- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Volkswagen Golf Variant 1,0 TSI DSG BlueMotion Style

Folkevogn med stil


Af Søren Clauding – marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da VW Boblen i sin tid måtte afgive sin position som folkets Folkevogn, var VW Golf for længst parat til at overtage opgaven. Den dag i dag er Volkswagen Golf lig med folkets Volkswagen, i særdeleshed set med danske øjne, når den er udvidet med mere plads derude bagtil og optræder som stationcar, det som VW kalder ”Variant”.

 

Den prøvekørte variant af Varianten, bestykket med den stadig ret nye 115-hestes 1-liters TSI benzin turbomotor, rammer også lige i solar plexus, for den er på én gang både brændstoføkonomisk og livlig. Med en ejerafgift på blot 310 kroner/halvår er de faste elementer på bilbudgettet også til at overskue, og det er præcis det, der kendetegner en bil for folket.

 

Rigelig bagageplads

Volkswagen Golf Variant måler 4,56 meter i længden. Den havner dermed præcis i midten af mellemklassen. Den har en forbavsende god bagagekapacitet på ikke mindre end 605 liter, som øges til over 1,6 kubikmeter, når bagsæderne lægges ned. Men træerne er ikke vokset ind i himlen: Med bagsæderne i brug til passagerer, bærer de lidt af muligheden for at skabe den gode bagageplads – benpladsen ved bagsædet er måske lige i underkanten.


 


På den anden side: Mon ikke rigtig mange anskaffer en Golf Variant som familiebil. Måske typisk inden ungerne bliver for langbenede, og så går det jo nok. Udover pladsen derude bagtil nyder alle godt af en yderst velkørende bil, som har alle de gode egenskaber, der kommer ud af ikke at sætte køreegenskaberne overstyr, blot for at overgå alle på kabineplads.

 

God køreoplevelse

Det er centralt, for også i Volkswagen regi kan man få mere plads, hvis man alternativt vælger en multibil som f.eks. Touran. Men en Touran kører ikke som en Golf. Golf’en styrer fint, den er yderst stabil, den er underholdende at køre og derved får alle en rigtig god køreoplevelse undervejs. Den prøvekørte Style-version har også sportsundervogn, dvs. den er sænket 15 mm, hvad der naturligvis medvirker til den dynamiske oplevelse.


15" fælge kompenserer for den lidt strammere undervogn, der i øvrigt harmonerer perfekt med den belastning, en stationcar kan udsættes for.


Trods det er den også rimelig komfortabel, fordi støjniveauet er meget lavt og fordi bilen ikke krænger og på det nærmeste klæber til kørebanen. Affjedringen egner sig glimrende til kørsel på plane asfaltveje. På ujævne veje mærker man ujævnhederne. Ikke, at de som sådan påvirker stabiliteten, men de mærkes i kabinen. Gode faste køreegenskaber, kan man kalde dem, og så er de i øvrigt, som de altid har været i en sportsligt opsat VW Golf.

 

3 cylindre knurrer helt naturligt

1-liters motoren er i god harmoni med bilen. Den gør den ikke til en racer, men præstationstallene er glimrende, måske forventer man en smule mere turboskub, men står det højt på ønskelisten, har VW alternativer også for dem. 3 cylindre giver lidt vibrationer, det er meget naturligt men meget, meget dæmpet i VW-tilfældet. Den knurrer lidt under acceleration, men i samme øjeblik march hastigheden er nået, hører man stort set intet til maskineriet. Golf Variant har også torque vectoring, som fører motorkræfterne over på det hjul, der har bedst vejgreb. Det gør den underholdende ved hurtig kurvekørsel.

 

Den prøvekørte Golf Variant var udrustet med det automatiske 7-trins DSG dobbeltkoblingsgear (udgør 18.000 kroner ud af den samlede listepris på små 292.000). Volkswagen var pioner i udviklingen af DSG-gearene og de er stadig helt fremme i brugen af den teknik, som ikke mindst under acceleration stadig er ganske frydefuld.



Style med stil

I overskriften siger vi at Golf’en har stil. Selvfølgelig inspireret af udstyrsniveauet ”Style”, men uanset udstyrsniveau HAR Golf Variant stil. Den er meget tro mod sit ophav og er gennemført pæn og harmonisk.

 

Interiøret er også typisk Volkswagen, ordentlig, moderne og udtryk for den stadige udvikling, bilen har gennemgået. Der er mange gennemtænkte detaljer, bagsæderyglænene efterlader et næsten plant bagagerumsgulv, når de lægges ned, naturligvis hjulpet af selve bagagerummets egen bund, der under sig skjuler en del af den store bagagekapacitet.

 

Udstyret inkluderer multikollisionsbremse, 7 airbags og den prøvekørte bil havde desuden som ekstraudstyr adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg, sædevarme, medfødt tagræling, el-sideruder osv. er alt sammen inkluderet i prisen. Men man savner tågeforlygter, som er et stort plus, når kørselsforholdene er dertil.

Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev, hvordan det er at køre en tur i en VW Golf Variant 1,0 TSI DSG.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 


Model:

Volkswagen Golf Variant 1,0 TSI DSG BlueMotion Style

Listepris:

Kr. 291.697

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbobenzin. 115 hk. 200 Nm/ 2000-3500 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 204 km/t/ 22,2 km/l / 103 g/km

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

605-1620 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Elektronisk differentialespær. Multikollisionsbremse. 15” letmetal fælge. Forlygtevaskere. Tagræling. El-opvarmede sprinklerdyser. Fjernbetjent centrallås. 7 airbags. Multijusterbart multifunktions læderrat. Fartpilot med -begrænser. Kørecomputer. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Isofix. Variabel bagagerumsbund.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt