- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:

Toyota Corolla

Ny Corolla skal booste salget


Af Søren Clauding – februar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Først hed den Corolla, så hed den Auris og nu hedder den Corolla igen. Det kan lyde skørt, men når det handler om verdens mest solgte bilmodel nogensinde, skabt af verdens største bilmærke, som ikke mindst gennem deres målrettede satsning på hybridbiler, igangsat for mere end 20 år siden, i den grad har vist vejen indenfor bilproduktion, er der nok mening med galskaben.

 

Og det handler mere om Auris end Corolla. I begyndelsen af det nye årtusinde måtte Toyota nemlig konstatere, at salget af succesmodellen (Corolla) ikke gik som det skulle. Designet var ikke tidssvarende, hverken uden på eller under lakken. Der var brug for en radikal fornyelse og for ikke at risiker negative reaktioner på Corolla navnet, og måske især for at signalere nye tider, skabte man Auris.

 

Corolla kender alle

Auris fik gjort op med fortiden og hjalp Toyota gennem finanskrisen sidst i nullerne, men først med 2. generation Auris i 2013 kom der for alvor gang i salget igen, ekstra understreget på det danske marked, hvor det også var lykkedes Toyota at gøre hybridbiler økonomisk at attraktive. Salget steg, fortiden var blevet rystet ud af kundernes bevidsthed. Men ikke mere end at Corolla navnet fortsat var mere kendt end Auris. Og bilerne, der i den grad var blevet strammet op, underbyggede, at Toyota var tilbage på toppen.

 

Så var det tid et nyt skifte, med det klare mål, ikke bare at fastholde men også at udbygge Toyotas position i C-segmentet, dvs. de mindre mellemklassebiler. Eller sagt på en anden måde: generobre det tabte marked. Og det vil Corolla navnet nok være bedre til, havde man allerede internt i organisationen forudset, da 2. generation Auris kørte ud til kunderne. Simpelthen fordi de millioner og atter millioner af succes-Corollaer havde fastholdt deres grundliggende image, deriblandt pålidelighed, kvalitet, holdbarhed og en enestående troværdighed.

 

Verdens mest solgte

Som et kuriosum er der solgt tæt ved 47 millioner Corolla/Auris siden den første Corolla så dagens lys i 1966, ca. 200.000 af dem er indregistreret i Danmark og den dag i dag kører der fortsat omkring 37.000 af slagsen på danske landeveje.

 

Men som sagt så gjort: Corolla navnet er genopstået, den nye og dermed 12. generation af Corolla/Auris er på vej og i begyndelsen af april kommer vi til at kunne se den og køre i den hos de danske forhandlere – noget vi imidlertid allerede her på Motorsiden.dk har haft mulighed for, i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på Mallorca.

 

Skarpt design og to hybrid versioner

Og selvom revolution er et stærkt ord, er man kommet meget langt med den nye Aur…  nej, undskyld, Corolla. Udover et ultraskarpt design, kan man for første gang i historien levere en bil med mulighed for at vælge mellem 2 hybrid-drivliner: 122 hk og 180 hk. Begge er allerseneste generation og udmærker sig i øvrigt ved at være baseret på forskellige batteriteknologier, hvorved Toyota reducerer sit afhængighedsforhold af specifikke underleverandører.

 

Helt grundliggende er der tale om den første Corolla, skabt på den såkaldte GA-C platform baseret på filosofien, der er indeholdt i Toyota New Global Architecture. Der er tale om en helt igennem ny bil, men naturligvis baseret på Toyotas omfattende erfaring, som bl.a. har sikret dem en kolossal føring indenfor hybridteknologi.

 

Store forskelle

Fordi drivlinerne er forskellige, er bilerne det i et vist omfang også. Eksempelvis er benzinmotorens batteri i 180 hestes hybridudgaven placeret i højre side af bagagerummet, fordi den kraftige 2-liters motor med tilhørende elmotor fylder så meget i motorrummet, at der ikke er plads til batteriet. Derved mister man faktisk 17 liter bagageplads i den kraftige Corolla.


Bagagerummet i Touring Sports 1,8 Hybrid har mere plads i højre side. På billedet ovenfor er bunden iøvrigt sænket til sit laveste niveau.

 

Bagagerummet i Touring Sports 2,0 Hybrid har 17 liter mindre plads end i 1,8 Hybrid ovenfor. Bag lemmen i højre side finder man bilens batteri. På dette billede er bagagerumsbunden i sit øverste niveau.


I det hele taget er batteriteknologien forskellig i de to hybrid versioner. Den lille hybridmotor benytter et litium ion batteri og den store et nikkel- metal batteri. Toyota forklarer selv, at man har valgt de forskellige løsninger, for at være mindre afhængig af underlevererancer. Men vi gætter på, at kølingen af litium-ion batterier, hvor kravet er større ved kraftigere batterier, også har spillet ind.

 

Alle vælger hybrid

Desuden fastholder man muligheden for, at Corolla kan vælges med en konventionel benzinmotor og der er da tale om en 116 hestes turbobenzinmotor. Internationalt forventer man dog at tre fjerdedele af alle solgte Corollaer vil have hybridmotor, og i Danmark forventes det, at 95 procent vil være hybrider.

 

Billigste Corolla vil koste 230.000 kroner, der er da tale om en hatchback med 5 døre, grund-udstyr og benzinmotor. Billigste hybrid koster 258.000, men der er da også tale om, at man får både en kraftigere motor og automatgear med i købet . Den har betegnelsen H1. Billigste udgave med 180 hk er prissat til 335.000 kroner inkl. H3 udstyr. Og en Touring Sports koster 10.000 kroner ekstra.

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
First World Test: Toyota Corolla - del 2 >>>


Vi har prøvekørt den nye Toyota Corolla i Touring Sports udgaven med 180-hestes 2-liters Hybrid motor i maskinrummet. 0-100 km/t på 8,1 sekund er ret godt i en komfortabel men altså også dynamisk og ikke mindst miljørigtig stationcar.








Bagagerummet i Touring Sports 1,8 Hybrid, hvor bunden er løftet. Under bunden kan man tilkøbe et reservehjul - ellers er pladsen til disposition...til bagage.

Det var denne Toyota Corolla model fra 1966, der satte gang i salget af verdens mest solgte bilmodel nogensinde.
Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt