- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA cee'd 1,0 Turbo GDI 100 hk Style Plus Clim

En helt almindelig cee’d


af Søren Clauding - maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA har bragt rigtig mange modeller på markedet i de senere år, og den koreanske bilfabrik har ikke været bleg for også at supplere modelpaletten med en række specialmodeller, flere hestekræfter, mere sportslig, mere økonomisk. Dem har vi præsenteret her på Motorsiden.dk, så tiden var inde til at prøve en helt almindelig KIA cee’d.

 

Nu vil man jo nok hos KIA hævde, at en cee’d ikke er helt almindelig. Men et faktum er det, at cee’d i skøn forening med den unikke 7 års garantiordning har været en succes. Så der kører faktisk temmelig mange cee’d’er rundt på de danske landeveje, cee’d’er i alverdens afskygninger.

 

Clim følger med

I det lys er KIA cee’d 1,0 Turbo GDI 100 hk Style Plus Clim helt almindelig, faktisk noget af det mest almindelige man kan få i cee’d familien. Og det skal nok hurtigt vise sig, at den også bliver almindelig i det danske trafikbillede. Den, og den 120-hestes variant af den nye benzin turbomotor, som vi snart vender tilbage til (dog ikke, ifølge planen i den helt almindelige version), er nemlig så attraktiv, så vi er sikre på, at rigtig mange danskere vil vælge den.

 

Det kilometerlange navn er i princippet almindeligt indtil slut-betegnelsen fra den danske prisliste: ”Clim”. Det har vi godt nok aldrig hørt før, men det betyder noget så indlysende som ”klimaanlæg”. Det er oven i købet et 2-zone klimaanlæg og a-pro-pos priser, når listeprisen er 227.838 kroner, er køberen vel ret beset ganske godt stillet.

 

Modificeret garanti

Foruden klimaanlægget følger der også ratvarme, tågeforlygter med kurvelys og meget andet godt komfort- og sikkerhedsudstyr med i prisen, udstyr, der ikke er helt almindeligt i den prisklasse, og man skal hele tiden have i baghovedet, at KIA tilbyder den enestående garantiordning. Den er i øvrigt blevet blødt lidt op, på det seneste, for der er jo en kilometerbegrænsning på de 7 år – maksimalt 150.000 kilometer må man køre i perioden. Men i de første tre år af garantiperioden er der ingen kilometerbegrænsning, så kan man køre over de 150.000 kilometer på mindre end tre år, dækker garantien altså fortsat.

 

Garantien bortfalder da naturligt nok, når de tre år er gået. Den er formentlig skabt for at kunne hamle op med mange af konkurrenternes 3-årige garantiperiode, der altid er uden kilometerbegrænsning.

 

Prisattraktiv merpris

Den billigste KIA cee’d koster 190.000 kroner. Det er absolut et udmærket køb, men man må da give køb på udstyr og motor. Merprisen på de 37.000 kroner er godt givet ud, dels fordi man får meget mere udstyr (22.000 kroner bruges på at opgradere bilen fra ”Style” til ”Style Plus Clim”) for pengene, dels fordi man får en meget bedre benzinøkonomi ud af det.

 

Med den nye 1-liters 100 hestes 3-cylindrede benzinturbomotor kan man ”officielt” køre 21,3 km/l - til trods for at KIA cee’d med sine 4,31 meter hører til i den kompakte mellemklasse. Med den 1,4 liters benzinmotor, der ligger i den billigste variant, og som også yder 100 hestekræfter, er tallet 17,9 km/l. Det gør en vis forskel.

 

Foruden besparelserne i benzinforbruget, sparer man også på den grønne ejerafgift. Den er 1780 kroner årligt i den billige version men kun 620 kroner årligt i den nye og mere moderne, men altså også lidt dyrere udgave. Selvom besparelsen på driftsbudgettet ikke tjener det hele hjem, er det dog et klækkeligt bidrag til derved at komme lidt billigt til merudstyret.

 

Den nye 1-liters motor

Og så er der motoren i sig selv. KIA (og Hyundai – de to deler motorprogram langt hen ad vejen) har ikke været banebrydende med udviklingen af små pænt ydende og brændstoføkonomiske maskiner. Men de har lært af konkurrenterne og derfor er oplevelsen af den nye lille 1-liters motor helt på toppen.

 

Men har styr på de vibrationer, som en 3-cylindret motor naturligt foranlediger, og i samme moment også bortelimineret den lidt pludrende lyd, som de første 3-cylindrede maskiner på markedet bragt med sig. KIA-motoren er lydsvag, vibrationssvag og en flad momentkurve, der topper med 171 Nm ved 4000 omdr./min er med til at give en smidig og inspirerende motoroplevelse. Det underbygges af den såkaldte flex-steer, hvor man kan regulere servo-virkningen i rattet, så den er strammere eller mindre stram.

 

Det skal så tilføjes, at vi glæder os til også at opleve den mere potente 120-hestes udgave. Den bruger lidt mere benzin, men fordi cee’d’en også kører godt, lægger køreegenskaberne op til bedre fartpræstationer. 0-100 km/t klares på 12,8 sekunder, og den kan køre 185 km/t på toppen, så det er absolut hæderligt – men hvis man nu har lyst til mere, så er merprisen for de 20 ekstra kun 10.000 kroner.


 

 

 

 

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>


 


Model:

KIA cee’d 1,0 Turbo GDI 100 hk Style Plus Clim

Listepris:

Kr. 227.838

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 l benzin turbomotor. 100 hk. 171 Nm/4000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,8 sek./ 185 km/t/ 21,3 km/l /109 g/km

Længde:

4,31 m

Bagagerum:

380-1318 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” stålfælge. Tågeforlygter for med kurvefunktion Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Flex-steer. El-sideruder for. Sædevarme. Asymmetrisk bagsæderyglæn. Isofix. Bluetooth, AUX, iPod og USB stik. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt