- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2011 IAA i Frankfurt: Verdenspremiere på ny Honda Civic


Af Søren Clauding – september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den kan ikke løbe fra sin fortid, men det er en gennemgribende ny Honda Civic, der har verdenspremiere på Frankfurt Motorshow. Ny front, nyt bagparti og ikke mindst en række forbedringer skabt på basis af kundernes tilbagemeldinger. Det gælder også bilens køreegenskaber.

 

Den nye Civic er skabt med henblik på det europæiske marked. Det indebærer ikke alene, at europæerne skal kunne lide den pga. dens funktionelle egenskaber og dens unikke design – den skal også være økonomisk.

 

En gennemgribende analyse af motorernes præstationer har resulteret i en række forbedringer. F.eks. er olie-flow'et i motoren forbedret for at reducere cirkulationstab, mens materialevalget er blevet ændret for at reducere friktionen i de bevægelige dele. Alle modeller med manuel har endvidere start-stop teknik, der specifikt bidrager med en CO2 reduktion på 5 g/km.

 

Honda har brugt fire år på at udvikle den nye bil. Kunsten var at fastholde de egenskaber, kunderne satte pris på, og samtidig forny den så meget, at den fortsat er en moderne bil.

 

Det projekt må siges at være lykkedes. Dens visuelle fremtoning er klart en opstrammer af det hidtidige design, der havde premiere i 2006 og dengang var banebrydende. Den nye bil er knap så banebrydende og fornyende som forgængeren, men det puster nyt liv i modellen, der nok skal skille sig ud fra mængden også i de næste fem år.

 

Honda har i øvrigt haft ekstra fokus på designet på den nye Civic, for at optimere aerodynamikken, via blandt andet intensiv vind tunnel test for at reducere vindmodstand og forbedre stabiliteten under høje hastigheder.

”For at opnå et flot Co2 udslip, bliver man nødt til at optimere alle områder på bilen” forklarer Katsushi
Watanabe, udviklingsleder på motorprogrammet til den nye Civic. ”Reduktion af emissioner var vores
primære mål og vi er stolte af at have opnået dette, uden at gå på kompromis med den høje ydeevne på
150hk. Vi ønsker at vores kunder skal have det sjovt når de kører den nye Civic”.

 

Man har fastholdt det særlige biografsæde system på bagsædet (læs mere hér>>>) og blandt de helt små fornyelser, som kunderne har genereret, er en bagrudevisker, som den tidligere generation ikke besad. Den nye Civic bliver præsenteret i Danmark på Biler for Alle i Herning sidst i oktober og vil siden være at finde hos de danske forhandlere fra 2012.


Honda havde forpremiere på den nye Civic i Taunus anlæggets Kameha Suite. Bilen hang ned fra loftet formentlig udfra en idé om "nok se men ikke røre". Anderledes var det på selve IAA messen, omend biler plejer at have alle fire hjul på jorden, når de udstilles. Det havde de ikke alle! Honda er "sin egen" og de kan lide at gøre tingene anderledes.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt