- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Opel Astra
Ny Opel Astra kører bedre
- trods omfattende miljøforbedringer
Af Søren Clauding – 5. september 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er jo meget godt og meget sympatisk, at Opel vil reducere forureningen og ikke mindst CO2 udledningen, og i praksis nu har præsenteret fem nye motorer til den nye opdaterede Astra. Fem motorer, der iflg. Opel reducerer udledningen med op til 21 procent, hvorved fabrikken undgår at betale strafafgift, når nye miljøkrav bliver virkelighed.

Men går det ud over bilkøberne, får de ringere biler, sådan i traditionel forstand?

Det korte svar efter de første internationale prøvekørsler af den nye Opel Astra er: Nej. Måske endda tvært imod. For selvom Astra fortsat er en god bil, skal selv gode biler engang imellem have en overhaling. Og det har den fået i mere end én forstand.

Fokus på forbrug og miljø
Dog ikke sådan, at man kan måle tempoet i overhalingsbanen, for Opel har ikke under præsentationen fortalt om acceleration og topfart. Derimod fastslog man, og det kunne vi konstatere i praksis, at undervognen er forbedret, så bilen på en gang er mere komfortabel og samtidig mere stabil ved høj fart. Vi afprøvede 145 hestes benzin-udgaven ved omkring 180 km/t på Autobahns tæt ved Frankfurt og Opels hovedkvarter i Rüsselsheim - så hurtigt kan den i hvert fald køre. Og den er virkelig stabil.

På de ujævne dele af de snoede veje i Taunus bjergene mærkede man fortsat en vis spændstighed, men på plan asfalt er kørekomforten helt på toppen.

Det underbygges så yderligere af et reduceret støjniveau. Ikke noget Opel selv gjorde det store nummer ud af, men det følger uvilkårligt med en forbedret aerodynamik, især når den forbedres under bilen, som Opel især har gjort. 0,26 i cW værdi er klassens laveste og generelt også meget lavt. Tallet tilhører H/B udgaven og overgås kun af Astra som stationcar, hvis officielle luftmodstandskoefficient er cW=0,255. Det er iøvrigt 0,03 under den tidligere models tal, så der er virkelig blevet flyttet bjerge.

Bedre end forgængeren
Den nye Astra kører bedre end forgængeren, men inkarnerede Opel entusiaster skal nok lige vænne sig til brummeriet fra de 3-cylindrede aluminiumsmotorer. Er man kritisk overfor CVT-gear, skal man måske også lige tage en dyb indånding. Men muligheden for, at kunne forvandle den til en manuel sekventiel gearkasse, tager formentlig noget af brodden, og i praksis fungerer den løsning bedre end den 9 trins gearkasse, man har forsynet den kraftige af dieselmotorerne med.

Det var kun en kort prøvetur vi fik i sidstnævnte, og den skal få lov til at dokumentere sit værd på et senere tidspunkt. Men vi oplevede ganske enkelt for stor forsinkelse fra det øjeblik, speederen blev trådt ned, til bilen begyndte at accelerere. Med CVT gearet og benzinmotoren skete det prompte.

Vi har ikke prøvet alle motorerne, men to benzinmotorer og en diesel vidner om, at de er yderst fleksible og trækvillige. At de så samtidige er så lavt forbrugende, at Opel allerede nu kan overholde fremtidige krav er jo herligt, for gør de det også i praksis, har både Opel og Opel Astra ejerne glæde deraf.


Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Ny Opel Astra skåner miljøer
>>>

Vi har prøvekørt den nye Opel Astra med 1,4 liters 145 hestes 3-clindret turbo benzinmotor og 7-trins CVT gear. Prøvekørslen fandt sted i Taunus bjergene nordvest for Frankfurt am Main og Opel hovedkvarteret i Rüsselsheim i Tyskland. Fuld HD.





Ny Opel Astra – hurtige fakta:

Introduktion i Danmark: November 2019

Alle de nye motorer er 3-cylindrede.

Benzinmotorer:
1,2T M/T: 110 hk/4500 omdr./min. 195 Nm/2000-3500 omdr./min.

1,2T M/T: 130 hk/5500 omdr./min. 225 Nm/2000-3500 omdr./min.

1,2T M/T: 145 hk/5500 omdr./min. 225 Nm/2000-3500 omdr./min.

1,4T A/T: 145 hk/5000-6000 omdr./min. 236 Nm/1500-3500 omdr./min.

Benzinøkonomi for de tre motorer/WLTP, foreløbige tal: 16,1-19,2 km/l

Dieselmotorer:
1,5D M/T: 105 hk/3250 omdr./min. 260 Nm/1500-2500 omdr./min.

1,5D M/T: 122 hk/3500 omdr./min. 300 Nm/1750-2500 omdr./min.

1,5D A/T: 122 hk/3500 omdr./min. 285 Nm/1500-2750 omdr./min.

Brændstoføkonomi for de to motorer/WLTP, foreløbige tal: 17,8-22,7 km/l
Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt