- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk

Køreegenskaber og sikkerhed


Af Søren Clauding – 6. februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: Honda CR-V – Teknologisk opgradering >>>


Det er ikke uden grund, at den største sikkerhedsfaktor ved enhver bil, udover føreren, er bilens køreegenskaber. Derfor er det dejligt at opleve, at den nye Honda CR-V ikke alene har fået en ny og bedre dieselmotor samt tilhørende 9-trins automatgearkasse men også er blevet rettet til i undervognen.

 

For det første er forhjulsophænget gjort blødere gennem nye bøsninger, støddæmpere, en ændret geometri både for og bag. Hjulenes hældning, den såkaldte camber-vinkel – er øget med 0,5 grader og sporvidden er forøget med 15 mm. I kombination med et mindre tryk på forvognen af den lettere dieselmotor opnår man en mere smidig kørsel gennem kurverne uden tab af vejgreb og stabilitet. Desuden er styringen gjort mere direkte og tilsammen er følelsen noget anderledes end i den hidtidige CR-V. Den er ganske enkelt mere komfortabel, sjovere og tillidsvækkende.

 

Også de elektroniske hjælpemidler er ikke bare forbedret men også tilført nye egenskaber.

 

Intelligent adaptiv fartpilot

Mest markant er den nye adaptive fartpilot, som regulerer Hondaens hastighed i forhold til forankørende biler. Den måler både ved hjælp af et kamera og en radar, hvorved det er gjort muligt at identificere afstandsændringer mellem køretøjer i f.eks. det inderste spor på en motorvej, hvis CR-V’en befinder sig i det næst-inderste.

 

Hvis systemet fastslår, at pga. fartforskellen, når eksempelvis en personbil nærmer sig en forankørende lastbil, er der stor sandsynlighed for, at personbilen trækker ud foran Honda’en, forbereder systemet Hondaen og sikrer, at den om nødvendigt sætter farten ned. Derved opnår man såvel en glidende og en mere sikker kørsel, fordi risikoen for kollision mindskes.

 

I praksis kunne vi ikke gennemteste systemet tilstrækkeligt – dertil var tiden for knap – men den umiddelbare oplevelse er, at systemet virker, om end hastighedsændringerne ikke sker helt så glidende, som vi havde forventet. Systemet skulle også kunne genkende og reagere på såvel fodgængere som biler, der nærmer sig fra andre vinkler.

 

Venlig vejbaneassistent

Foruden den nye ”intelligente adaptive fartpilot”, kaldet i-ACC, disponerer man i topmodellerne over vejbaneassistent, som venligt hjælper en på rette spor, hvis man, uden at vise af, forsøger at krydse vejbaneafmærkningen. Systemet virker ved hastigheder over 72 km/t og ved svage kurver, med en radius på over 230 meter. Systemet kan afbrydes, når man måtte ønske det.

 

Til CR-V er også udviklet et City-Brake Active system (Honda har i øvrigt været banebrydende med den teknologi), som bremser bilen, hvis der anes en kollisionsfare ved hastigheder under 32 km/t.

 

Forward Collision Warning er et system, som opdager, hvis man ved hastigheder på over 15 km/t nærmer sig f.eks. en næsten stillestående bil. Det sender både lyd og lyssignaler – men kan afbrydes, når man ønsker det.

 

Cross Traffic Monitor registrerer krydsende trafik med en hastighed på op til 25 km/t bagved bilen og advarer føreren, når han f.eks. bakker ud fra en vinkelparkering eller indkørsel.

 

Skiltegenkendelse gengiver f.eks. den aktuelle hastighedsbegrænsning på instrumentpanelet, aflæst af kameraer, når bilen passerer vejskiltene. Også indkørsel-forbudt skilte kan læses og gengives samtidig med hastighedsgrænsen.

 

Blind Spot Information virker vha. et lille lyssignal, når der ved hastigheder over 20 km/t befinder sig andre køretøjer i den blinde vinkel. Og så har Honda CR-V også mulighed for i mørke selv at blænde op og ned for foran- og modkørende køretøjer.

 

Infotainment

Sidst men ikke mindst betjenes mange af bilens sikkerhedsfunktioner via en ny 7” skærm i midterkonsollen. Den er det synlige udtryk for både de biltekniske muligheder og også grænsefladen mellem brugeren og cyperspace.

 

Infotainmentsystemet er baseret på Android 4.0.4 og navigationen er udviklet i samarbejde med Garmin. Der vil kunne kobles på internet via en smarttelefon (iPhone såvel som Android og andre smarttelefoner), men bilen er også klar til selv at kunne stå for tilslutningen til mobilnetværk – og inkluderer som sådan også en mobil Wi-Fi router. Desuden er MirrorLink en option.


Honda CR-V i Motorradioen Del 1

 

Honda CR-V i Motorradioen Del 2


Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt