- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 5008 Allure

1,2 e-THP EAT6

Multi-SUV til landevejscruise


Af Søren Clauding – februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi første gang sad bag rattet i den nye store Peugeot 5008 SUV, var det i portugisisk vintervarme uden at en vind rørte sig for cirka et år siden. Vi kørte den ikke mindst på ujævne grusveje med en 165 hestes e-THP turbobenzinmotor i maskinrummet. Vores test her i Danmark var den diametrale modsætning.

 

Her var det koldt, klamt, vådt, og der blæste mere end en end halv pelikan, hvor end man kom frem. Og så havde vi udskiftet underlaget med danske landeveje og motorveje. For det er vel dér den nye bil, ejet af danskere, trods alt kommer til at færdes mest.

 

Af sted på bilferie

Men måske nok så vigtigt: I stedet for den kraftige benziner, var der nu en 130-hestes 3-cylindret e-THP motor der oppe foran. Det giver en direkte besparelse på indkøbskontoen – 23.000 kroner for den selvsamme udstyrsversion, også med det velfungerende EAT6 automatgear. Og så kører man 2 kilometer længere pr. liter benzin iht. de officielle normtal, plus at man betaler 600 kroner mindre om året i ejerafgift. Det bliver alt andet lige til en net sum penge, som man så kan bruge som tilskud til bilferien.



For, som vi allerede for et år siden fastslog: Peugeot 5008 SUV er en ideel feriecruiser. Og den bliver ikke mindre ideel, blot fordi man går en motorstørrelse ned. OK, man kan altid bruge motorkraft, det er rart at have. Men med de 130 benzinheste kører man fra 0 til 100 km/t på 10,7 sekunder, og topfarten er 188 km/t. Det er vel egentlig ret acceptabelt.

 

Hvordan med frihøjden?

Det store spørgsmål, som stod ubesvaret efter prøvekørslerne i Portugal, var: Hvordan håndterer en 1,65 meter høj bil med 23,7 cm frihøjde den stive sidevind? Svaret er ret enkelt (se også videoen her på siden): Forbavsende godt.

 

Den kraftige vind mærkes, den skubber lidt til bilen, som krænger en smule. Men 5008’eren styrer lige ud og kørselsretningen bliver ikke påvirket. Den er med andre ord forbavsende retningsstabil. Forklaringen er den, at affjedringen er lidt strammere end i lillebror 3008. Det gør 5008 lidt mindre komfortabel på ujævn kørebane, men på gode asfaltveje og ved dansk motorvejsfart er den temmelig komfortabel.

 

Når vinden ikke puster så meget, er den yderst velkørende, fordi man med de 225 mm brede 18” 55 procent lavprofildæk har en god føling med underlaget, uden at blive rystet eller vibreret undervejs. Som sådan er den en ideel cruiser.



Fleksibel og variabel

De funktionelle egenskaber og den store fleksibilitet var vi inde på i Portugal, og det kan man fortsat læse om i rapporterne fra dengang. Men det er vigtigt at understrege, at bilen ikke blot er meget fleksibel, med det meget variable sædesystem, hvor man ikke behøver at have flere sæder i brug end dem, der skal benyttes til at sidde på. Men systemet er også meget let og meget hurtigt at anvende.

 

Man kan skifte sædernes position og indstilling på få sekunder, og så kan de to bageste sæder tages helt ud, hvis man har brug for pladsen til noget andet.

 

Dertil kommer hele den fancy indretning, som vil tiltale enhver, for hvem design ikke er ligegyldigt, og til en basispris for den allerbilligste 5008 på 280.000 kroner, er bilen også attraktivt prissat.



Spørgsmålet om anhænger…

Sidst, men for mange mennesker ikke mindst: Anhængervægten er begrænset til 1000 kg. I hvert fald i den prøvekørte e-THP version. Men er en tungere anhænger et tema, findes løsningen også i form af en 150 hestes dieselmotor. Med en sådan i maskinrummet må man trække ikke mindre end 1800 kg, så skal man godt nok selv skifte gear, men det er ofte med stor vægt på trækkrogen en fordel selv at kunne styre. Vil man have automatgear, er udgaven med 180 dieselheste en option, da er anhængervægten 1500 kg.


 

 

 

Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Peugeot 5008 SUV First World Test 2017 >>>


Ved de internationale testkørsler prøvede vi den nye ultra rummelige og fleksible Peugeot 5008 på en ujævn portugisisk grusvej. Nu har vi prøvet den med en mindre motor på fugtige danske lande- og motorveje. Fuld HD.


 


Model:

Peugeot 5008 Allure 1,2 e-THP EAT6

Listepris:

Kr. 376.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 ltr. turbobenzin. 130 hk. 230 Nm/ 1750-5500 omdr./min.  6 trins aut.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 188 km/t/ 19,2 km/l / 120 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

1060 (5-sædet)/2150 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Hill Atart Assist. Automatisk nødbremse. 18” alu fælge. Tågeforlygter. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 8” touchscreen. Bluetooth, USB/AUX. P-sensorer for og bag. Aktiv vejbaneassistent. 7 sæder.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt