- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Nissan Leaf

Sådan er den - sådan kører den


Tekst: Søren Clauding – 2. november 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Leaf er en 100 procent el-bil. Den lades op fra en stikkontakt, strømmen lagres i batterier og de driver en elektromotor, som er placeret i motorrummet fortil. Det hele lyder ganske enkelt og er det også. Det giver oven i købet mange fordele, som Nissan har udnyttet til fulde, fordi bilen er bygget helt fra scratch – helt uden at være baseret på eksisterende biler.

 

For det første er al teknikken væsentlig lettere end en konventionel brændstofmotor, i særdeleshed lettere end dieselmotorer. Det giver i sig selv større rækkevidde, at bilen er lettere, men det har også andre fordele.

 

Fladt batteri

Nissan har nemlig formået at skabe et fladt Lithium Ion batteri i stedet for de traditionelt runde batterier. Det giver bedre mulighed for at styre temperaturen i batteriet og dermed optimere ydelsen. Det store flade batteri, placeret i bunden af Nissan Leaf under sæderne, giver et meget lavt tyngdepunkt. Samtidig er det indbygget i en yderst vridningsstabil ramme, som indgår i bilens basiskonstruktion. Det sikrer karrosseriet stor vridningsstabilitet (40 procent forøget karrosseristivhed) og et lavt vibrationsniveau.

 

Det er med til at give en helt unik køreoplevelse.

 

El-motoren er i sig selv helt stilfærdig. Den snurrer så stille, at Nissan har monteret en lydgiver, som er placeret i forkofangeren og derfor ikke kan høres i kabinen. Ved hastigheder under 10 km/t afgives der lyd, som er nødvendig af hensyn til f.eks. svagt seende eller blinde fodgængere. Ved højere hastigheder produceres der så meget dæk- og vindstøj, at bilen udmærket kan høres af andre trafikanter. Den lave lyd har i øvrigt givet teknikkerne nye udfordringer i form af at reducere lyden fra f.eks. vinduesviskere, der pludselig er blevet langt mere påfaldende, vindstøjen og støj fra vibrationer i karrosseriet.

 

Motorlyd

Lydbilledet i Nissan Leaf er kendetegnet ved at være utrolig stilfærdigt – men det er ikke sådan, at man ikke kan høre motoren og det er væsentligt at påpege overfor dem, der mener, at lydoplevelsen er en vigtig del af det, at kunne håndtere en bil rigtigt. Men kørslen ER meget stille og lægger op til en helt anden og komfortabel køreform end en (relativt) larmende benzinbil.

 

Den oplevelse underbygges af køreegenskaberne. På grund af det lave tyngdepunkt og den lave vægt har man kunnet parre en høj grad af køredynamik gennem præcise styreegenskaber en kontant vejholdning med en særdeles stor kørekomfort. Det er en unik oplevelse at mærke bilens respons stort set uden at fornemme vejens beskaffenhed gennem et fast hjulophæng. Og det har man opnået ved brug af f.eks. et konventionelt McPherson forhjulsophæng. Dertil kommer, at Nissan har kunne indbygge et moment-regulerende system, som dirigerer kræfterne til det hjul, som har bedst vejgreb, f.eks. det yderste hjul i kurvekørsel. Det kompenserer for stor understyring og gør styringen mere præcis.

 

Bevidst energianvendelse

Køreoplevelsen er enestående, men som fører skal man agere anderledes end i en konventionel bil.

 

Det er vigtigt at gøre sig klart, hvor langt man skal køre inden næste mulighed for opladning og ikke mindst, hvordan kørselsforholdene har indflydelse på aktionsradius’en. Bykørsel er ikke udpræget energiforbrugende, fordi hver eneste nedbremsning medvirker til at genoplade batteriet. Til gengæld er motorvejskørsel stærkt energiforbrugende og i et kuperet terræn som det, der findes vest for Lissabon, høvles der meget strøm af over få kilometer. Med fuld power og airconditionanlægget i funktion reduceres rækkevidden til under 80 kilometer, med optimale kørselsforhold og økorigtig betjening af speederen kan man køre helt op til 220 kilometer. Og det er ikke bare noget man kan betale sig fra, hvis man bruger for meget strøm. Det koster tid til genopladning plus besværet med at sikre sig et opladningssted – man kan ikke bare køre ind bag i en eventuel kø som på en tankstation, for dem, der er foran, skal også bruge tid, før det er køreklar igen.

 

Under kørslen får man al mulig og også praktisk information om bilens energitilstand. Hvor mange kilometer er der tilbage på opladningen, hvor energirigtigt har man kørt og via GPS f.eks. besked om hvilke destinationer, der ligger indenfor bilens aktionsradius.

 

Fjernbetjening via mobilen

Bruger man aircondition reduceres aktionsradius – derfor er det praktisk at man f.eks. via sin mobiltelefon eller pc kan aktivere aircondition anlægget, mens bilen lades op og en ellers nødvendig og kraftig afkøling af kabinen ikke foregår på bekostning bilens rækkevidde. Via mobiltelefonen kan man også få status op opladningen, så man f.eks. ikke behøver vente længere end til man har kilometer nok til hjemturen.


Nissan Leaf: Helstøbt og gennemtænkt el-bil>>>


 

 


Fakta om Nissan Leaf og el-drift:


En elmotor er langt mere energieffektiv end en brændstofmotor: 18-22 procent af effekten fra en benzin- eller en dieselmotor benyttes til at drive bilen. Resten forsvinder i form af gnidning og varme. I en el-bil benyttes 90 procent af energien til fremdrift.


Elektricitet er særlig attraktivt de steder, hvor en stor del af el-produktionen kan finde sted ved hjælp af vind og vand.


Nissan skelner mellem tre opladningsmetoder: Quick-charge, som på en halv time lader op fra 0 til 80 procent af batteriets kapacitet, kombineret og fuld opladning.


Forbruget af transport i personbiler stiger ikke kun pga. befolkningstilvæksten, men også fordi mange lande i verden hidtil har klaret sig uden biler i nævneværdigt omfang. Et godt eksempel er Kina, hvor væksten i forbruget af biler for øjeblikket er eksplosivt og forventes at være det mange årtier ud i fremtiden.


Ydelsen fra Lithium-Ion batterierne fra NEC i Nissan Leaf vil efter fem år være reduceret til 80 procent og 70 procent efter 10 år (fabriksgarantien på batterierne er fem år), men de vil efterfølgende kunne genanvendes andre steder, hvor der er brug for batteristrøm frem for lysnet.


Analyser viser, at 58 procent af personbilejerne kører under 50 kilometer om dagen. 24 pct. kører mellem 50 og 100 km/dag, 10 pct. mellem 100 og 150 km/dag.


Vedligeholdelsen af en el-bil er 15 procent billigere end af en konventionel bil.


Nissan Leaf er under udviklingen blev testet under alle vejrforhold, præcis som enhver anden bil bliver testet inden den sættes i serieproduktion.


El-motoren i Nissan Leaf yder 109 hestekræfter og drejningsmomentet er på 280 Nm fra allerførste motoromdrejning.


Nissan yder normal 3 års garanti på Nissan Leaf og fem års garanti på batteriet. Man forventer bl.a. at kunne sælge bilen på særlige tilbagekøbskontrakter, som indeholder finansiering over 3 år og indebærer, at man efter tre år kan levere bilen tilbage til Nissan, hvis man f.eks. har fundet ud af, at den ikke lever op til ens behov. Man spiller altså ikke kasino, hvis man vælger at investere i en Leaf. Omvendt kan man også vælge at betale restbeløbet og så blot beholde bilen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt