- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Opel Grandland X 2,0 Turbo-D


Opels ultimative X-Factor


Af Søren Clauding – 24. Marts 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den seneste prøvekørsel af den nye Opel Grandland X Innovation i frisk erindring, var mødet med den selvsamme bil, men med en ny PSA diesel på 177 hk og en endnu nyere 8-trins automatgearkasse, præcis det, der gør Grandland X til noget helt ekstraordinært. Den drivline er simpelthen bilens X-Factor.

 

Og X-Factoren var præcis så ubekendt en faktor, som det lidt poppede udtryk signalerer. Simpelthen fordi vi ikke har prøvet den drivline i andre af PSA bilerne. Den kraftige motor findes også til Peugeot 3008, men den er lidt anderledes konfigureret og 8-trins gearkassen har vi ikke oplevet før.

 

Påklædning og udstråling

I de populære TV-shows kommer man ikke til tops uden X-Factoren, men også påklædning og udstråling er vigtige elementer. Derfor var bilerne i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på snoede bjergveje og motorveje mellem Bilbao og San Sebastian i det nordlige Spanien, klædt på efter alle kunstens regler.

 

Men det er næppe afgørende for valget af præcis den drivline variant. Så derfor har Opel i Danmark sikret sig mulighed for, at Grandland X med den nye motor og automatgearkasse kan kan leveres sammen med Innovation udstyret, selvom man på de øvrige markeder har valgt, at 177-hestes motoren kun kan købes i en særlig udstyrskonstellation, som man så har døbt ”Ultimate”.

 

Ultimativt tilkøb

Man kan sige det på den måde, at Ultimate kan også købes i Danmark, den hedder blot ikke sådan, og køberen skal siden ved bestillingen af bilen, hvor de første kommer til Danmark engang i maj måned, vælge udstyret som ekstraudstyr. Og da kan det jo godt være, at nogle købere vil fravælge visse udstyrselementer og tilvælger andre. Faktisk en meget fin frihed, præcis som man oplever det hos andre Premium mærker.

 

Hovsa, blev der skrevet andre Premium mærker? Ja, ja, og det var med velbegrundet omtanke, for på samme måde som Opel med den nye Insignia appellerer til traditionelle købere af veletablerede og ofte selvudnævnte Premium mærker, trænger man sig med topversionen af Opel Grandland X også på i denne klassificering i gruppen af SUV køretøjer. Men med en klædelig ydmyghed sker det til mere overkommelige priser. Den billigste Grandland X Innovation 2,0 Turbo-D er prissat til lige over 400.000 kroner – inklusive 8-trins automatgearet.

 

Exceptionel undervogn

Skridtet dertil med Grandland X er gjort muligt i kraft af den exceptionelle undervogn, som også findes, om end anderledes konfigureret, i søsterbilen Peugeot 3008. Det åbne spørgsmål var, om den noget tungere drivline ville påvirke køreegenskaberne væsentligt.

 

Det korte svar er: Ja. Det kan ikke undgås, når man øger en bils vægt med omkring 200 kg, lidt afhængig af hvilken version, man sammenligner med, og den større vægt fortrinsvis ligger på forenden af bilen. Men betyder det så noget i praksis? Svaret er også her ”Ja”, men det bærer ikke nødvendigvis i den negative retning, hvad netop de udfordrende vejstrækninger i det nordspanske Baskerland synliggjorde.

 

Underholdende og komfortabel

Den større vægt har nemlig fordret en strammere indstilling af affjedringen især fortil, og ved hurtig kørsel på de snoede motorveje giver trykket på forenden en større stabilitet. Når man siden slipper de mange hestekræfter løs på de snævre, snoede bjergveje, skydes tyngdepunktet under acceleration bagud, trykket på forhjulene slækkes samtidig med, at trykket på baghjulene øges og balancen er ved sportslig kørsel ikke nævneværdig forskellig fra det, man oplever i de mere motorsvage varianter. Derved bliver Grandland X med 177 hestekræfter ret underholdende at køre – det til trods også for den store frihøjde.

 

Og er man bare ude at cruise, fx for at nyde udsigten over Biscayen, betyder alt det med balance og motorkræfter ikke så meget, da skal bilen blot være komfortabel og lydsvag. Også den øvelse består den nye Opel. Det er præcis dét, der berettiger til X-faktor sammenligningen. Opel Grandland X 2,0 Turbo-D besidder den X-Factor.


Link til importøren

Andre Opel prøvekørsler - find dem her >>>

 

Læs også:

Det bedste fra to verdener >>>


Den ultimative udgave af Opel Grandland X kommet til Danmark til maj og har 177 velfungerende hestekræfter under motorhjelmen og en helt ny 8-trins automatgearkasse. Vi har kørt den. Fuld HD.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt