Byerne vokser og vokser, det samme gør miljøkravene
og presset på økonomien. Bilernes
brændstofforbrug er et vigtigt punkt i bilkøbernes
budget. Og nu, blot få måneder efter introduktionen
af Citroën C4 Cactus (se
vores test af Citroën C4 Cactus hér >>>), er den
franske bilfabrik klar med en ultra benzinbesparende
konceptbil, C4 Cactus Airflow 2L.
Konceptbilen C4 Cactus AIRFLOW 2L fungerer som en
slags laboratorium for udvikling af nye
løsninger og teknologier, der kan være et svar på
nogle af de udfordringer, bilindustrien står overfor
både nu og i fremtiden. Den udmærker sig ved et
forbløffende lavt brændstofforbrug, som er opnået
gennem en indsats på flere områder:
· Optimering af design, som har betydet en 20 %
forbedring af aerodynamikken
· Reduktion af dækkenes rullemodstand ved at anvende
”Tall & Narrow” dæk
· Reduktion af bilens vægt med 100 kg
· Anvendelse af Hybrid Air teknologien, som
reducerer brændstofforbruget med 30 %.
50 kilometer på literen
C4 Cactus AIRFLOW 2L udspringer af et projekt om
udvikling af såkaldte 2-liter biler, altså biler,
der kan køre 100 km på bare 2 liter brændstof, og
det er en del af en
større plan for, at styrke den franske bilindustri
og dens underleverandører. Formålet med projektet
er, at reducere bilisternes biludgifter og det
økologiske fodaftryk af bilen som transportmiddel.
Citroën har valgt sin nye model C4 Cactus til
projektet og der er foretaget en række radikale
ændringer: Dens aerodynamik er forbedret i forhold
til den serieproducerede udgave ved at ændre på
eksisterende elementer eller tilføje nye dele med
variabel geometri, for-kofangeren er udstyret med
tre luftindtag med elektronisk styring af spjældet,
så spjældet lukker og åbner optimalt i den givne
situation med hensyn til køling af motoren og
styring af luftstrømmene omkring bilen.
Vind-deflektorer, der bevæger sig, er monteret ved
C-stolpen for at optimere
luftstrømmene omkring bilen og fælgene er udstyret
med ”flaps” som aktiveres og styres af
centrifugalkraften.
Store hjul reducerer energiforbruget
Konceptbilen er monteret med dæk af typen ”Tall&Narrow
19” af seneste
generation. De er meget smalle og har stor diameter,
hvilket er til gavn for
energiforbruget, da de har en ekstrem lav
rullemodstand og giver en bedre
aerodynamik. De gavner også komforten, da deres
store diameter giver bedre
mulighed for, at optage kørebanens ujævnheder.
Et særligt ”gardin i luft” dannes i hjulkasserne ved
hjælp af små lodrette sprækker i
enderne af for-kofangeren og forbedrer
aerodynamikken omkring hjulene. Hækspoileren er
gjort længere, og samtidig er der arbejdet med at
reducere turbulenserne bag bilen.
De traditionelle sidespejle er afløst af bakkameraer,
som er mindre og giver en bedre aerodynamik. Vognbundens strømlinede overflade
gavner også bilens aerodynamik, idet den
bidrager til at reducere turbulenser omkring de
mekaniske komponenter under
bilen.
Resultatet af den aerodynamiske optimering er en
forbedring på 20 procent i forhold til den serieproducerede C4 Cactus.
Endelig reducerer LED for- og baglygterne forbruget
af energi og dermed af
brændstof.
Letvægtsbil
Man har desuden reduceret vægten kraftigt. Den
serieproducerede C4 Cactus vejer allerede 200 kg
mindre end C4, men i konceptbilen er vægten
reduceret med yderligere 100 kg.
I alle ender og kanter anvendes alternative
materialer, aluminium, højstyrkestål, kulfiber og
komposit. De nye materialer bidrager også til at
absorbere energien i tilfælde af en kollision og er
særdeles holdbare.
C4 Cactus AIRFLOW 2L sparer yderligere på
brændstoffet takket være den såkaldte Hybrid Air
teknologi, som PSA Peugeot Citroën præsenterede
første gang i starten af 2013. Hybrid Air er baseret
på komponenter og teknologier, som allerede er
udviklet: en 3-cylindret PureTech benzinmotor, et
system til lagring af trykluft og kraftoverførsel
via to hydraulikenheder og et planetgear.
I teknisk forstand styres systemet af en særlig
boks, som optimerer energiforbruget ud fra førerens
køremåde med valg mellem tre forskellige funktioner:
· ”Air” med nul udledning i nærmiljøet
· ”Benzinmotor” hvor det alene er benzinmotoren, der
trækker bilen
· ”Kombineret” som kombinerer effekten fra
benzinmotoren og kraften fra trykluften.
I C4 Cactus AIRFLOW 2L opbevares trykluften i to
tanke i komposit, der er placeret i bagenden af
bilen.
Hybridmotor
Pure Tech 82 benzinmotoren, som jo allerede leveres
til de serieproducerede modeller, er afstemt til den
nye hybridteknologi. Den interne friktion, som
normalt kan betyde et energitab i en motor på op til
20 procent, er kraftigt reduceret ved hjælp af
”Diamond Like Carbon” belægning, og de bevægelige
dele er også gjort lettere. Hertil kommer bl.a. en
motorolie med meget lav viskositet, som sammen med
en optimering af forbrændingen betyder, at
motorydelsen er forbedret med 5 procent.
Hybrid Air teknologien sammen med Pure Tech 82
motoren har en væsentlig del af æren for, at det er
lykkedes at reducere bilens brændstofforbrug med 30
procent til et forbrug på blot 2 liter/km, alt imens
de dynamiske egenskaber er på niveau med dem i en
Pure Tech 110. |