- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2014 Paris Motorshow – Verdenspremiere

Citroën C4 CACTUS AIRFLOW 2L kører 50 km/l


Af Søren Clauding – 5. Oktober 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Byerne vokser og vokser, det samme gør miljøkravene og presset på økonomien. Bilernes brændstofforbrug er et vigtigt punkt i bilkøbernes budget. Og nu, blot få måneder efter introduktionen af Citroën C4 Cactus (se vores test af Citroën C4 Cactus hér >>>), er den franske bilfabrik klar med en ultra benzinbesparende konceptbil, C4 Cactus Airflow 2L.

 

Konceptbilen C4 Cactus AIRFLOW 2L fungerer som en slags laboratorium for udvikling af nye løsninger og teknologier, der kan være et svar på nogle af de udfordringer, bilindustrien står overfor både nu og i fremtiden. Den udmærker sig ved et forbløffende lavt brændstofforbrug, som er opnået gennem en indsats på flere områder:

· Optimering af design, som har betydet en 20 % forbedring af aerodynamikken

· Reduktion af dækkenes rullemodstand ved at anvende ”Tall & Narrow” dæk

· Reduktion af bilens vægt med 100 kg

· Anvendelse af Hybrid Air teknologien, som reducerer brændstofforbruget med 30 %.

 

50 kilometer på literen

C4 Cactus AIRFLOW 2L udspringer af et projekt om udvikling af såkaldte 2-liter biler, altså biler, der kan køre 100 km på bare 2 liter brændstof, og det er en del af en større plan for, at styrke den franske bilindustri og dens underleverandører. Formålet med projektet er, at reducere bilisternes biludgifter og det økologiske fodaftryk af bilen som transportmiddel.

 

Citroën har valgt sin nye model C4 Cactus til projektet og der er foretaget en række radikale ændringer: Dens aerodynamik er forbedret i forhold til den serieproducerede udgave ved at ændre på eksisterende elementer eller tilføje nye dele med variabel geometri, for-kofangeren er udstyret med tre luftindtag med elektronisk styring af spjældet, så spjældet lukker og åbner optimalt i den givne situation med hensyn til køling af motoren og styring af luftstrømmene omkring bilen. Vind-deflektorer, der bevæger sig, er monteret ved C-stolpen for at optimere luftstrømmene omkring bilen og fælgene er udstyret med ”flaps” som aktiveres og styres af centrifugalkraften.

 

Store hjul reducerer energiforbruget

Konceptbilen er monteret med dæk af typen ”Tall&Narrow 19” af seneste

generation. De er meget smalle og har stor diameter, hvilket er til gavn for energiforbruget, da de har en ekstrem lav rullemodstand og giver en bedre

aerodynamik. De gavner også komforten, da deres store diameter giver bedre mulighed for, at optage kørebanens ujævnheder.

 

Et særligt ”gardin i luft” dannes i hjulkasserne ved hjælp af små lodrette sprækker i enderne af for-kofangeren og forbedrer aerodynamikken omkring hjulene. Hækspoileren er gjort længere, og samtidig er der arbejdet med at reducere turbulenserne bag bilen.

 

De traditionelle sidespejle er afløst af bakkameraer, som er mindre og giver en bedre aerodynamik. Vognbundens strømlinede overflade gavner også bilens aerodynamik, idet den bidrager til at reducere turbulenser omkring de mekaniske komponenter under

bilen.

 

Resultatet af den aerodynamiske optimering er en forbedring på 20 procent i forhold til den serieproducerede C4 Cactus. Endelig reducerer LED for- og baglygterne forbruget af energi og dermed af brændstof.

 

Letvægtsbil

Man har desuden reduceret vægten kraftigt. Den serieproducerede C4 Cactus vejer allerede 200 kg mindre end C4, men i konceptbilen er vægten reduceret med yderligere 100 kg.

 

I alle ender og kanter anvendes alternative materialer, aluminium, højstyrkestål, kulfiber og komposit. De nye materialer bidrager også til at absorbere energien i tilfælde af en kollision og er særdeles holdbare.

 

C4 Cactus AIRFLOW 2L sparer yderligere på brændstoffet takket være den såkaldte Hybrid Air teknologi, som PSA Peugeot Citroën præsenterede første gang i starten af 2013. Hybrid Air er baseret på komponenter og teknologier, som allerede er udviklet: en 3-cylindret PureTech benzinmotor, et system til lagring af trykluft og kraftoverførsel via to hydraulikenheder og et planetgear.

 

I teknisk forstand styres systemet af en særlig boks, som optimerer energiforbruget ud fra førerens køremåde med valg mellem tre forskellige funktioner:

· ”Air” med nul udledning i nærmiljøet

· ”Benzinmotor” hvor det alene er benzinmotoren, der trækker bilen

· ”Kombineret” som kombinerer effekten fra benzinmotoren og kraften fra trykluften.

I C4 Cactus AIRFLOW 2L opbevares trykluften i to tanke i komposit, der er placeret i bagenden af bilen.

 

Hybridmotor

Pure Tech 82 benzinmotoren, som jo allerede leveres til de serieproducerede modeller, er afstemt til den nye hybridteknologi. Den interne friktion, som normalt kan betyde et energitab i en motor på op til 20 procent, er kraftigt reduceret ved hjælp af ”Diamond Like Carbon” belægning, og de bevægelige dele er også gjort lettere. Hertil kommer bl.a. en motorolie med meget lav viskositet, som sammen med en optimering af forbrændingen betyder, at motorydelsen er forbedret med 5 procent.

 

Hybrid Air teknologien sammen med Pure Tech 82 motoren har en væsentlig del af æren for, at det er lykkedes at reducere bilens brændstofforbrug med 30 procent til et forbrug på blot 2 liter/km, alt imens de dynamiske egenskaber er på niveau med dem i en Pure Tech 110.

Hør interview'et om Paris Motorshow med Ellen Nørregaard, Informationschef hos Citroën Danmark


Klik på billedet og se videoen på Paris Motorshow

Kan også ses på YouTube >>>



Hurtige data om C4 Cactus AIRFLOW 2L:


Egenvægt: 865 kg

Længde: 4,16 m

Bredde: 1,73 m

Højde: 1,49 m

cW-værdi: forbedret med godt 20 procent

Hybrid Air drivlinje sammen med benzinmotoren PureTech 82 S&S,

Dæk: Michelin 155/70/R19


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt