- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion DSG Comfortline


Mellemklasse SUV på den rigtige måde


Af Søren Clauding – december 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad kendetegner en rigtig SUV? Det er egentlig ganske enkelt: Den skal være god på plan asfalt, den skal også kunne færdes i lettere terræn – og så skal den både være rummelig og egentlig heller ikke være for stor. VW Tiguan lever op til kriterierne, for Volkswagen har bygget den rigtigt: god frihøjde, firehjulstræk, masser af plads, et pænt udstyr og så har den prøvekørte version oven i købet dobbeltkoblingsgear.

 

Den prøvekørte bil var udrustet med Volkswagens nye AdBlue-dieselmotor. Der er tale om en 150-hestes maskine med SRC katalysator. Teknikken indebærer, at man på den ene side reducerer udslippet af kulstofilter (NOx) ved at tilsætte AdBlue og siden uskadeliggøre dem gennem katalysatoren, og derved på den anden side har frihed til at sænke brændstofforbruget og samtidig naturligvis udleder mindre CO2 – CO2 udledningen hænger jo direkte sammen med brændstofforbruget. Og tilsvarende: Jo lavere CO2 udledning, jo mere NOx, men det problem klarer SRC katalysatoren.



Pænt forbrugstal

Det betyder, at man er blevet i stand til at opnå et officielt forbrugstal på 20,8 km/l. Efter at 4Motion firehjulstrækket er blevet monteret og DSG-gearet ligeså, stiger forbruget til 17,9 km/l, men det er stadig en pæn værdi, de mange kræfter og drivlinen taget i betragtning.

 

Den væsentligste årsag til forbrugsstigningen ligger formentlig mest i en vægtforøgelse på 175 kg, sammenlignet med en manuelt gearet, forhjulstrukken benzinmotorversion. Til gengæld er man sikret høj grad af fremkommelighed, og det er bestemt ikke dårligt – vådt græs, mudder og sne får derved mindre magt.

 

Høj affjedringskomfort

Den større vægt er formentlig sammen med den nyeste støddæmperteknologi en medvirkende årsag til, at bilen byder på så høj en grad af affjedringskomfort, når man kører på meget ujævnt underlag (se videoen her på siden). Den prøvekørte bil var nemlig udrustet med 19” fælge med lavprofildæk i stedet for de standardmonterede 17” fælge. Det ville under normale omstændigheder betyde, at man ville mærke mere til mindre ujævnheder, men også, at dybe huller ville slå hårdt op igennem hjulophængene – det sker blot ikke.

 

På plan asfalt fungerer Tiguanen også fint, bl.a. fordi den var udrustet med forskellige køreindstillinger, ikke mindst en indstilling til asfaltkørsel (og tilsvarende én til offroad). I kraft af sin vægt og 20 cm frihøjde er bilen dog ikke udpræget viril gennem kurverne – det er formentlig mindre udpræget i en benzinversion. På den anden side sikrer 4Motion systemet, at baghjulene skubber bag på ud af kurverne. Bliver det rigtig glat, kan det elektroniske spærredifferentiale kobles til, det er ganske underholdende. I øvrigt er kørslen ret lydløs og den nye dieselmotor giver heller ikke meget lyd fra sig.


 


Den mellemstore SUV

VW Tiguan er den mellemstore af de tre nye SUV’er fra Volkswagen gruppen – SEAT Ateca er den korte og Skoda Kodiaq den store. Proportionerne vil nok være dem, mange købere går efter, fordi de på den ene side giver glimrende og godt udnyttede pladsforhold i både kabine og bagagerum – samtidig med, at bilen ikke er for stor at håndtere under dagligdagens kørselsforhold.

 

Pladsforholdene er suveræne. Taget i betragtning, at Tiguanen blot målet 4,49 meter i længde er et bagagerum på 520 liter, men især oceaner af benplads ved bagsæderne, imponerende. Og lægges bagsæderne ned, så bagagerumsgulvet bliver helt plant, øges den samlede kapacitet til 1655 liter. En del kan tilskrives højden på 1,66 meter, men da de 6-8 cm bruges til den store frihøjde, er forklaringen kun, at man virkelig har tænkt sig om, da bilen er blevet designet. En forholdsvis stejl hæk og en lidt kantet form er en anden del af forklaringen.

 

Masser af udstyr

Udvendigt er den nye Tiguan umiskendeligt en Volkswagen. Indvendigt er linjeføringen blevet mere harmonisk, funktionel elegant, om man vil. Og så har man glæde af et omfattende udstyrsprogram. En del er standard i den allerbilligste Trendline til 374.315 kroner (inkl. en 150-hestes TSI turbobenzinmotor). Den prøvekørte Comfortline udløser en forbavsende beskeden merpris på cirka 110.000 kroner – forbavsende, fordi det ikke bare er et skifte fra benzin til diesel, men også inkluderer 4Motion, DSG-automatgearet og det højere udstyrsniveau ”Comfortline”.


 


Standardudrustningen i en Tiguan omfatter bl.a. City Emergency Brake med fodgængerregistrering, aktiv vognbaneassistent og multikollisionsbremse. Tågeforlygter med kurvefunktion er standard, men airbags ved bagsæderne skal tilkøbes både i basisudgaven og i Comfortline.

 

Ekstraudstyr i rå mængder

I Comfort-udgaven forvandles aircondition til 3-zone klimaanlæg, fartpiloten bliver adaptiv og p-sensorer hjælper til, ikke at skade den pæne bil ved parkering. Indvendig indgår en 8” farveskærm også i Comfort udstyret og så er tilkøbsudstyrslisten alenlang. Her er et lille udpluk af det, der var monteret på den prøvekørte bil: Digital instrumentering (+kr. 12.000), nøglefri adgang, betjening og elektrisk bagklap (+kr. 13.890). Panoramasoltag (+kr. 25.395), sædevarme på bagsædets yderpladser (+kr. 4.500), LED forlygter inkl. dynamisk fjernlysassistent (+kr. 14.100), Navigation Discover Pro (+kr. 4.995).


LED Forlys er ekstraudstyr.

 

Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>


Se on-board videoen og oplev hvordan VW Tiguan håndterer en temmelig hullet skov- og markvej (for nu at sige det mildt). Videoen kan også ses i fuld HD på YouTube.



Model:

VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion DSG Comfortline

Listepris:

Kr. 484.822

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 340 Nm/1750-3000 omdr./min. 7-trins DSG automatgear. 4WD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,3 sek./ 200 km/t/ 17,9 km/l /147 g/km

Længde:

4,49 m

Frihøjde:

20,0 mm

Bagagerum:

520-1655 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. City Emergency Brake. 17” alufælge. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 3 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme. Vognbaneassistent. 8” skærm. P-sensorer for og bag.


 

 

Masser af benplads ved bagsæderne - og flybordene kan vinkles, så de sidder vandret på forsædernes ryglæn.

 

Bagsæderne er individuelt forskydelige og øget dermed fleksibiliteten.

 

Signallampen på sidespejlene er monteret på indersiden, hvor den er lettere at se. Det fungerer godt.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt