- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan IMx Kuro er også visuel attraktiv, men det centrale er idéen, den elektriske drivline og den optimerede styring af motoren, så den fungerer optimalt under de aktuelle kørselsforhold.


88. International Motor Show i Genève 2018

Selvkørende biler? Næh: Robot-biler til alle formål


Af Søren Clauding – marts 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er mange nyheder på et motorshow som det i Genève. Mange af dem er synlige og til at forstå, men i år var der mange flere gemt under overfladen på det utal af illustrative koncept-idéer og iblandt også konceptkøretøjer, der dominerede bilfabrikkernes udstillingsstande. Det handler ikke mindst om teknologiske løsninger på den stadig tiltagende snak om selvkørende biler. Noget, som alle taler om, men som det er svært at udstille endsige demonstrere i levende lige på et traditionelt bilshow.

 

Grunden ligger formentlig i noget så enkelt som betegnelsen ”selvkørende biler”. For selvkørende biler kører jo ikke af sig selv. De styres, og spørgsmålet er derfor alene, hvad eller hvem, der styrer dem. Og naturligvis hvordan – og det er ikke mindst den del, der bruges meget krudt på at udvikle.

 

Rat, pedaler og kørerobotter

Og sådan har det egentlig altid været. I nutidens bilbillede sætter føreren sig ind bag rattet og betjener bilen vha. rat, pedaler, eventuelt gearskifte og knapper. Og bilerne kører på menneskeskabte veje, som definerer hvor man kan køre hen og hvor hurtigt. Selv hvis man forlader det menneskeskabte og kører rundt i naturen, er bilerne styret, blot af naturen selv, af vejret måske også, og så sidder der også typisk en person bag rattet. På en måde bliver personen en del af den kørerobot, som selv en terrænkørende bil med et utal af elektroniske hjælpemidler er.

 

Betegnelsen ”robotbiler” eller ”Kørerobotter” er meget bedre. For i samme øjeblik, man kalder køretøjerne for robotter, opstår der en ny mening. En robot skal jo kunne bruges til noget, den kan løse opgaver for mennesker og den fratager ikke det menneskelige element. Betegnelsen benyttes fx ifm. med de førerløse racerbiler, der eksperimenteres med på Formel E racerbanerne, det samme gælder dem, man visse steder i verden kan møde i trafikken. Hvis en bil betragtes som en robot, der blot fungerer vha. hjul og forskellige former for styre mekanismer, bliver tingene mere indlysende og giver anledning til at tænke bredere og mere målrettet.

 

EZ-GO

Det bedste eksempel herpå, på årets Genève Motor Show, er Renaults robot-bil, EZ-GO. Her reduceres bil-elementet til ingenting. Der er stadig fire hjul, men Renault har sat styringsprocesserne i baggrunden og forestiller sig i stedet, hvordan man skal lade sig betjene af sådanne biler.

 

Visuelt er der tale om en innovativ kokon-lignende kabine i et indbydende design, med en stor bred indstigningsrampe, behagelige bænk-sæder og plads til bagage. EZ-GO minder på en måde om førerløse Metroer. Og det er et køretøj, der eksempelvis også kan betjene handikappede, der er afhængige af rullestole, for hvad nytter det, at bestille en førerløs taxi, hvis man har brug for menneskelig assistance til at stige ind og ud.

 

I EZ-GO kan man klare sig selv. Naturligvis har Renault tænkt over, hvordan robotten vil skulle bevæge sig, men den teknologi vil henad vejen alligevel skulle udvikles i fællesskab med myndigheder og kolleger, så den er isoleret betragtet ikke særlig interessant. Men tankegangen omkring brugen af robot-bilen er det.

 

Energi- og motorstyring i centrum

Hos alliancepartneren Nissan tænker man drivline optimering som et vigtigt supplement til batteri-innovation. Filosofien er, at hvis man kan tilfredsstille et givet transportbehov ved brug af mindre energi, er udviklingen af kraftigere batterier mindre vigtig. Det handler om energistyring og motorstyring, usynlige faktorer, som vil blive meget mere effektive, hvis de kan samarbejde med den til rådighed værende grundliggende infrastruktur.


Det er mange individuelle elementer i den avancerede teknik, der skal arbejde sammen, for at optimere en bils evne til at at opfylde dens formål, og der bliver tale om endnu flere, når den skal kommunikere med omgivelserne. Billedet viser det avancerede Nissan crossover concept, IMx Kuro.


Man kan sige det på den måde: Der bruges mindre energi på, at køre den lige vej end på at sno sig gennem landskabet. I princippet ligesom flyvemaskiner, som langt henad vejen også klarer selve flyveprocessen via automatik. Og når køretøjet kan samarbejde med fx vejføringen, vil kørslen kunne optimeres, så man kan komme meget længere med det samme energiforbrug.

 

Det eksempel kan overføres på alle dele af robotbilens funktioner, og på det niveau, udviklingen befinder sig lige nu, vil Nissan bl.a. kunne anvende deres kommende deltagelse i FIA Formel E mesterskabet til at effektivisere drivlinerne og henad vejen overføre den erfaring til produktion af robot-køretøjer.

 

Innovation og fremtidsforståelse

Dybest set handler det om fortløbende parallel-processer, hvor succesen afgøres af evnen til at forbinde innovation og fremtidsforståelse. Dertil skal bruges samarbejde og det er de store bilgiganter heldigvis dygtige til.

 

Det er én af grundpillerne i de gigant-organisationer, der dominerer den etablerede, konventionelle bilindustri, altså de store koncerner, Toyota, Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen, VW Gruppen, PSA Gruppen, Hyundai/KIA koncernen, FCA-gruppen, Ford Motor & Co (ja, vi skrev &) og dem, der hver på deres felt definerer deres plads i udviklingen, som fx Mazda, Honda, Daimler, BMW, Volvo og for den sags skyld Subaru og Suzuki, der kniber sig ind blandt de store og har fundet deres helt egen plads at eksistere på.


Motorsportsdirektør Michael Carcamo skal sikre Nissans succes i FIA Formel E mesterskabet fra næste sæson. Han har bl.a. til opgave at anvende mest muligt af Nissan knowhow indenfor elektrisk drift og afprøve det under de ekstreme påvirkninger, de udsættes for i et Formel E racerløb.

 

Nissans nye Formel E racerbil.

Genève Motor Show walkabout

Forårets vigtigste bilshow har slået portene op. Tag med på en gåtur, "real time", ikke på hele udstillingen, men en stor del af den. Oplev showet, få et lille indblik i mange af nyhederne. Videoen er i Fuld HD og kan fx streames på en TV-skærm. God tur! 


EZ-GO:

I Renault EZ-GO handler det om funktion, en kørende robot, der kan hjælpe mennesker bedst muligt, uanset hvilke transportbehov, de måtte have.

 

EZ-GO ligner nærmest er aerodynamisk mini-Metro.

 

Man kan både gå og trille ind i EZ-GO, når man stiger ind ad slisken på bag-perronen.

 

Det er fint nok med al den snak om selvkørende/selvstyrende biler. Men en taxi uden chauffør er ikke sagen, hvis man er handikappet. Renaults løsning hedder EZ-GO. Fuld HD.


Det var ikke et tilfælde, at det var en robotarm, der løftede klædet, da den nye generation Formel E racerbil blev afsløret i Genève. Iøvrigt er mesterskabets titelsponsor industrigiganten ABB, der bl.a. er specialiseret i robotter.


Volkswagen viste denne elegante I.D.Vizzion i Genève. Den er skabt til at køre selv, men indenfor rammerne af det eksisterende vejnet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt