- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Testdrive:

Banebrydende Honda Accord


Tekst: Søren Clauding – maj 2008

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Første weekend i juni introducerer Honda den helt nye Accord. Der er tale om en bil, som er banebrydende på to væsentlige områder: Pris og køreegenskaber.

 

Honda Accord er i klasse med Audi A4, VW Passat og BMW’s 3-serie. Den har sin egen karakter, men til en startpris på bare 333.600 kroner for basis-udgaven (Comfort) med 156 hestes benzinmotor konkurrerer den mere direkte med eksempelvis Toyota Avensis.

 

Nogen vil givet vis sætte spørgsmålstegn ved sammenligningen med Audi og BMW. Virkeligheden er imidlertid, at Honda’s kvalitet har man aldrig kunne sætte en finger på. Den er påviselig på niveau med, ja måske endda endnu bedre end Audi og BMW. Køreegenskaberne er det, der foruden designet angiver rammerne i sammenligningen og på dette område er den nye Accord i særklasse.

 

Den er ikke helt så sportslig som BMW, alene fordi Accord’en er forhjulstrukken og køreoplevelsen er vanskelig at sammenligne med Audi, fordi den er meget anderledes. Men den omstændighed, at ujævnheder absorberes ufattelig godt, at styrepræcisionen er unik og affjedringskomforten på et niveau, som var bilen meget dyrere, taler sit eget sprog. Det afgørende er i den henseende, om man kan lide oplevelsen – på helt samme måde som design og betjening er vigtige faktorer.

 

Den nye Honda Accord er skabt på grundlag af en omfattende analyse af europæiske potentielle kunders behov og forventninger. Derfor er der lagt stor vægt på dynamisk udstråling, på elegance og en hvis form for maskulinitet. Derved adskiller den sig fra forgængeren, som synes mere feminin – i hvert fald i sammenligningen. Det nye Accord design er usædvanlig vellykket.

Ude i Europa vil Accord’en være prissat nærmere på de tyske konkurrenter. I Danmark har man bevidst villet markere sig prismæssigt, ikke mindst fordi markedet for større mellemklassebiler ikke er det stærkeste for tiden. Honda Accord skal blande sig i kategorien for firmabiler og hér spiller prisen en vigtig rolle. Desuden kommer Honda snart med et privatleasing tilbud tilsvarende det, som BMW eksempelvis kan tilbyde.

 

Den attraktive pris kan også skyldes, at man som Accord køber ikke reelt har mange valgmuligheder. Accord findes i introduktionsfasen – ligesom Toyota Avensis - i to udstyrsvarianter og med to motor alternativer: En 156 hestes 2-liters maskine samt en 201 hestes 2,4’er. Om et par måneder kan Honda også tilbyde en dieselvariant i form af en helt ny 2,2 liters common-rail turbo, der præsterer 150 hk og kører 17,9 km/l.

 

Om kort tid kommer sender importøren desuden en Tourer på gaden. Tourer er i princippet en sportsligt designet stationcar, der i sagens natur er mere rummelig end sedan’en. Det bliver de eneste to karrosseri varianter.


Nøgledata for den nye Honda Accord:


Basispris: kr. 333.600.

Billigste dieselvariant: kr. 393.600.

Hjulophæng: Dobbelte wishbones (for), Multilink (bag).

Længde: 4,72 m.

Bagagerumskapacitet (sedan): 460 liter.

Med 2-liters motoren:

156 hk, 215 km/t, 0-100: 9,3 sek, 13,9 km/l, 170 g CO2/km

Med 2,4-liters motoren:

201 hk, 227 km/t, 0-100: 7,8 sek, 11,4 km/l, 209 g CO2/km

Med dieselmotoren:

150 hk/350 Nm, 212  km/t, 0-100: 9,6 sek. 17,9 km/l, 148 g CO2/km


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt