- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

First Word Testdrive:

Renault Twizy: Fra Formel 1 til bymidten


Af Søren Clauding – 31. marts 2012


Renault Twizy test Del 1 - læs hér >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med begrænsede reglementer er det begrænset, hvad Formel 1 i de seneste år har kunnet bidrage med til udviklingen af serieproducerede biler. Men det helt nye og ganske usædvanlige Renault Twizy el-køretøj har i vidt omfang nydt godt af fabrikkens omfattende engagement i bilsportens eliteklasse. Renault Sports F1 afdeling har nemlig bidraget væsentligt til skabelsen af den lille el-bil.

 

Man oplever det i selvsamme øjeblik, man lukker op for de op for de 17 hestekræfter, den lille elektromotor præsterer. Køreegenskaberne er faste, nogen vil kalde affjedringen direkte ukomfortabel, ikke mindst over de utallige vejbump rundt om på Ibizas laneveje. Stedet, Renault havde valgt til den første køreaktive præsentation af Twizy.

 

Grundkonstruktionen er et hult bur uden gitter, hvor batteriet er lagt centralt under sæderne. Der er to sæder, placeret efter hinanden som på en motorcykel eller måske snarere en scooter. Bilen har rat, men den eneste indstillingsmulighed er forsædet, der kan justeres i længderetningen. Det lave tyngdepunkt giver et fremragende vejhold, selvom det umiddelbart smalle og høje køretøj ikke udstråler køreegenskaber som sit største aktiv. Men skindet bedrager og med baghjulstræk har Twizy også ret dynamiske kurveegenskaber.

 

Hurtig ud af startbåsen

17 hestekræfter lyder ikke af meget og er det heller ikke, men da en Twizy uden passagerer blot vejer 474 kg og el-motoren frembringer sit maksimale drejningsmoment på 57 Nm allerede fra første motoromdrejning er man ret hurtigt ude af starthullerne.

 

Dér hvor Formel 1 teknologien kommer ind er i den sammenhæng åbenlys: Køreegenskaberne er dynamiske, udnyttelsen af den beskedne power formidabel og selvom man ikke kan tvinge Twizy over 80 km/t, undtagen når det går ned ad bakke, er fartudnyttelsen i hele hastighedsområdet forbilledlig. Aerodynamikken råber Renault ikke højt om og den virker også lige så ulogisk som en Formel 1 racer med fritliggende hjul, men vejbeliggenheden kan man ikke klage over – til trods for at Twizy blot er 1,24 meter bred og dækkene med sine 125 mm (145 mm bagpå) vil få enhver Formel 1 entusiast til at dø af grin. Men husk venligst, at der var en gang, hvor både formel 1 racerbiler og der dæk var væsentlig bredere end i dag…

 

KERS

F1 teknologien kommer også ind i andre sammenhænge. Opsamlingen af energi, når farten nedsættes, har Renault stor erfaring med i forbindelse med det såkaldte KERS system, som har været benyttet i Formel 1 i nogle år (KERS=Kinetic Energy Recovery System). Opsamlingen af energi i vital i en el-bil og medvirkende til, at Twizy officielt kan køre op til 100 kilometer (i praksis omkring 80 km) på en opladning.

 

Om det også er Formel 1 teknologi’en, der har haft indflydelse på resten af udformningen, skal vi lade være usagt, men en smal bil, uden nævneværdig bagageplads (31 liter bag bagsædet og yderligere 8 liter fordelt på to handskerum på hver side af instrumentbordet) og ikke mindst følelsen af at sidde i det fri, udelukker ikke, at Formel 1 folket har været på spil.

 

Airbags og stor sikkerhed

Men i en Twizy behover man ikke styrthjelm. Den er i stedet udstyret med det kraftige beskyttende bur og ikke mindst airbag plus en ekstra skuldersikkerhedssele (inspireret fra en racerbil). Man sidder stort set i det fri, kan tilkøbe sidedøre uden sideruder (men der er allerede gang i skabelsen af sideruder til en Twizy hos en dansk fabrik). Resultatet er, at den støjfri kørsel, som man normalt oplever i en elbil, ved blot en vis fart elimineres, dels af en hylende motorstøj fra el-motoren og ét-gears transmissionen, dels af vindsuset.


Airbag er standard i en Twizy.


Renault havde valgt forårsvejret på Ibiza til præsentationen af Twizy. Ikke alene hensigtsmæssigt, fordi der næsten er sol-garanti på denne årstid, men også fordi temperaturene er så høje, at man ikke fryser under kørslen. Men da duggede ruder i vinterhalvåret er sandsynlige er en Twizy forsynet med elektrisk opvarmet forrude.

 

Hvad man i øvrigt oplever som store plus’er er en ganske beskeden venderadius på bare 3,4 meter og allerede i startfasen mulighed for at tilkøbe et ”skørt” (som man kender fra motorcykler, til at holde varmen under) og en rygsæk, der passer perfekt i passagersædet.


 

 

 

Handskerum på 5 liter

 

Bagagerum på 31 liter


Vigtige fakta, Renault Twizy:


Længde: 2,34 m.

Bredde: 1,24 m.

Højde: 1,45m.

Frihøjde: 12 cm.

Bagagekapacitet: aflåselige 39,5 liter inkl. handskerum på 3,5 og 5 liter.

Egenvægt: 474 kg

Varme i forruden.


Motor:

Elektromotor, 17 hk. 57 Nm. Opladning fra alm. Stikkontakt. 3 meter spiralledning monteret under dæksel i fronten som på en støvsuger. Opladningstid fra 0 til 100 procent: 3,5 timer. Transmission: Automatgear. Reduktionsgear 1:9,23.


Hjul:

For: 125/80-13.

Bag: 145/80-13.


Præstationer:

Tophastighed: 80 km/t

0-50 meter: 6,6 sek.

0-45 km/t: 6,1 sek.

30-60 km/t: 8,1 sek.

Aktionsradius: 100 km.

Vendediameter: 6,8 meter.


Køretilladelser:

I Danmark giver såvel mc-kørekort som bilkørekort tilladelse til at køre Twizy.


Introduktion i Danmark:

Sensommeren 2012.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt