- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First presentation: Nissan Pulsar

Bilen, der ikke skulle bygges

 – men godt, at den bliver det


Af Søren Clauding – 1. juli 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interview med Steffen Høj, Marketingchef hos Nissan i Danmark i Motorradioen


For otte år siden havde Nissan to rimelig populære biler på markedet: Primera og Almera. Da de forsvandt og alene skulle erstattes af Nissan Qashqai, forlod Nissan et såkaldt markedssegment, nemlig den gruppe af mennesker, som gerne ville køre Nissan, og gerne ville have en ny almindelig personbil i den kompakte mellemklasse. Ikke mindst den kundegruppe tilgodeses af den nye Nissan Pulsar, der lanceres i Danmark til oktober.

 

”Forklaringen er enkel,” forklarer Nissans danske marketingchef, Steffen Høj, ” Nissan ønskede dengang at komme problemfrit gennem finanskrisen, derfor valgte man at satse målrettet på Qashqai og den strategi må siges at være lykkedes”. Fornuftigt nok. For kunderne har da også i den grad taget Qashqai til sig, fordi den helt og aldeles levede op til forventningerne til en Nissan og viste sig at tilgodese andre behov, end man måske lige gik rundt og mente, at man havde.

 

Men tiden og konjunkturerne ændrer sig, og da Nissan har store ambitioner om at øge deres placering på markedet for mellemklassebiler, udover hvad Juke og Qashqai kunne opfylde, besluttede fabrikken sig for at udvikle Pulsar.

 

Anden tilgang til design

Med Pulsar gør Nissan effektivt op med den seneste generation Primera’s i manges øjne lidt for aparte design og Almeraens noget kedelige udseende. Den nye Pulsar, som i for-produktions udgave netop er landet i Danmark, vidner om en markant anden tilgang til designudtrykket.

 

Den er knap så iøjefaldende som Nissan Juke, men mindst ligeså bemærkelsesværdig som Qashqai. Pulsar har tophængslet bagklap og deler langt henad vejen teknik med Qashqai – i den har bl.a. en tilsvarende akselafstand på ikke mindre end 270 cm. Længden på de to biler er stort set den samme, men fordi Pulsar er fladere og mere personbilsagtig, er den knap så rummelig – men mere aerodynamisk og økonomisk.

 

God plads

Sammenlignet alene med Qashqai, altså. Vælger man, hvad rummeligheden angår, at sammenligne med konkurrenterne i C-segmentet, gør det modsatte sig gældende. Pulsar er ikke størst, hvad angår bagagekapaciteten på 385 liter. Men benpladsen på bagsædet er enestående. Den er opnået i kraft af hjulplaceringen i hvert hjørne, men også ved en forholdsvis opret siddeposition.

 

Det udvendige design sætter Pulsar på linje med Qashqai. Indvendigt er det imidlertid en helt anden verden end i Qashqai. Pulsar er elegant, let og gennemarbejdet ned i fine detaljer som den ekstra bløde beklædning af bagsædearmlænene i dørene. Bilen er skabt ligeså meget med bagsædepassagererne for øje som dem, der skal sidde foran. Man har også egen ventilation i midterkonsollen deromme bagtil.

 

Priserne er i sagens natur ikke fastlagt endnu, men kender vi Nissan ret, bliver de konkurrencedygtige. Udstyret bliver også omfattende, fordi Pulsar gør det muligt at få det såkaldte Safety Shield med around view monitor, så man i princippet ser alt, hvad der er rundt om bilen, ganske tæt ved, i fugleperspektiv. Man tilbyder kollisionsradar, Moving Object Detection, vognbaneassistent og advarsel om biler i den blinde vinkel. NissanConnect med bl.a. Google Send-to-Car og bakkamera via en 5” skærm i instrumentpanelet hører også med i udbuddet.

 

Økonomiske motorer

Sidst men ikke mindst inkorporeres Nissans velkendte motorer i konceptet, hvor man dog i betegnelsen dropper motorvolumenen (som, indrømmet, har mindre betydning i disse tider hvor turboladere og engine-mapping har større betydning for motorens formåen end den traditionelle slagvolumen).

 

Derfor opererer man med en 115-hestes DIG-T benzinmotor, som i den fladere Pulsar kører 19,6 km/l (versus 17,9 i Qashqai). Den kan også fås med det trinløse Xtronic CVT automatgear og da er benzinøkonomien den samme.



Vil man køre længere på literen vælger man en 110-hestes dieselmotor og da er det officielle tal 28,6 km/l. Sidst kan Pulsar fra begyndelsen af 2015 leveres med DIG-T 190 6MT benzinmotoren, som giver fine fartpræstationer og endda kan holdes på 16,7 km/l.


Link til importøren

 

 

 

 

 

 

Bagagerumskapaciteten er 385 liter og der er også plads under bunden.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt