- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test drive: Renault Zoe
Folkets elbil på unik baggrund

Af Søren Clauding - 14. september 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alt imens mange store bilfabrikker i disse dage på den store biludstilling i Frankfurt slås om opmærksomheden og om, at markere sig med stribevis af nye større eller mindre elbiler, igangsatte Renault de første internationale prøvekørsler af den nye Renault Zoe. Det er 3. generation af den kompakte elbil, der i løbet af modellens 10-årige eksistens er blevet de elektrificerede europæeres absolutte favorit.

Det er i sammenligning med konkurrenterne et kolossalt erfaringsgrundlag, Renault har bag udviklingen af den nye Zoe, der trods forventelig stigende konkurrence i de kommende år skal fastholde og da gerne udbygge bilens position på det europæiske marked, hvis det altså står til Renault. Men de har da også gjort deres hjemmearbejde grundigt, for der er en verden til forskel på den hidtidige model og den nye. Og den hidtidige var bestemt ikke dårlig.

Europas største ”el-folkevogn”
Den hidtidige var - eller er, for den nye Zoe kommer først på markedet sidst i oktober (i hvert fald i Danmark) - så god, at en tredjedel af alle elbiler, solgt i Europa, er Renault Zoe. Og på verdensplan udgør det samlede salg 160.000 eksemplarer. I øvrigt er salget af Zoe på det europæiske marked i år til dato steget med 50 procent, og det er ikke fordi Renault har bebudet prisstigninger på den nye Zoe.

Måske endda tværtimod. For selvom priserne ikke kendes i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som i øvrigt fandt sted i små byer og på snoede og stærkt kuperede bjergveje på solskinsøen Sardinien, vil Renault fortsat være tro mod sin grund filosofi omkring Zoe: Renault Zoe er folkets elbil, en ægte “folkevogn”, selvom en tysk bilkoncern har taget patent på den varebetegnelse…

Mange elbiler vil gøre en forskel
Derfor vil den også blive solgt til overkommelige priser. Simpelthen fordi Renault er af den opfattelse, at det er meget godt med store kostbare såkaldte miljøbiler, der uden tanke for eksempelvis verdens begrænsede litium reserver udstyrer deres tunge elbiler med store batterier, der skal sikre meget lang rækkevidde. Det bliver miljøet imidlertid ikke nævneværdigt bedre af. Det er det store antal konventionelle biler, der skal erstattes af miljø optimerede elektrificerede biler, før det for alvor batter. Og til dem hører den nye Zoe.

Renault satser i øvrigt på, at der indgår 8 fuldt elektriske biler i modelporteføljen i 2022. Den nye Zoe supplerer Kangoo Z.E. og den lille Twizy (hvis man altså kan kalde den en bil…), samt mellemklassebilen RSM SM3 Z.E., varevognen Master Z.E. og by crossoveren City K-ZE, som endnu ikke er kommet på markedet og to nye, som der ikke endnu er sat navn på. Dertil kommer hybrid-udgaver af fx den nye Clio, sådan, at ud af den samlede vifte af bilmodeller vil 50 procent være elektrificeret i 2022.

Helt ny men tro mod fortiden
Den nye Zoe er helt ny. Den er skabt på en ny platform, karrosseridesignet er nyt, uden at man dog har ofret familiearven - den ligner fortsat en Zoe. Dimensionerne er ikke ændret, basale ting som hjulophæng o.l. er fornyet, men grundprincippet er uændret, så Renault Zoe fx har en konventionel torsionsbagaksel bagtil og McPherson fortil.

Men den nye Zoe har frem for alt fået en ny og kraftigere motor som et supplement til den hidtidige 108 hestes maskine og et nyt batteri. Hvad sidstnævnte angår, kunne man naturligvis godt have øget kapaciteten yderligere, men hensyn til pris og ressourceforbrug har spillet ind. Derved er man endt op med et batteri, der præsterer 52 kWh, eller 11 kWh mere end forgængeren - uden at batteriet hverken er blevet tungere eller større. Den forøgede effekt er kort fortalt opnået gennem en anden sammenpakning af battericellerne samt en ændret kemi.

Det nye batteri har også gjort det muligt, at gøre motoren kraftigere uden at give nævneværdigt køb på rækkevidden. Den præsterer op til 135 hk og drejningsmomentet topper ved 245 Nm. Faktisk har Renault valgt en konfiguration af drivlinen, kunne vi fornemme, som ikke sender hele drejningsmomentet ud på de trækkende forhjul fra start af. Det sparer energi, ikke mindst, og derved kan den nye Zoe med den kraftige motor uden yderligere heksekunster køre 386 kilometer iht. WLTP-målemetoden og 395 km med 108 hestes motoren. Og tallet holdt i praksis i 135-hestes udgaven, trods de mange stigninger på vejene rundt på den nordlige del af Sardinien.

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Erfaringen fornægter sig ikke >>>

Den nye Renault Zoe ser bedre ud og kører endnu bedre end forgængeren, flere kræfter, bedre vejgreb, komfortabel og underholdende. Kør med en tur. Fuld HD.







Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt