- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Intelligente Subaru:

Legacy og Outback facelift under overfladen


Tekst: Søren Clauding - 19. september 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subarus danske repræsentant, Steffen Arnt, lægger ikke skjul på, at man gerne vil have en andel af salget til danske erhvervsfolk og virksomheder. Med den nye Subaru Legacy og cross-country-versionen Outback skulle ønsket kunne gå i opfyldelse. Hér er nemlig tale om intelligent tænkning.

 

Subaru Legacy er basalt set en større, luksuøs mellemklassebil med to særlige kendetegn: firehjulstræk og boxermotor. Men et tredje er kommet til: Topkvalitet, dokumenteret af det tyske svar på Statens Bilinspektion – TÜV. Der findes simpelthen ikke biler af højere kvalitet.

 

Det samme fastslår det australske svar på EuroNCAP – en tro kopi af det europæiske kollisionstest system. Det giver Legacy topkarakter – fem stjerner og flere points end nogen anden.

 

Og så er der i forbindelse med topudgaven af Legacy lige landet et fjerde kendetegn: SI Drive eller ganske enkelt: Subarus variable svar på chip-tuning. Med tryk på en knap skifter motoren karakter. Den har de 245 hestekræfter, den er født med – men drejningsmomentet tilrettes hhv. økonomisk kørsel, sportslig kørsel (= normal Subaru kørsel) og sharp sport kørsel. Det sidste gør nærmest Legacy’en til en racerbil.

 

Det nye system, som lanceres sammen med den opdaterede udgave, er døbt Subaru Intelligent Drive. Steffen Arnt udtrykker det populært: Man får tre motorer i én. Vi vil snarere mene, at man får tre muligheder for at tilpasse bilen efter temperament, behov, ønsker og fornuft.

 

Det intelligente ligger ikke alene i selve systemet men også i det, der har ført til systemet. Det er nemlig ret intelligent at sikre denne valgfrihed, ikke mindst fordi der kører alt for mange biler rundt med alt for mange hestekræfter, som kun sjældent benyttes – men til gengæld koster både penge og ressourcer. Med SI Drive kan man være økonomisk, når man vil, man kan have det lidt sjovt, når man vil. Og så har man et kolossalt kraftoverskud lige ved hånden når trafiksituationen kræver det – typisk under overhaling på en to-sporet landevej.

 

Chip-tuning er den odiøse måde at få flere hestekræfter på – en metode som ikke altid er af det gode for motoren. SI-systemet er tilpasset Subaru motorerne og en detalje som den, at Sharp Sport indstillingen ikke kan aktiveres før motoren er varm, dokumenterer at Suburau ingeniørerne virkelig har tænkt sig om.

 

I praksis oplever man det præcis som det er beskrevet: ”Intelligent-mode” er ensbetydende med knap så direkte speeder respons og langsommere acceleration mens ”Sharp Sport mode” giver super-acceleration oplevelsen af et voldsomt kraftoverskud. Selvklart er ”Sport-mode” en mellemting, som nok ikke så ofte vil blive anvendt.

 

Ansigtsløftningen ligger altså også dybt under huden. Men den inkluderer også visuelle detaljer som ny motorhjelm, ny frontgrill og flere andre detaljer. Desuden er Bi-Xenon forlygter og 2-zone klimaanlæg standard på alle modeller.

 


Frihøjden på Outback er 20 cm.

 

Legacy stationcar - med firehjulstræk og 245 hestekræfter.

 

Bi-Xenon forlygter er standard på alle nye Legacy'er.

 

SI-Drive betjenes enten bag gearvælgeren eller fra rattet.

 

Subaru er garanti for biler, der ikke er som de andre.


Den største forskel på Legacy og Outback er frihøjden. 20 cm hos Outback bringer den næsten på off-roader niveau. Den kører fremragende på plan asfalt, men Legacy kører bedre. Til gengæld er Outback ikke overraskende bedst på ujævn vej. Basis teknikken på de to biler er ellers ens.

 

Et gennembrud på markedet for firma biler har også meget med anskaffelsespris at gøre. Den billigste Legacy, dvs. modellen med 2-liters benzinmotor, der yder 165 hestekræfter, koster 385.000 kroner – inkl. firehjulstræk og metallak. Den billigste Outback koster 429.000 – den er da udstyret med en 2,5 liters maskine, der dog også præsterer 165 hk.

 

Vil man have 3-i-én motoren med i købet, skal man spendere 565.000 kroner – men det beløb sikrer også at man får en bil, som bestemt ikke er som de andre. Godt tænkt, Subaru.

 

I øvrigt: SI-systemet har først verdenspremiere på Paris Motorshow, som slår dørene op d. 29. september. Men i Danmark er de allerede på vej ud til forhandlerne. Godt gået, Subaru.

 

Link til importøren

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt