- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Suzuki Baleno 1,2 Dualjet SHVS Exclusive - Mild Hybrid

High-tech for alle


Af Søren Clauding – november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki kalder selv Baleno i den prøvekørte udgaven for en mild hybrid. Men det er da også den eneste tilgang til den fine nye Baleno, der er mild. Se bare: Adaptiv fartpilot, klimaanlæg, navigation, Bi-Xenon forlygter, bakkamera, aktiv nødbremse, 90 hestekræfter og 25 km/l. Til en pris på lige godt 160.000 kroner. Det vil være en mild overdrivelse at fastslå, at der det ikke er noget særligt.

 

Vi har tidligere beskrevet det milde hybrid system i forbindelse med den første præsentation af bilen (læs mere om Suzuki Baleno Mild Hybrid hér >>>). Nu var tiden kommet til at gå mere under lakken på den rummelige minibil, der placerer sig selv midt i det såkaldte B-segment med en længde på 4 meter.

 

Virkeligheden er, at man i den grad kommer til at sætte pris på, at motoren går i stå, endnu inden bilen holder stille, at man nyder stort set ikke at bemærke, når benzinmotoren er gået i gang igen og stilfærdigt sætter gang i accelerationen. Se videoen her på siden, der klart illustrerer systemets fortræffeligheder – og husk at slå lyden til…

 

Hidtil uset high-tech – til den pris

Suzuki Baleno bringer i den grad high-tech ind i en bil-kategori, hvor den slags hidtil har været uset. Den billigste Baleno til 135.000 kroner har ikke det hele, men da den fuldt udrustede version blot koster 27.000 kroner mener, også hjulpet på vej af regeringens seneste afgiftslempelse, er der ingen vej uden om: Hvis man er faldet for Baleno, skal der en meget presset økonomi til at afholde en fra at vælge den i Exclusive udgaven.

 

Den indledende opremsning skal have flere ord med på vejen. Adaptiv fartpilot er det system, der foruden at fastholde bilens hastighed, når trafikken tillader det, også regulerer afstanden til forankørende, så man ikke risikerer at køre op bagi en anden bil i et øjebliks uopmærksomhed. Det er en stor behagelighed.



Bi-Xenon og aktiv nødbremse

Klimaanlæg er den avancerede form for aircondition, hvor følere måler temperaturen i kabinen og regulerer den efter ønske. Bi-Xenon forlygter er et fremragende lys, der automatisk reguleres i højden, så man hele tiden har den rette belysning af kørebanen. Bakkamera gør det muligt at se, hvad der er tæt på bag ved bilen og aktiv nødbremse kan gennemføre en katastrofe opbremsning, med langt kortere reaktionstid og større præcision end de allerfleste bilister selv vil kunne klare. Navigation kræver næppe nogen yderligere præsentation.



Maskineriet består af en kvik og trækvillig 90-hestes benzinmotor med dobbelt indsprøjtning, der samarbejder med en 3-hestes elmotor. 3 hestekræfter lyder ikke af meget, men elmotorens drejningsmoment på 50 Nm over hele omdrejningsskalaen giver den trækkraft fra samme øjeblik, bilen sættes i gang.



Langt på literen

25 km/l er det officielle tal, det kan næsten nås i praksis uden det helt store besvær, især hvis man kører en smule bevidst og udnytter f.eks. stop-start systemet, der stopper motoren ved hastigheder under 15 km/t – forudsat man kobler ud og sætter i frigear. Derved er forbrugstallet ved bykørsel også realistisk: 19 km/l, men så skal man altså ikke race frem til næste trafiksignal, så snart man får grønt lys. Trods alt.


Vi kørte 20,1 km/l uden på nogen måde at køre særlig økonomisk.


100 km/t nås på 12,3 sekunder. Det er måske Baleno’ens eneste svaghed, at den ikke er så hurtig, men hov, hvad er det lige vi siger… der er jo tale om en bil til 160.000 kroner, proppet med udstyr og udmærkede køreegenskaber. Måske er det præcis det, der gør udslaget. Køreegenskaberne lægger op til mere og egentlig er 12,3 sekunder ikke dårligt.

 

Eller ganske enkelt: mere vil have mere. Det er som om, man ikke kan få nok, når man først er begyndt at betjene sig af en Baleno. I øvrigt kan den køre 180 km/t, påstås det. Vi har ikke prøvet andet end dansk motorvejsfart og det kan den glimrende håndtere.

 

Masser af plads og andet udstyr

I kabinen er der fremragende plads på alle sæder. Bagagerummet er på imponerede 355 liter, der kan øges til 1085 liter, når bagsæderyglænene foldes ned. I bagagerummet har man en dobbeltbund, der selvfølgelig optaget lidt plads i sig selv, men øger brugbarheden.

 

Baleno Exclusive har i kabinen en udmærket 7” skærm, som kan kommunikere med Apple Carplay og Android Auto. Også på det felt er Baleno’en helt fremme i skoene. Man kan sige det på den måde, at Suzuki har taget opgaven alvorligt, da man besluttede at bygge en ny bil. Ny platform, nyt design (som måske ret beset er det mindst appellerende ved bilen, men det er jo helt individuelt, hvad man synes) – den er simpelthen genial.

 

…og så må den for resten trække op til 1000 kg. Ikke dårligt!


 

Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Komfortabel og driftsøkonomisk >>>


Se on-board videoen i Suzuki Baleno og oplev hvordan MILD Hybrid systemet fungerer i praksis - og meget andet. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.



Model:

Suzuki Baleno 1,2 Dualjet SHVS Exclusive

Listepris:

Kr. 161.374

Motor og transmission:

4 cyl. Benzin. 1,2 l. 90 hk. 120 Nm/6000 omdr./min. El-motor: 3 hk, 50 Nm. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,3 sek./ 180 km/t/ 25,0 km/l /94 g/km

Længde:

4,00 m

Bagagerum:

355 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Tågeforlygter. Bi-Xenon forlygter. 16” alufælge. Radar Brake Support. Aktiv Nødbremse. Nøglefri adgang og stop/start. Tonede ruder bag. 6 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Aktiv adaptiv fartpilot. Bluetooth. 7” skærm. Bakkamera. Navigation. MirrorLink, Apple CarPlay. Isofix.


Link til importøren 


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt