtige dæk ville vejgrebet blive endnu bedre på løst underlag. Men den kan ikke sammenlignes med Toyota LandCruiser eller RangeRover eller for den sags skyld Mitsubishi Pajero.

 

Prisen er god

Til gengæld står X5’eren, selv i magnum udgaven med den kraftige 286 hestes turbo-dieselmotor, sig ret godt i prissammenligningen. X5 koster 1,1 million kroner i denne version. Men det skal så tilføjes, at det ikke kan betale sig at nøjes med den lille dieselmotor, der yder 235 heste, for prisen er blot 70.000 kroner lavere og når man er oppe i den ende af prisskala’en, er de sidste 70.000 godt givet ud.



Maskineriet er utrolig smidigt. Momentkurven er så bred, at bilen bliver så letkørt, at det er lige før man glemmer, at den er næsten 5 meter lang. Det gør man til gengæld ikke, når man skal have passagerer med og bagage, for pladsforholdene er meget, meget gode.


 

 

 


 

Up-front

Det samme er oplevelsen ”up-front”. Det er alene uigennemtænkte detaljer som en kant under dørene, som griser buksebenene til under ind- og udstigning, der vidner om at BMW fortsat vil kunne udvikle på X5’eren.

 

På landevej oplever man fine styreegenskaber. Det høje tyngdepunkt blander sig, hvis man vil så hurtigt igennem kurverne, som xDrive dynamikken lægger op til, men fordi BMW har prioriteret høj grad af affjedringskomfort, bliver man nødt til at erkende, at X5 ikke er en racerbil. Til trods for en formidabel fartformåen: 0-100 km/t på 7 sekunder er bare rigtig hurtigt!

 

En bil til brug

Den bløde affjedring er imidlertid en stor fordel off-road, fordi den sikre en rimelig kørselskomfort og godt og konstant vejgreb. Men også hér gælder det, at man skal holde sig på måtten og ikke køre hurtigere end terræn’et tillader.

 

Og så for resten, hvis nogen skulle være i tvivl: Jo, en BMW X5 hører til de politisk ukorrekte køretøjer. Den bruger meget brændstof (i praksis 9-10 km/l). Men faktisk er der mennesker, der har brug for biler som den. Den tid er forbi, hvor sådan et køretøj mest havde til formål, at genspejle ejerens økonomiske ydeevne. Men faktisk retfærdiggøres den af praktiske formål og til disse sidder den bare lige i øjet!

 


Modelnavn:

BMX X5 xDrive35d aut.

Listepris:

Kr. 1.123.350

Motor/ transmission:

6 cyl. 3 l turbo-diesel, common-rail (286 hk, 580 Nm/1750-2250 omdr./min). DPF. Permanent elektronisk styret variabelt xDrive firehjulstræk. 6 trins aut. gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

7 sek/235 km/t/ 12,2 km/l 216 g/km.

Længde/ bredde:

4,85 m/ 1,93 m

Diverse:

DSC, HDC. 255/55-18 Runflat. Fjernbetjent centrallås. 8 airbags. Klimaanlæg. El-justerbare forsæder. El-sideruder. iDrive. Multijusterbart multi funktionsrat. To-delt bagklap.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt