- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere på Paris Motorshow:

Kia Soul er sjælens spejlbillede


Tekst: Søren Clauding – oktober 2008

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navnet siger det hele: Den nye Kia Soul går under huden på ejeren, helt ind i hendes eller hans sjæl og synliggør de idéer, den livsstil og ikke mindst det designmæssige udtryk, som en Kia ejer aldrig tidligere har haft så mange muligheder for at signalere.

 

Kia Soul har netop haft verdenspremiere på Paris Motorshow, der med tæt ved halvanden million gæster er bilbranchens ubetingede største udstillingsvindue. Den nye Kia er produceret på fabrikkens europæiske anlæg i Zilina og samtidig med, at Soul har til opgave at genspejle ejerens sjæl, er den også et udtryk for den kontinuerte ændring og udvikling den koreanske fabrik gennemgår.

 

Stille og roligt har Kia udviklet sig fra at producere mono-typer, bilmodeller, der i princippet kun kunne leveres i en version, til, at man i dag kan tilbyde en modelpalet med et utal af variationer indenfor hvert modelnavn. Soul topper med ikke færre end 15 varianter og et utal af muligheder for individuel tilpasning og styling, helt efter køberens ønske.

 

Livsstil og livsholdning

”Vi ved, at især de yngre bilkøbere ønsker at signalere deres personlige livsstil og livsholdning igennem de redskaber, de betjener sig af i det daglige,” fortæller Mogens Lyngsø, kommerciel direktør hos Kia Import Danmark. ”Mobiltelefoner er et godt eksempel: Hér findes der et stort udbud i alle mulige designs, som går rent ind hos i princippet alle aldersgrupper, for sjovt nok er også den mere modne køber blevet trigget af muligheden for at udsende egne signaler gennem personificering af brugsgenstande som mobiltelefoner.”

 

”Den trend har været udpræget i USA igennem en årrække og den har også vundet fodfæste i Europa. Det er præcis den idé, Kia nu underbygger i kraft af den nye Kia Soul,” siger Mogens Lyngsø.

 

I traditionelle termer, som dog er vanskelige at benytte om den nye bil, er Kia Soul en urban cross-over. Den er i kraft af en længde på bare 4,11 meter og en lav forureningsgrad perfekt til bykørsel. Samtidig krydser den typiske kompaktbilers sædvanligvis beskedne indvendige pladsforhold med moderne multibilers rummelighed. En højde på 1,61 meter og en bredde på små 1,8 meter er usædvanlige dimensioner for korte biler. I Kia Soul er de forenet i perfekt harmoni og giver så eminente pladsforhold i kabinen, at den frihed, som ejeren fornemmer i form af et design, som udtrykker hans livsstil og livsholdning, også opleves i den praktiske funktion.

 

Eksempelvis vil en Kia Soul kunne leveres med front kofanger lakeret i piano-lak, drage stafferinger på siden og individuelt tilpasse interiør. Og samtidig disponerer man over fine pladsforhold i kabinen – ikke mindst for bagsædepassagererne. Passagerplads, der naturligvis kan forvandles til bagageplads: 340 liter med bagsæderne i brug og 570 liter, når de er foldet ned.

 

Til maskinrummet vil køberne kunne vælge mellem to 1,6 liters motorer, en diesel og en benzin, der begge yder 126 hestekræfter. Dieselmotoren er en 16-ventilet common-rail high-pressure direct injection motor med VGT, som fås både med manuelt gear og automatgear. I udgaven med manuelt gear kører man 19,6 km/l og udleder 137 g CO2 pr. km. Benzinmotoren 16-ventilet DOHC, som monteret i Soul går 15,2 km/l.

 

I Danmark forventes den nye Kia Soul at kunne leveres fra sidst på foråret, først på sommeren 2009.

 

Øko-biler

Selvom Kia Soul stjal billedet på Paris Motorshow er den ikke isoleret det eneste udtryk for den forvandling, Kia


 

Motors gennemgår og som har været en medvirkende faktor bag fabrikkens store succes. Kia er stærkt fremme i skoene, når det gælder økologi og miljøansvarlighed. En hel stribe af mere eller mindre produktionsklare øko-biler blev vist frem som eksempel på fabrikken evne til at håndtere denne livsvigtige og fremadrettede problemstilling.

 

Kia Soul blev præsenteret i en særlig hybrid version, hvor man kombinerer benzindrift med el-drift, styret i forening ved hjælp af Kias kontinuerlig variable CVT-gear. Det såkaldte Idle Stop & Go (ISG) system, som indebærer at benzinmotoren slukkes, når man eksempelvis holder for rødt lys, reducerer forureningen og elmotoren sikrer, at bilen kører igen i samme øjeblik, der trædes på speederen. Siden sikrer elmotor og benzinmotor i forening det mindst mulige brændstofforbrug.



Præcis samme princip er skabt indenfor rammerne af den populære Kia cee’d og hér forventer man, at kunne opnå en reduktion i benzinforbrug og CO2 udledning på 25 procent.

 

Klar næste forår

Allerede i foråret 2009 vil man være på markedet med Kia cee’d udstyret med ISG-systemet. Hér styres processen af en ”intelligent” startmotor, som konstant registrerer bilens kørselsmæssige situation. Når bilen eksempelvis holder stille for rødt, afgør systemet selv om motoren skal stoppes eller ej. I samme øjeblik der sættes i gear, startes motoren op og bilen er parat til at køre, når man træder på speederen. Hvis batteriet er under 75 procent af den maksimale ydeevne eller der efter kort tid ikke er tilstrækkelig energi til at starte motoren igen, kobles Stop & Go programmet automatisk fra.

 

Foruden ISG systemet er den nye Eco cee’d udstyret med en lettere 5-trins manuel gearkasse såvel som dæk med lav rullemodstand. Under motorhjelmen vil bilen være forsynet med en lavt forurenende og økonomisk 1,6 liters dieselmotor.


Link til importøren


  

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt