- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den hidtidige Impreza WRX i baggrunden erstattes nu af den endnu mere ekstreme 2008-udgave baseret på den nye Impreza WRX STI, der blev lanceret i efteråret.


First testdrive: Subaru Impreza WRX STI

Ekstrem handling og avanceret high-tech


Tekst: Søren Clauding – 9. februar 2008

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er intet mindre end ekstrem, Subarus nye Impreza WRX STI, som lanceres i Danmark sidst i marts. Men den er også et eksempel på, hvor fint moderne high-tech kan stemmes sammen med rå power og sublime rally-køreegenskaber.

 

Stedet for testkørslen var Sturup Raceway i Sverige – plus de omkring liggende skove. Eminent til at afprøve ”det nærmeste man kan komme på en regulær VM-rallybil”, altså en WRC-bil. I serieproduktion og til at købe for penge. Endda ikke så mange, når man ser på hvad man får for dem.



Masser af gule hestekræfter

790.000 kroner kommer Impreza WRX til at koste – 480.000 på gule nummerplader. Det er rå race for alle pengene – men samtidig også en bil, der kan benyttes i hverdagen. Legetøj og fornuft sat sammen i ét enkelt stykke mekanik.

 

Sturup Raceway er perfekt til at mødes med en Impreza WRX. Vejrguderne havde dog deres at tilføje, så ringe sigtbarhed og fugtig asfalt var med til at udfordre bilen og dens førere. Men sådan er rallysporten – hér skal man kunne håndtere alle kørselsforhold. Det kan WRX.

 

WRX STI anno 2008 er ikke den første Subaru landevejsracer. Forgængeren dannede grundlag for den WRC-bil, som Petter Solberg vandt VM med i 2003. Den gamle er en smule bedaget – men det gælder bestemt ikke den nye. Den er baseret på den helt nye Impreza, som blev lanceret i efteråret, men gennemgribende modificeret, så det stort set kun er det visuelle, den har til fælles med ”husmandsbilen”.

 

Firehjulstræk og rå power

Én ting er imidlertid det samme i alle Impreza-varianter: Det symmetriske firehjulstræk og boksermotoren. I WRX er maskineriet en 2,5 liters 4-cylindret boxer, ikke meget forskellig fra den, der findes i forgængeren, men presset op på 300 hestekræfter og et moment på 407 Nm ved 4000 omdr./min. Mere effekt, mere moment og bedre præstationer. WRX STI kører 9,7 km på en liter benzin, hvis man benytter ”Intelligent” indstillingen, udleder 243 g CO2 pr. km og så når man 100 km/t på 5,2 sekunder – og kan køre 250 km/t, men det går ikke på Sturup.

 

Den nye Impreza WRX har 10 cm længere mellem akslerne. Det gør den mere harmonisk, men det er elektronikken, der overvælder og ikke mindst resultatet deraf: En enestående balance og en forbilledlig følsomhed. Den kan køres som en rallybil, hvis man har evnerne, for den er en sådan.

 

Vælger selv

Den kan dog også køres civiliseret på landevejen. Det vælger man selv, dels gennem betjeningen af bilens højre pedal, dels ved hjælp af elektronikken: Der findes en række indstillinger, som styrer motorens følsomhed og firehjulstrækket i alle dets facetter.

 

Man kan f.eks. vælge en ultra sportslig indstilling, ”Sport Sharp”, som styrer motorens output, så man får maksimal effekt og alternativt tre indstillinger af det såkaldte VDC, hvor "Traction" positionen indebærer, at ESP’en først blander sig i kørslen, når det allerede er for sent. Hér er føreren næsten sin egen herre. Der findes mere hjælpsomme niveauer, men man kan selvfølgelig også slå systemet fra og så er man selv helt ansvarlig. Det sidste er sjovt, især hvis man justerer center differentiale spærret og lægger flere kræfter over på baghjulene. Det er, som at køre en baghjulstrukken bil, man kan slå ud med halen men derpå

 

"Subaru Impreza WRX STI er en rallybil for både normal og avanceret kørsel, fortæller Rolf Björkman," teknisk direktør hos International Motors.


 

rettes det hele op, næsten af sig selv, fordi man får hjælp fra trækket på forhjulene. Det var ekstra nyttigt på den fugtige Sturup-asfalt.

 

Rallybil i maj

Bilens naturlige balance gør den til det optimale udgangspunkt for den WRC-bil, som Subaru allerede arbejder på, at kunne overlevere til Petter Solberg engang i maj. Hvis det betyder, at nordmanden vender tilbage til tidligere tiders storhed, er det til at forstå, for en forudsætning for et godt resultat er altid et godt udgangspunkt.

 

I Danmark vil Impreza WRX som nævnt kunne erhverves også på gule nummerplader. Det gør den idéel for den, der gerne vil kunne boltre sig på racerbanen under trackdays o.lign. og gerne vil have overskud i trafikken. I rå cash sparer man 300.000 kroner i forhold til hvidplade versionen og det er med til at få International Motors (Subaru importør i Danmark og Sverige) til at tro på, at man kan sælge mellem 20 og 50 WRX’ere alene i Danmark allerede i år.

 

Subaru Impreza WRX STI vil i øvrigt havde Danmarkspremiere på biludstillingen i Bella Center sidst i marts, hvor to eksemplarer indgår i ”Racing Festival”. En tur i Impreza’en vil da koste 750 kroner – men her sidder man ikke selv bag rattet!


Model:

Subaru Impreza WRX STI

Listepris:

Kr. 790.574 (introduktion sidst i marts 2008)

Motor og transmission:

4 cyl. 2,5 l. boxermotor. 300 hk – 407 Nm ved 4000 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

5,2 sek/250 km/t/

9,7 km/l

Længde:

4,42 m

Bagagerum:

301 liter

Diverse:

ABS. EDS. ASR. Justerbar ESP. Justerbart centerdifferentiale. Subaru Intelligent Drive. Justerbart multifunktions læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Cruise Control. sportssæder.


 

Læs mere om Subaru Impreza WRX (uddybende information fra importøren)

 

Link til importøren

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt