- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Peugeot 208 GTi

Stærkt gået, Peugeot – og også ret ambitiøst


Af Søren Clauding – 18. april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot har på europæisk plan overhalet alle konkurrenterne i det såkaldte B-segment, dvs. de næstmindste biler, med den nye 208, som nu er den bedst sælgende bil i den kategori. Med den ultra sporty GTi version vil fabrikken også i føring i den ganske lille del af segmentet på bare 0,8 procent, som udgøres af biler med over 150 hestekræfter. Faktisk har man til hensigt, at sælge ikke færre end 10.000 208 GTi’ere i 2014 – ud af et samlet forventet salg af den type biler på 25.000 stykker – et tal der i øvrigt over en kort årrække er blevet halveret.

 

Det må siges at være ambitiøst. Men de har noget at have det i. Den store succes for de mere civiliserede 208’ere må nødvendigvis smitte af. Men Peugeot er oppe imod stærke konkurrenter som VW Polo GTI, Ford Fiesta ST, Citroën DS3R, Renault Clio RS og Opel Corsa OPC, så ingenting er givet på forhånd.

 

Mere for pengene

”Men hos os får man mere for pengene, ikke mindst mere udstyr,” fastslog Peugeots repræsentanter i forbindelse med de første internationale testkørsler, der fandt sted i bjergområderne nord for Nice i Sydfrankrig på veje, der var ideelle til at udfordre den type af køretøjer.

 

Det med, hvor meget man får for pengene, må vi dog vente med at forholde os til, for endnu er prisen i Danmark ikke fastsat for Peugeot 208 GTi. Men sikkert er det, at Peugeot giver meget brugbar bil for pengene. Det handler nemlig ikke om skæg og ballade det hele, selvom 200 vilde heste i motorrummet lægger op til det.

 

Tre grunde

Peugeot har da også flere grunde til at lancere en GTi-udgave af 208’eren. For det første har man et glimrende udgangspunkt. Den nye 208 kører rigtig godt og der skal ikke de store kunstgreb til at optimere køreegenskaberne. For det andet vil man alt andet lige gerne blande sig i det sportslige opgør i B-segmentet for derigennem at appellere mere til det yngre publikum og underbygge 208’eren sportslige image. For det tredje har man en fornem historie indenfor den kategori af biler.

 

Peugeot 205 GTi har på det nærmeste opnået kultstatus tilbage i 90’erne. Ikke mindst fordi den var til at købe for penge – og forfølger fabrikken den linje, bliver 208 GTi det også, og så er der ikke langt til, at salgsmålene bliver opfyldt. Peugeot 205 GTi formåede dengang at overføre en unik sportslig køreoplevelse fra motorsport til landevejskørsel – og den var også praktisk til hverdagsbrug, så den yngre familie kunne tillade sig selv at erhverve sig sådan en bil – uden at det hele endte i egoistisk køreglæde for den, der var så heldig at få plads bag rattet.

 

Sådan er det også for 208 GTi – hvis prisen holder og det går vi så ud fra.

 

I maskinrummet har man lagt velkendt teknik i form af selvsamme 200-hestes 1,6 liters turbomotor, som også findes i sportscoupéen RCZ (læs vores prøvekørsel af Peugeot RCZ hér >>>). Der er med andre ord tale om genbrug, som er med til at holde prisen nede.


Link til importøren


Læs også: Forbilledlig sportslig kørekomfort >>>


Peugeot 208 GTI test på video

Levende billeder på Motorradioen. De første internationale testkørsler af Peugeot 208 GTI fandt sted i Nice i Sydfrankrig. Claus Møller har kogt radioindslagene sammen og illustreret dem. Brug 5 minutter af din tid, læn dig tilbage i stolen og se video'en på din videoplayer:

First World Testdrive/Video: Peugeot 208 GTI >

Du kan også se video'en på YouTube hér >>>


 

Peugeot 205 GTi.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt