- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ny Kia cee’d_SW:

Succes’en udbygges


Tekst: Søren Clauding - 23. august 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia cee’d er blevet en kæmpesucces i Danmark såvel som i resten af Europa. Nu udbygges succes’en i bogstaveligste forstand, for om kort tid lancerer Kia en ny og endnu mere rummelig cee’d: Kia cee’d_SW.

 

”SW” betyder Sporty Wagon. Dermed sagt, at Kia cee’d_SW er en sportslig stationcar og også, at den ikke er en helt almindelig stationcar. Det genspejles især i designet, som er sportsligt elegant med skrånende bagparti. Alligevel er Kia cee’d_SW væsentlig mere rummelig end en 5-dørs cee’d og designerne har valgt utraditionelle løsninger, for at tilgodese behovet for mere plads såvel som betjeningen af den plads, der er kommet ud af det.

 

”Mest markant er en bagklap, der trods SW’ens sportslige bagparti er ophængt ikke mindre end 225 mm inde i taget – i stedet for på kanten,” fortæller Jens Bjerrisgaard, adm. dir. hos Kia Import Danmark. ”Det har flere fordele:”

 

”For det første svinger klappen højt op og giver stor bevægelsesfrihed bag bagagerummet. Selvom man ikke hører til de laveste, risikerer man ikke at støde hovedet imod bagklappen,” siger Jens Bjerrisgaard, der selv er over 190 cm høj.



”For det andet efterlader bagklappen en rigtig stor åbning, så selv store genstande ubesværet kan komme ind i bagagerummet – åbningen er ikke en flaskehals.”

 

”For det tredje behøver man mindre plads bag bilen – fordi bagklappen ikke svinger så langt bagud, når den åbnes. Det er en fordel f.eks. ved kantstensparkering,” smiler Jens Bjerrisgaard.



Opgjort i tørre tal er åbningen 1021 mm bred i gulvniveau og 965 mm høj – tal der afslører, at cee’d_SW har klassens største bagagerumsåbning.

 

Funktionel bagageplads

Indvendig disponerer man mindst over 534 liters bagagekapacitet (målt til underkanten af sideruderne). Det er 200 liter mere end i en 5-dørs cee’d. Under gulvet findes yderligere et rum – skjult for omverdenen. Bagsæderne kan selvsagt foldes ned – noget, der i øvrigt kan foregå med bare én hånd og det samme er tilfældet, når de foldes op igen. Med bagsæderne foldet ned er bagagekapaciteten forøget til hele 1664 liter.

 

I bagagerummet er der desuden fastsurringskroge, bagagenet og små rum til opbevaring af mindre bagage. Der findes også et 12 V udtag, som eksempelvis kan benyttes til en medbragt køleboks.

 


 

Det er nogle af mange eksempler på den omtanke, der ligger bag Kia cee’d_SW. Forklaringen er, at cee’d_SW ikke blot er blevet skabt på designernes computere. Bilen er gennemtestet på alle ledder og kanter af både professionelle brugere og ikke mindst af almindelige brugere og familier. Testarbejdet har haft stor indflydelse på udformningen af den færdige bil og det vil de fremtidige brugere af cee’d_SW få stor gavn af.

 

Fokus på funktion og kvalitet

Selvom Kia cee’d_SW er skabt med et sportsligt snit, er det nemlig funktionaliteten, der har været i fokus. Kia har ønsket at fortsætte og udbygge succes’en. Derfor er der heller ikke gået på kompromis med køreegenskaberne. 5-dørs cee’d’en roses til stadighed for sine fine køreegenskaber og cee’d_SW kører stort set ligesådan.

 

Det hele er opnået uden at sætte kvaliteten over styr. Tværtimod. Præcis som den første cee’d er SW bygget på den nye og topmoderne fabrik i Slovakiet og fabrikken har valgt underleverandører som f.eks. Bosch, Hella og Michelin, der alle er kendt for deres høje kvalitetsniveau.

 

Kvaliteten er også udtrykt gennem produktionsmetoderne. Eksempelvis er mere end 83 procent af karrosseriet galvaniseret og i samarbejde med Det Svenske Korrosions Institut har man sikret, at Kia cee’d såvel som cee’d_SW er bedst tænkeligt beskyttet imod rust.

 

Ligesom for 5-dørs ceed’en kan Kia derfor også for cee’d_SW tilbyde mekanisk garanti i 7 år eller over 150.000 km (afhængig af hvad der indtræder først), 5 års lakgaranti og 10 års garanti imod rustgennemtæring.

 

Gunstige priser

Prismæssigt har Kia Import Danmark også med SW opnået priser, der gør cee’d meget attraktiv for de danske kunder. Den billigste cee’d_SW – udstyret med en 1,4 liters benzinmotor – koster blot kr. 194.999 excl. lev. Kia cee’d_SW vil fra introduktions tidspunktet også kunne leveres som van på gule nummerplader – noget dens høje funktionalitet egner sig glimrende til. Listeprisen for 1,4 liters versionen er kr. 119.999 excl. moms og levering.

 

Motorprogrammet består udover 1,4 liters maskinen, der yder 109 hestekræfter og kører 16,4 km/l, af en 122 hestes 1,6’er (15,6 km/l) og to dieselmotorer på hhv. 1,6 og 2 liter (Effekt: hhv: 115 og 140 hk – brændstof økonomi: 21,3 og 18,5 km/l).

 

Kia cee’d_SW vil være klar hos de danske Kia forhandlere fra sidste weekend i september.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt