- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ny, effektiv og kraftig Range Rover V8 diesel


Tekst: Søren Clauding - november 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det vrimler med nyheder fra Land Rover for tiden. På Paris Motorshow først i oktober præsenterede den legendariske producent af terrængående biler sin til dato største dieselmotor – en V8, der er god for ikke færre end 272 hestekræfter og et kolossalt drejningsmoment på over 640 Nm – monteret i en Range Rover Sport.

 

Den motor introduceres netop nu i Danmark i Land Rovers topmodel – Range Rover – og den er ikke bare fabrikkens største, men også en den mest effektive. Foruden det store kraftoverskud forurener den nemlig væsentlig mindre end forgængeren – som havde langt færre hestekræfter – og lever i øvrigt op til de skrappe EU-4 normer.

 

Uændret brændstofforbrug

NOX udledningen er reduceret med 50 procent, effekten en øget med 54 procent fra 177 til 272 hestekræfter og drejningsmomentet er 60 procent større end hos den hidtidige Td6 Diesel. Samtidig med at brændstofforbruget er eksakt det samme - 9,8 km/l.

 

Den første prøvetur af Range Rover med den nye dieselmotor afslørede en usædvanlig blid og stilfærdig motorgang. Ved motorvejskørsel høres den slet ikke - men det kan nok i et


VentureCam er et mobilt kamera, der ikke fylder mere end at man kan have det i hånden. Billederne sendes trådløst og vises på Range Roverens navigationsskærm

Den kraftige V8 fylder godt i motorrummet, men den er pakket ind, så støjniveauet bliver lavest muligt.


vist omfang tilskrives vindstøjen.

 

Det er ikke bare interessant, at der er tale om en 3,6 liters V8 men også, at den er forsynet med to elektronisk

regulerede turboladere, der selvsagt har deres andel i de fine præstationsforbedringer.

 

Mis-fueling

I pudsig detalje er verdens første "mis-fuelling" påfyldningsstuds, som lukker en plade i studsen, hvis man forsøger at hælde benzin på TdV8.

 

Den nye kraftige Range Rover har i øvrigt undergået en række ændringer i forhold til den hidtidige model:

 

Den er nu udstyret med elektronisk center differentiale, den har Land Rovers unikke Terrain Responce system. Brembo bremser på forhjulene er standard og sæder der både kan varmes op eller køles ned hører til komfortudrustningen.

 

Trådløst kamera

Og på udstyrslisten indgår blandt andet bak-kamera, adaptive retningskorrigerende forlygter og det såkaldte VentureCam, som er et trådløst kamera, hvis billede kan ses på skærmen, der også benyttes til navigationssystemet. Kameraet kan man eksempelvis række ud af vinduet og ned imod forhjulene, så forhindringer, der ikke kan ses fra kabinen kan afsløres eller videreformidles til føreren af en medpassager, der assisterer udenfor bilen i vanskeligt terræn.

 

Priserne for den nye Range Rover TdV8 begynder ved 1,55 millioner kroner på hvide nummerplader og 640.000 kroner på gule plader inkl. 116.000 kroner i moms.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt