- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:

Nissan Leaf e+

Nissan strammer op
Af Søren Clauding - maj 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan er verdens dominerende producent af elbiler, Nissan LEAF er verdens mest solgte elektriske bil og den position har Nissan i sagens natur tænkt sig at fastholde. I forvejen har fabrikken for godt et år siden lanceret en ny og på flere måder banebrydende LEAF, men flere kolleger i branchen har ført sig frem med noget større batterier og dermed også opnået større rækkevidde. Den kamp kaster Nissan sig nu også ind i.

 

Selvom Nissan ikke endnu har oplyst, hvor meget mere den nye version med et 62 kWh batteri i stedet for det mindre på 40 kWh vejer, gætter vi på, at den er omkring 150 kg tungere. Batteriet er også større og de to ting tilsammen har krævet visse tekniske tilpasninger, hvis man skulle undgå de næsten skræmmende køreegenskaber, som et par af de elektriske kolleger har bragt på markedet. Den operation er faktisk ret vellykket.

 

214 hestekræfter

Det skyldes måske, at Nissan LEAF lige fra begyndelsen er bygget som en elbil. Allerede i startfasen forholdt man sig til, hvordan det kunne passes sammen med et større batteri. En ændring, som også har gjort det muligt, at forøge elmotorens effekt fra de 150 hk i 40 kWh udgaven til 214 hestekræfter.



Tingene passer som sådan ret godt sammen, hvad de første internationale prøvekørsler af den nye LEAF e+, som 62 kWh versionen er døbt, i verdens elbil-land nr. 1, Norge, dokumenterede.

 

Egentlig er det ret enkelt: Flere kræfter kræver en strammere affjedring, en større vægt ligeså. Og vejbeliggenheden er yderligere blevet forbedret ved at reducere frihøjden med 2 cm til 13,5 cm og bruge pladsen til det større batteri, som derigennem også medvirker til at sænke tyngdepunktet.

 

Glimrende køreegenskaber

Resultatet er blevet en glimrende balance, god retningsstabilitet og tangerende til det dynamiske køreegenskaber - hvor det eneste, der driller affjedrings-komforten en smule, er 50 procent lavprofildæk på 17” fælge. Baghjulsophænget er som i LEAF 40 kWh en torsionsbagaksel, som også nyder godt af den lavere frihøjde, men Nissan LEAF e+ bliver ingen sportsvogn, hvad den næppe heller nogensinde er tænkt som. Den er dog en underholdning familiebil med bemærkelsesværdige præstationer.



De 214 hestekræfter og det flotte drejningsmoment på 380 Nm gør det muligt, at accelerere til 100 km/t på 7,3 sekunder, blot ved et tryk speederen, forudsat man har fravalgt Eco køreindstillingen. Og iht WLTP målemetoden kan man siden tilbagelægge 385 kilometer.

 

Præcisionsbremsning

Har man aktiveret e-pedalen, kan man styre størstedelen af kørslen, uden at flytte foden væk fra speederen, hvilket især opleves som en stor behagelighed ved kørsel med max power. Sportslig angreb på kurverne med præcis nedbremsning underbygges, fordi bilen begynder at bremse vha. regenererings-systemet i samme øjeblik, man løfter foden og ikke først, når man træder på bremsepedalen. Det er en reaktionstid, intet menneske kan mobilisere.



Der var ved prøvekørslen i Norge ikke reel mulighed for at tjekke rækkevidden, men det var påfaldende, at computeren lovede 400 km ved starten med fuldt opladet batteri og temperatur omkring 18 grader. Og tallet steg relativt over de ca. 150 km blandet kørsel, som prøveturen omfattede. Batteriet kan i øvrigt i Tekna-versionen oplades på hurtigladere med 100 kW, men dem findes der ikke mange af i Danmark. I Norge er der mange flere, men der er også mange flere elbiler, så dér er udfordringen nogenlunde den samme som herhjemme.

 

Tålmodighed er en dyd

Støjniveauet var identisk med den lavere motoriserede version, og siden er vi fremme ved et springende punkt… køb og ikke mindst levering. Alle, der har købt en LEAF e+ på forhånd, får den leveret over de kommende måneder. Men bestiller man den nu, finder leveringen først sted i begyndelsen af 2020. Tålmodighed er en dyd og ønsker man sig en LEAF med 62 kWh batteri, er den værd at vente på.

 

Iøvrigt er Nissan omgående leveringsdygtig af LEAF med 40 kWh batteriet. Begrundelsen for den lange leveringstid, som også opleves hos konkurrenterne, er levering af de kraftigere litium-ion batterier. Efterspørgslen er ganske enkelt større end produktionskapaciteten.

 

Og prisen? 345.000 kroner for den billigste LEAF e+. Det er faktisk en god pris, bilens størrelse og ikke mindst Nissans store erfaring med elbiler taget i betragtning.


Andre Nissan prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
Nissan LEAF Tekna 40 kWh test >>>


Vi har prøvekørt den nye Nissan LEAF e+ med 62 kWh batteri og en rækkevidde på 385 kilometer på toppen af Oslo, tæt ved det berømte Holmenkollen skihop. Med den nye LEAF tager Nissan et gigant hop i konkurrencen om miljøbevidste elbilskunder. Fuld HD.



Hurtige fakta om den nye Nissan LEAF e+


Listepriser:

E+ N-Connecta: kr. 344.300.

E+ Tekna: kr. 362.400.

 

Motor, batteri og præstationer:

Sync. vekselstrømsmotor, 160 kW/214 hk. 340 Nm.

Lamineret litiom-ion batteri, 288 celler, 62 kWh.

Maks effekt for opladning via Type 2 stikket: 6,6 kW.

Maks effekt for opladning: N-Connecta: 50 kW. Tekna: 100 kW.

0-100 km/t: 7,3. Tophastighed: 157 km/t.

Rækkevidde (WLTP): 385 km.

 

Dimensioner:

Længde: 4,49 meter,

Højde: 1,55 meter.

Frihøjde: 13,5 cm.

Bagagerumskapacitet: 435 liter

(Tekna: 420 liter pga. plads til audioudstyr).

 

N-Connecta udstyr bl.a.:

Fuld LED, Intelligent Trace Control, Intelligent Ride Control, Aut. nødbremse med fodgænger genkendelse, intelligent vognbaneassistent, Cross Traffic Alert, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, sædevarme for og bag, e-pedal, ratvarme, kameraer på alle sider, p-sensorer for og bag.

 

Tekna udstyr - foruden N-Connecta bl.a.:

Elektrisk p-bremse, Bose premium audioudstyr, læderindtræk, vognbanecentrering.

 

Nybilsgaranti: 3 år.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt