- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Kia Carens 2007


Kias stormskridt


Tekst: Søren Clauding - 5. september 2006

Foto: Vivi Siiger (klik på billederne og se dem større)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia stormer frem på de internationale markeder. Introduktion på introduktion. Verdenspremierer på stribe. Senest med den helt nye generation af den kompakte multibil, Kia Carens, som ventes til Danmark i begyndelsen af 2007.

 

Forklaringerne er mange: Men to falder i øjnene: Takket være hyper moderne produktionsanlæg er man i stand til at fremstille biler af høj kvalitet til fornuftige priser. Og samtidig forstår man i stadig stigende grad de kunder, der skal købe bilerne.

 

Stigende salg

Det giver sig udslag i salget. I første halvår af 2006 købte 7,2 procent flere europæere en Kia end i samme periode året før og med striben af nye modeller vil stigningen fortsætte.

 

Den nye Carens er gennemgribende ny. Dens største handikap er navnet, som ikke klinger godt på dansk. Men vil det lykkes den danske Kia importør at komme igennem med en stærk pris – dvs. et eller andet sted omkring 250-270.000 kroner for versionen på hvide nummerplader og i nabolaget af 130.000 kroner på gule plader – har man et rigtig stærkt kort.

 

Den hidtidige Carens udmærkede sig først og fremmest ved at være kedelig. Det oplevede kunderne formentlig også, for Kia har kun solgt omkring 1000 stykker af modellen i en periode, hvor salget burde have været 3-4 gange større.

 

Underholdende

Den nye Carens er på ingen måde kedelig. Den har et spændende design, den er underholdende at køre og så er den funktionel.

 

Den er tænkt som en 7-personers bil. Og den første testkørsel af Kia Carens, som i øvrigt fandt sted under ægte skandinaviske vejrforhold – i sjask regn på vejene omkring Travemünde i Nordtyskland – blev også gennemført i 7-personers udgaven. I øvrigt forsynet med Hyundai koncernens nye 140-hestes diesel, som også kan leveres i Kia Sportage, den kommende nye Kia Magentis og i Hyundais Sonata modeller.

 

Sportslig

Kombinationen af det store moment, den lydsvage motorgang og en rigtig god undervogn efterlod en oplevelse af en næsten sportslig multibil – om end regnen lagde visse begrænsninger på udfoldelserne. Omvendt var den stabil og sporsikker – også når man gik lidt til den gennem et par hurtige kurvesekvenser.

 

Undervognen er i princippet den samme som i den nye Magentis, men den er strammet lidt op – primært for at kompensere for et højere tyngdepunkt og for at kunne håndtere en større vægt. Det har dog den bieffekt, at køreegenskaberne bliver mere sportslige – uden at det i øvrigt er gået ud over kørekomforten. To fluer med ét smæk!


 

Trods regnvejret fik man et indtryk af både komfortable og sportslige køreegenskaber.

 

Bagpartiet er karakteristisk med det lavt placerede skørt i stil med moderne racerbiler.

 

Kia Carens er temmelig rummelig og med syv sæder er variationsmulighederne talrige.

 

Skråt forfra er Kia Carens mere neutral.


7 sæder er fint

Selvom man hos Kia forventer, at størstedelen af de Carens, der vil blive solgt i Danmark, monteres med gule nummerplader, skal måske især 7-personers versionen ikke underkendes. Især ikke fordi det er muligt, at benytte bageste sæderække i praksis modsat flere af de konkurrenter, der bryster sig af en tredje sæderække – uden at den kan benyttes til personer, der måler over 1,5 meter i højden.

 

Det skal dog pointeres, at Kia ellers ikke er banebrydende med den nye Carens. Den er pæn, har et smart design og mange gode og lette funktioner – og den er meget rummelig. Man har lært af konkurrenterne og optimeret mange funktioner – det er det, Kia skal have roser for.

 

Fint standardudstyr

I startfasen vil Kia Carens kunne leveres med den nævnte 2-liters common-rail dieselmotor, der yder 144 hestekræfter. Desuden vil man kunne anskaffe den med en 144 hestes benzinmotor som nok vil blive populær i versionen med flere end to sæder. Og så kan den danske importør allerede nu oplyse, at aircondition, ESP, 6 airbags og Isofix vil være standard i Danmark.

 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt