- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Peugeot 208

Succes-recepten rammer bredt

 


Af Søren Clauding – maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Peugeot 208 er årets vigtigste nyhed – for Peugeot. Den er en meget vigtig del af den franske fabriks muligheder på markedet for mindre biler, der som bekendt er eksploderet i de seneste år, ikke bare i Danmark, men også i resten af Europa. Og gad vist, om ikke den også er en meget vigtig nyhed for de mange, der sværger til de franske løver…

 

For det er lidt af en succes-recept, Peugeot har taget i brug for at skabe den nye bil. Fabrikken har bygget videre på det i forvejen ret frække design, der har kendetegnet de seneste modeller, og skabt en bil, som på ér gang er elegant og sportslig – det er lidt af kunst, når der er tale om en mindre bil (især det elegante).

 

Fast affjedring og god motor

Man er kommet godt i mål med bilens udseende, men det er man bestemt også med dens køreegenskaber. Den første korte prøvekørsel af Peugeot 208 var baseret på modellen med 115 hestes dieselmotor, som formentlig er en smule tungere på forhjulene end benzinvarianterne. Men Peugeot er rigtig god til dieselmotorer og placeret i den nye bil, understøttes bilens køreformåen.

 

Peugeot 208 har en fin fast affjedring, høj grad af retningsstabilitet og kører man den ud over grænserne, hjælpes man tilbage på rette spor af en glimrende stabilitet. Man bliver med andre ord  ikke ladt i stikken.

 

115-hestes dieselmotoren er ikke bare kvik, omdrejningsvillig og civiliseret, den er også ret økonomisk. 26,3 kilometer pr. liter ved blandet kørsel er ret OK, og kombineret med de gode køreegenskaber har man ikke alene en bil, der trives godt ved bykørsel men også et køretøj, der er glimrende på langturen – hvis man altså nøjes med højst at være to voksne og et par børn i kabinen. For fire voksne på langtur i en 208 – det går ikke. Så skal man i givet fald holde ekstraordinært meget af hinanden.

 

Bred appeal

Ikke desto mindre har Peugeot 208 en bred appeal. Det skarpe design tiltrækker formentlig rigtig mange bilkøbere og en vifte af model varianter på nær sagt ethvert prisniveau gør det muligt for alle at være med. Den billigste 208 koster 127.000 kroner og har en 68-hestes 3-cylindret 1-liters motor i maskinrummet. Den, vi stiftede bekendtskab med, kostede 255.000, men den var så foruden den potente dieselmotor også udrustet med udstyr til op over begge sidespejle. Bl.a. Peugeots nye infotainmentsystem, der forener den elektroniske verdens muligheder i et enkelt og let tilgængeligt system.

 

Dyreste variant koster ikke mindre end 275.000 kroner – det er så foruden topudstyret også inklusive Peugeots 1,6 liters THP turbo-benzinmotor, der er udviklet i samarbejde med BMW og præsterer 150 hestekræfter.

 

Pudsig instrumentplacering

En bemærkelsesværdig detalje er i øvrigt førerpladsen, hvor man på ægte sportslig manér disponerer over et forholdsvis lille rat. Det usædvanlige er imidlertid, at instrumenterne er placeret højt – Peugeot kalder det head-up display – så man ser dem hen over ratkransen i stedet for mellem ratstamme og ratkrans.


Lyt til radioindslaget om Peugeot 208 hér >>>


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt