- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2018 Paris Motor Show

Japanske fristelser fra Toyota


Af Søren Clauding – 5. Oktober 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota var en af de mest markante af bilfabrikkerne, hvad angår nyheder. Den japanske bilfabrik, hvis hovedmærke (altså Toyota) er klart det bedst sælgende bilmærke i verden, har i årtier, helt tilbage til 1992, hvor man begyndte målrettet at arbejde med miljøskånsomme teknologier, bragt sig i en position, også som verdens uden sammenligning førende producent af hybridløsninger.

 

Især for øjeblikket, hvor ikke mindst VW-gruppen lider under, at deres biler i vid understregning ikke er godkendt iht. de nye WLTP forbrugsnormer, der trådte i kraft 1. september i år, har Toyota fordel. Ligesom også den franske PSA-koncern, hvis drivliner stort set alle er godkendt. Audi har selv netop meldt ud, at de i september måned har haft en nedgang i salget i Europa på 55,5 procent – men man regner dog med, at indhente det meste igen, når bilernes drivliner er kommet i overensstemmelse med de aktuelle forbrugsmålemetoder. Så i Paris var det da også alene den franske Audi repræsentant, der var til stede.

 

Verdenspremiere på Corolla

For Toyotas vedkommende er der verdenspremiere på den helt nye Toyota Corolla. Den kommer naturligvis i en hybridudgave og Toyota har valgt, nu at producere to alternative drivliner til den nye Corolla. Corolla navnet vender ved samme lejlighed tilbage i Europa, efter at bilerne i 12 år har heddet Auris, og det kommer dem næppe til skade. Corolla er, med et samlet salgstal på over 45 millioner eksemplarer siden den første så dagens lys i 1966, verdens uden sammenligning mest købte bilmodel.

 

Især den nye Touring Sports (stationcar) version er interessant. Den er udviklet specifikt for det europæiske marked, baseret på en helt ny undervogn, med et helt nyt design samt en ny 2-liters hybrid benzinmotor i tillæg til den opgraderede 1,8-liters hybrid benzinmotor på 122 hk. Dermed kan man fremover få en Corolla Hybrid med ikke færre end 180 hestekræfter. Benzinforbruget er over 29 km/l for 1,8’eren og over 26 km/l for den kraftige af dem. Introduktionen af den nye Corolla finder i Danmark sted i foråret 2019.

 

RAV4 med 222 hybridheste

Ny i Europa er også Toyota RAV4 Hybrid. Der er tale om 5. generation (den første kom i 1994) og en helt ny bil baseret på den nye TNGA platform. Den er lavere end forgængeren, men har større frihøjde på næsten 20 cm. Alligevel har man kunne sænke tyngdepunktet. Designet er mere maskulint end den hidtidige model og den kan leveres med en ny 2,5-liters hybrid benzinmotor, der både er kraftigere (218 hk for den forhjulstrukne udgaves vedkommende og 222 hk med 4WD) og mere brændstoføkonomisk (22,2 km/l) end tidligere. 4-hjulstrækkeren har separat elmotor på baghjulene og mulighed for at veksle fra 100 procent forhjulstræk til 20 procent fortil og resten bagtil. RAV4 Hybrid lander i Danmark i begyndelsen af 2019.

 

Toyota Yaris GR SPORT har Verdenspremiere i Paris. Det er Toyotas nye sportslige udgave af Yaris inspireret af den højpotente Yaris GRMN. Den har de almindelige drivliner, men køreegenskaber som Yaris GRMN. Og så har Toyota jubilæum på Yaris modellen, som havde premiere netop i Paris, samme tid samme sted for præcis 20 år siden. I den anledning har man skabt en særlig gylden jubilæums version, Yaris Y20 – der dog også kan fås i andre farve kombinationer, men netop den gyldne var også en option i 1998. Vil man have sådan en, skal man givet vis være hurtigt ude. Den produceres kun i…1998 eksemplarer.


Toyota præsenterede den første Yaris for 20 år siden i Paris. Det markerer man med denne gyldne version af den nye Yaris Hybrid.


Camry kommer måske

Sidst, men ikke mindst, er der premiere på en ny hybrid-udgave af Toyota Camry. Det er ikke endeligt besluttet, om den kommer til Danmark, for Corolla er vokset lidt i størrelsen og vil af mange måske blive opfattet som en udmærket erstatning for den hidtidige store Avensis, der ikke længere bliver produceret. Camry har eksisteret på det amerikanske og det østeuropæiske marked i et stykke tid, men ikke som hybrid. Den vil i hvert fald i det meste af Europa nu kunne leveres med samme 2,5 liters hybrid drivline som RAV4 på 218 hestekræfter.


 

Tilbage til indholdsoversigten >>>


Walk-about video: Toyota havde en flere vigtige nyheder på standen i Paris. Fuld HD.


Toyota Corolla Touring Sports.


Toyota Corolla Hybrid.


Toyota RAV4 Hybrid.

 

Toyota Camry Hybrid.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt