- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nu kører det for Renault og Better Place


Af Søren Clauding - 28. juni 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Better Place åbnede i dag Europas første batteriskiftestation for elektrisk drevne personbiler. Stationen er beliggende på Dynamovej i Herlev/København og er den første af i alt 20 stationer, der skal være klar i april 2012. Derefter er det muligt at køre elektrisk over stort set hele landet – hvis man vel at mærke er ejer af en Renault Fluence Z.E.

 

Renault Fluence er nemlig foreløbig den eneste el-drevne bil, som kan få skiftet batteri på en Better Place batteriskiftestation, simpelthen fordi Fluence er skabt til formålet.

 

Renault ville være først

Da Better Place udviklede deres ambitiøse idé om at skifte batterier på el-biler og derved komme problemet med el-bilenes begrænsede aktionsradius til livs, indgik man et samarbejde med Renault. Den statsejede franske bilfabrik blev tændt på idéen om at være først, og sådan blev det, om end en del af batteri-teknologien er udviklet i samarbejde med japanske Nissan, der sidste efterår kunne præsentere el-bilen Leaf (læs mere>>>).

 

Den store forskel på de to biler – udover størrelsen – er at Leaf’en ikke kan få skiftet batteri hos Better Place.

 

Økonomisk attraktiv

Filosofien er baseret på, at man køber en bil hos producenten – dvs. foreløbig alene hos Renault. Den koster 205.000 kroner og siden indgår man en abonnementsaftale med Better Place. Den koster ved et kørselsforbrug på 10.000 kilometer 10.000 kroner at etablere og siden 1500 kroner om måneden. Faktisk et ret favorabelt regnestykke, fordi Fluence er en temmelig stor mellemklassebil, og man sparer de løbende udgifter, fordi el-biler er fritaget for afgift til 2015. Hvad der derefter sker, bringer økonomisk usikkerhed i regnestykket. Det er lidt af en svaghed, selvom en stærkt optimistisk Klima- og Energiminister Lykke Friis giver projektet sin fulde opbakning – og også var den, der officielt klippede båndet over og erklærede den første batteriskiftestation for åben.

 

Projektet har mange svagheder – eller måske skal man nøjes med at fastslå, at projektet har mange elementer, som først erfaringen afslører om er svagheder eller styrker. Sådan er det med nye initiativer og ”vo intet vover intet vinder”, siger et gammelt ord.

 

Hjemmeservice

Idéen inkluderer også, at ejerne af el-bilerne oplader deres biler hjemme ved stikkontakten, så at sige. Også til det formål har Better Place udviklet en ladestander (som man skal investere i), men der er stor opbakning fra alle sider til at sikre strømforsyningen også på offentlige steder. Og efterhånden som projektet måtte opnå succes, vil man kunne udvide kapaciteten. Men en vigtig faktor er det, at de fleste bilisters daglige bilforbrug ikke går over længere afstande end at de kan klare opladningen hjemmefra. Det er alene på langfart, at behovet for batteriskifte er til stede. Indtil videre kan man heller ikke køre langt over den dansk/tyske grænse før man løber tør.

 

Som udgangspunkt vil hver batteriskiftestation kunne håndtere 12 biler i timen. Ærgerligt hvis de 12 biler ankommer samtidig. Ellers er processen nem og smertefri.

 

Ligesom en bilvask

En batteriskiftestation ser ud som en automatisk bilvaskehal. Bilen gribes af en skinne og trækkes ind i hallen, her foretager en skifterobot udskiftningen af det afladede 290 kg tunge batteri bag i bilen med et frisk opladet på cirka 4 minutter og 30 sekunder. Ved indkørslen registreres man vha. et magnetkort og under hele processen forlader man ikke bilen. Det er stort set ligeså hurtigt som at tanke brændstof på en tankstation – og man slipper for at løse opgaven selv, endsige stige ud i vinterkulden eller stormvejret, vade rundt i oliepletter osv. Fordelene rækker ud over hensynet til miljøet og energiressourcerne.

 

 

Lykke Friis - Klima- og Energiminister.


En Renault Fluence, afprøvet på en kortere prøvetur, kører fuldstændig som en hvilken som helst anden bil i samme størrelse. El-motoren har en effekt, der svarer til 95 hestekræfter, men et moment på over 200 Nm fra aller første omdrejning. Derfor funger bilen i princippet som en konventionel 2-liters personbil. Automatgear er standard og køreoplevelsen er mere komfortabel end nogen benzinbil kan præstere, alene i kraft af det lave lydniveau. En svag hvinen fra elmotoren (den burde Renault se at få afskaffet, for det har vi ikke oplevet i andre el-biler) og ellers er det kun i første omgang støj fra blæseren og siden fra fartvind, dæk og hjulophæng, som udrydder den totale stilhed.

 

Prøv selv

Det er i øvrigt muligt for alle (med gyldigt kørekort) at prøve en el-bil. Man skal blot henvende sig til Better Place’s kontor i Hellerup i København. Måske en underholdende ferieaktivitet med perspektiver i, uanset man er bosiddende i København og Omegn eller besøger hovedstaden på en ferietur. Projektet er lige skudt i gang, alt er i sin vorden men hvem ved, måske er det en ny fremtid, der hér er taget hul på. Better Place er i hvert fald ikke i tvivl…

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt