- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Den sportslige Lexus LC Coupé vil også kunne købes i Danmark, når Lexus gør comeback næste år.

Lexus comeback i Danmark
Af Søren Clauding – 7. november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I USA er Lexus et af de mest solgte luksusmærker overhovedet. Foran Cadillac og på linje med Mercedes og BMW. Men i 2012/13 var det kun 30-40 danskere, der syntes, at det japanske luksusmærke var værd at betale penge for, fremfor eksempelvis BMW og Mercedes, så Toyota, der står bag Lexus, besluttede at trække mærket ud af det danske marked. Men tiderne har skiftet og i 2020 relanceres Lexus herhjemme.

Det, der især er anderledes, er danskernes øgede fokus på miljørigtig mobilitet, mener man hos Toyota. Det gælder også køberne til biler i luksusklassen, hvad salget af Tesla elbiler er et udmærket eksempel på. Trods store batterier, stor rækkevidde og hurtigladere er elbilernes begrænsning dog til at få øje på for mange potentielle bilkøbere. Det trækker i den modsatte retning og det gælder også den stigende bevidsthed om Jordens begrænsede litium-reserver, der før end man aner kan sætte elbilernes udbredelse på standby.

International succes skal smitte af
Det, også i kombination med en fordobling af salget af luksusbiler i Danmark over de sidste to år samt flere andre faktorer, har fået Toyota til at tro på, at hvad der ender op med et salg af 87.000 Lexus biler i 2019 også ville kunne få velstillede danskere til at anskaffe en Lexus selvladende hybrid. I den forløbne tid, siden 2013, har Lexus udviklet sig kolossalt. Designet er blevet langt skarpere, mere modigt, mere moderne og kvalitetsniveauet i bilerne har nået nye højder.

”Vi har løbende holdt et vågent øje med udviklingen både rent politisk og på markedet generelt,” siger John B. Hansen, der skal stå i spidsen for Lexus i Danmark. ”Samtidig har Lexus gennemgået en markant udvikling både som brand og på produktsiden de senere år, så vi vurderer, at det efter nogle års pause nu giver rigtig god mening at gen-introducere Lexus i Danmark.”

Dedikeret Lexus-forhandler i København

I første omgang vil salget af Lexus ske med udgangspunkt hos én ny dedikeret Lexus-forhandler, der bliver placeret på Toyotas domicil på Dynamovej 10 i Herlev i København, vis-a-vis store Mercedes-Benz og Audi forhandlere.

 

Her vil ”Lexus København”, som forhandleren kommer til at hedde, få et nyt showroom, der bygges efter Lexus’ globale retningslinjer med særligt høje kvalitetskrav, for at kunne give kommende kunder den ypperste kundeoplevelse, ikke bare i bilbranchen, men blandt luksusbrands generelt, som det hedder fra Lexus Danmark.

 

”Hos Lexus sætter vi kunden i centrum i alt, hvad vi gør,” fastslår John B. Hansen. ”Vi arbejder ud fra det fineste japanske princip om gæstfrihed, Omotenashi, der betyder, at vi altid sørger for at forudse og møde den enkelte kundes specifikke ønsker og behov og behandler enhver med høflighed og opmærksomhed og som en højt værdsat gæst i hjemmet.”

 

Største kundetilfredshed

Denne kundeorienterede filosofi har været medvirkende til, at Lexus globalt har opbygget et unikt ry for den højeste kundetilfredshed. I Norge har Lexus fx toppet i AutoIndex (den største kundetilfredshedsundersøgelse i bilbranchen i Norden), i alle kategorier de seneste otte år.

 

Lexus lanceres først i 2020 og man kan læse mere om Lexus på www.lexus.dk og tilmelde sig det digitale nyhedsbrev, hvis man vil have mere information, når salget af fabriksnye biler åbner i Danmark.


Den danske mediepræsentation af Lexus' comeback på det danske marked fandt sted i rå men eksklusive omgivelser hos Parc Fermé i København. Blandt de prominente gæster var danske Stephan Rasmussen, der efter at have tilendebragt arbejdet med den nye Toyota CHR i de sidste fire år har arbejdet med designet af den nye Lexus UX (nedenfor).


Lexus UX.


John B. Hansen (th) står i spidsen for relanceringen af Lexus i Danmark. Gæst i Danmark var også Lexus nordeuropæiske direktør, Mika Elojarvi fra Finland.


Mika Elojarvi fortalte om Lexus' come back i Danmark forklarede bl.a., at man hos Lexus ønsker, at være uafhængig af nationale subsidier for at kunne sælge miljø-rigtige biler.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt