- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Range Rover Sport P510e

PHEV Autobiography


Test på falderebet med masser af wow effekt


Af Søren Clauding – september 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilfabrikkerne opdaterer løbende deres modeller. Iblandt kalder de det et facelift, når der er mange opdateringer. Men når motoreffekten øges med 40 hestekræfter og en plug-in hybrids elektriske rækkevidde forlænges med 5 procent, og ikke andet, hvad er det så? Ikke desto mindre er det, hvad Range Rover har gjort. Testbilen er fra før ”opgraderingen”, faktisk præcis den samme Range Rover Sport plug-in hybrid, som vi første gang kunne fortælle om tilbage i november 2022. Men hvorfor så én gang til?

 

Udover fornøjelsen ved at køre sådan en bil, en regulær wow-effekt, som overvælder en, når man ikke til daglig kører Range Rover Sport, var det også med det mål, at komme lidt dybere i forståelsen af bilen, og ikke mindst få den bekræftet over lidt flere kilometer i det danske landskab. Ikke ude i landskabet, vi blev på vejene næsten hele tiden, men skubbede så spørgsmålet om effekt og rækkevidde lidt til side. Også i erkendelse af, at den slags biler ikke hænger på træerne.

 

Det skulle være nu

Så, altså, vel vidende, at man med flere kræfter ville kunne nå 100 km/t et halvt sekund hurtigere, og vel vidende, at man ville kunne køre i nabolaget af 5 kilometer længere på elektricitet alene, var ræsonnementet, at resten af oplevelsen ville være den samme. Og den er unik. Derfor: Skulle det være nu, så blev det i en P510e og ikke en P550e.



Som Range Rover Sport ejer skal man dog gøre op med sig selv, hvad det egentlig er man har anskaffet. For på den ene side er den en ægte Range Rover med en vifte af køreprogrammer, med mulighed for at justere frihøjden til det næsten absurde (35 cm), en bil der også kan sænkes, når der er behov for det, en bil, der kan køre i terræn, som kun en bil fra Land Rover gør det, en bil, der kan køre gennem vandhuller på 90 cm dybde. Altså en ægte offroader.

 

Luksus på et højere niveau

På den anden side er den nye Range Rover Sport også et ultraluksuriøst transportmiddel. En bil, der med sine 2,8 tons (godt hjulpet af hybrid-teknikken, der øger vægten med mindst 300 kg sammenlignet med de konventionelle versioner) er overbevisende stabil, rolig og forbavsende stilfærdig at køre i. En bil, som man egentlig kun forestiller sig at køre off-road med, hvis behovet melder sig og man naturligt nok ved, at den kan. Transport på første klasse og med en udstråling og en eyecatching effekt, som man må lære at leve med.

 

Selvfølgelig er praktikken der også. 510 eller 550 hestekræfter gør ikke den meget store forskel, og næppe heller de ekstra 5 elektriske kilometer. Men den tekniske baggrund for den nye plug-in har vi egentlig beskrevet ifm. med den første korte test-tur, det skal ikke gentages her.

 

Lethed i dagligdagen

Vi kan konstatere letheden ved at anvende plug-in teknikken. Med en elektrisk rækkevidde på i praksis 90-100 km (WLTP siger 113 km – men vi kørte også mere landevejs- og motorvejskørsel end WLTP målemetoden inkluderer) bliver det, at køre elektrisk noget helt almindeligt i dagligdagen. Med den unikke mulighed for at hurtigoplade med op til 50 kW (helt usædvanligt for en plug-in) er det naturligt, også at benytte sig af de hurtiglade-muligheder, der findes i det offentlige rum. Selv AC-opladning kan gøres hurtigere end normalt, med en effekt på op til 7 kW. Alene den elektriske oplevelse er et wow-element.


Screenshot.


Kabineoplevelsen er enestående på grund af pladsen. Designet er også tiltalende, berøringsknapper, der kan omdannes til trykknapper er behagelige at bruge i hverdagen, når ting går hurtigt, de mange fuldt elektriske indstillingsmuligheder øger komforten. Og det samme gør det støjreduktions system, som bilen er udrustet med, som også gør, at man til fulde kan nyde output’et fra de 29 højtalere.

 

Tung men let kørt

Udover vægten, som bidrager direkte til stabiliteten ved motorvejskørsel, er det især sportslig kørsel på snoede landeveje, som definerede vores køreoplevelse. Det yderst avancerede hjulophæng og den harmoniske kraftformidling og -fordeling på de fire hjul med hovedvægten lagt på baghjulene gør, at kørslen er forbundet med en lethed, som sjældent, for ikke at sige aldrig opleves i så tung en bil.

 

Præcis som tilfældet er for de fleste baghjulstrukne biler, opleves dynamikken dels gennem vejgrebet i kurverne, dels når man slipper effekten løs ud af kurverne. Gør man det på veje med uens belægning og uforudsigeligt skiftende vejreb kan man fornemme, hvordan forhjulene engang imellem lige giver en hjælpende hånd til at sikre styrepræcision og stabilitet. Det er måske mere end noget andet den wow-effekt, der kendetegner bilen. Og ret beset vil det næppe være anderledes med lidt flere kræfter.


 

 

Andre Range Rover prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
Range Rover Sport med tryk på sport >>>



Model:

Range Rover Sport P510e Plug-in Hybrid Autobiography AWD

Listepris:

Kr. 1.849.900

Motor og transmission:

6 cyl 3 ltr. turbobenzin plug-in hybrid. 143 hk elmotor. Parallel hybrid. System: 700 Nm/1500-5000 omdr./min. AWD. Firehjulsstyring. 38,2 kWh litium-ion batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/

EV-rækkevidde (WLTP):

5,4 sek./ 242 km/t/ 113 km.

Længde:

4,95 m

Frihøjde:

21,6-29,1 cm

Bagagerum:

450-1860 liter

Anhængervægt: 3000 kg

Værd at bemærke

LED Matrix forlygter. Dynamisk luftaffjedring med indstillelig volumen og aktive støddæmpere med to ventiler. 22" alufælge (testbilen: 285/45-22). Nøglefri adgang. El-bagklap. P-sensorer for og bag.El-justerbare forsæder. Adaptiv Fartpilot med fartbegrænser. Skiltegenkendelse. Sædevarme. 360 grader kamera. 13,1" berøringsskærm. Audio-anlæg med 29 højtalere.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt