- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Polo 2,0 TSI GTI

Den autentiske GTI-følelse


Af Søren Clauding – december 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en længde på over fire meter er VW Polo GTI 35 cm længere end den oprindelige VW Golf GTI, der blev lanceret i 1975. Men da Golf GTI anno 2018 er endnu længere (hele 57 cm) er Golf’ens lillebror den, der kommer tættest på den autentiske GTI-følelse 1. generation Golf GTI bjergtog verden med dengang.

 

Det er ikke uden betydning, dels fordi Volkswagen var dem, der introducerede GTI begrebet, men især fordi den oprindelige Golf GTI var banebrydende i kraft af fartpræstationerne, men måske mest af alt den vævre fornemmelse, der var bundet sammen med den korte bil. Den var hurtig, men den var også sjov gennem kurverne.

 

Sådan er Polo GTI også – selvom den er 35 cm længere!

 

Hurtigt for hurtigt

Det er vigtigt, for med en accelerationsevne, så den med sine 200 hestekræfter og store drejningsmoment kan nå 100 km/t på 6,7 sekunder, er den del af fornøjelsen overstået på mindre end de 6,7 sekunder, når man på en offentlig vej naturligvis overholder hastighedsgrænsen.

 

Det er ikke engang nogen særlig præstation, at komme så hurtigt op i fart, for med 6-trins DSG gear, elektronisk spærredifferentiale (XDS) og antispin skal der fugtige kørselsforhold som i videoen her på siden til overhovedet at igangsætte noget, der minder om hjulspin. Men også det klarer elektronikken og derved er fornøjelsen reduceret til, at nyde accelerationen og de lynhurtige gearskift – forbavsende nok både op og ned i gear, og manuelt aktiveret via palerne bag rattet, der sidder effektivt tæt på ratkransen.

 

Sjov i svingene

Accelerationen ER en fornøjelse, men den egentlige fornøjelse kommer, når man når til et sving, og helst et af de snævre af slagsen. Så er Polo’en sjov, den smutter let og præcist omkring hjørnerne, i meget fin balance både ved nedbremsningen og accelerationen. Og selv under udfordrende kørselsforhold som i videoen – og det ER en udfordring, at køre hurtigt på våd vej med de 215/40-18 hjul, som testbilen var udstyret med – er balancen meget, meget fin.

 

Det kompenserer fuldt og helt for, at undervognen egentlig er ret konventionel, som den er i stort set alle biler i den størrelse. Man skal op i de hurtige Golf’er, altså inklusive GTI-versionen, for at nyde godt af en multilink baghjulsophængning. I Polo setup’et får man en slags gokartagtig følelse, så meget som den nu kan blive det med forhjulstræk i stedet for gokartens baghjulstræk. Men nok så vigtigt: Vha. tre forskellige køreindstillinger kan man tilpasse affjedringen.

 

Det gør den ret sjov – og autentisk (selvom den sidstnævnte mulighed ikke eksisterede i 1975).

 

Stor motor

I maskinrummet ligger en forholdsvis stor 2-liters TSI turbo benzinmotor. Den er ret økonomisk – 16,9 km/l – selvom GTI versionen har taget et par hundrede kg på i vægt. De 200 hestekræfter er mange, men især det store drejningsmoment, hvor man når maks-punktet ellerede ved 1500 omdr./min. er suverænt. Og så holdes det helt op til 4350 omdr./min. Wow!



Den helt aktuelle pris (pr. 17. december 2018) er 286.295 kroner. Dermed er den steget 6000 kroner, men det skræmmer næppe nogen, når man befinder sig i den prisklasse. Det er ikke plads, man får for pengene og endda er det ikke så galt.

 

Praktisk

En Polo byder på 351 liter bagageplads, der kan udvides til 1125 liter, når bagsæderyglænene lægges ned. Som sådan er den ligeså praktisk som en almindelig Polo til 160.000 kroner. Men det er mere end en fin køreoplevelse, man betaler for.



De store hjul giver (i kombination med den stramme undervogn) en noget spændstig køreoplevelse, men de ser også godt ud. 18” hjulene er dog ekstraudstyr (+6000 kroner) – 17” er standard og det ville måske under de fugtige kørselsforhold i videoen have været at foretrække. Derved ville kørekomforten også være blevet mere tålelig.

 

Omfattende udstyr

Dertil kommer en umiskendelig udstråling hele vejen igennem, ude som inde og understreget i kabinen af smarte sportssæder. Udstyret inkluderer adaptiv fartpilot, som bestemt er en fordel på motorvejen, hvor man får hjælp til at overholde fartgrænserne. El-sideruder står på listen, City-nødbremse ligeså, multifunktionsrat med røde syninger, p-sensorer, en 8” berøringsskærm, el-sidespejle er også standard.



Og så var testbilen endvidere udrustet med DK-pakken, som fortrinsvis består af 2-zone klimaanlæg og regnsensor. LED-lys er også ekstraudstyr, men det bør man tage med, for hurtig kørsel i mørke er langt mere sikker, når man kan se, hvor man kører…


Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>


VW Polo er med sin længde på godt 4 meter tæt på den oprindelige Golf GTI, der grundlagde GTI-begrebet tilbage i 1975. Derfor er "GTI-oplevelsen" på mange måder ganske særlig og meget autentisk. Tag med en tur og oplev 200 hestekræfter og en meget fin styring. Fuld HD.


 


Model:

VW Polo 2,0 TSI GTI

Listepris:

Kr. 286.295

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Turbo benzinmotor. 200 hk. 320 Nm/1500-4350 omdr./min. 6 DSG.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,7 sek./ 237 km/t/ 16,9 km/l / 134 g/km

Længde:

4,05 m

Bagagerum:

351-1125 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 17” alufælge (standard). Aut. nødbremse. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Adaptiv fartpilot. Multijusterbart sportslæderrat. El-sideruder for og bag. Sportssæder. Sædevarme. Regnsensor. P-sensorer for og bag. 8” touchscreen. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt