- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Ford Focus


Store ambitioner, der ikke skuffer


Af Søren Clauding – 5. juli 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford har haft kolossal succes med Focus modellen, siden den første gang så dagens lys for 20 år siden. Over 16 millioner er der solgt på verdensplan, af dem er de 7 millioner solgt i Europa. Nu er man så klar med en helt ny generation af den kompakte mellemklassebil, hvor ambitionen var, at skabe den bedst kørende familiebil i mellemklassen, den skulle være tillids skabende, inspirerende og rig på oplevelser for dem, de kører den.

 

Det er en ambitiøs målsætning, men Ford har nået den, kan vi godt konkludere efter de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på snoede og udfordrende bjergveje i Alpe Maritimes nord for den franske riviera.

 

Helt ny bil

Det har de ikke mindst, fordi konceptet er udviklet helt fra grunden af. Man har gennem analyseret den hidtidige model, lyttet til kunderne og forbedret bilen på stribevis af praktiske områder. Dertil kommer hele paletten af elektroniske løsninger, som også er forfinet til den allernyeste standard.

 

Og det hele har man gjort uden tab af det, som altid har kendetegnet en Ford Focus: suverænt gode køreegenskaber. Faktisk er også de forbedret, i en grad, så vi uden slinger i valsen kan udnævne den nye Focus til den bedste kørende mellemklasse familiebil lige nu. Og var det ikke præcis en af Fords målsætninger… hermed altså opnået!

 

Avancerede og opfindsomme løsninger

Men det var også nødvendigt for Ford, at gå så målrettet til værks. Konkurrencen er yderst hård i denne bilkategori, kollegerne er også dygtige, og man skal passe på, ikke at blive rendt over ende. Det har man gjort ved at skabe en lang række avancerede og opfindsomme løsninger.

 

Eksempelvis er afmonteringen af bagagerumsdækkenet den nemmeste løsning, vi til dato har set. Man trækker i en strop i højre side. Det løsner låsen og bagagerumsdækkenet kan blot trækkes ud. Siden er der naturligvis plads til det under bagagerumsbunden.


 

Bagagerumsdækkenet behøver ikke ligge i bagagerummet, når det ikke er i brug. Under bunden er der plads til det.


Hele bagpartiet er som forvandlet. Det har været nødvendigt for at forøge kabinepladsen tilstrækkeligt, og hvad gør man så for at sikre vridningsstabiliteten? Man tager selvfølgelig en løsning fra performance versionen, RS, hvor et sammenpresset skummateriale fyldes ind i dele af den bageste konstruktion. Når bilen siden varmes op i forbindelse med tørring af lakken, udvider skummet sig og skaber en fast kerne, der øger stivheden 10 procent, i øvrigt uden nævneværdig vægt forøgelse.

 

Førende i klassen på bagsædeplads

Forøgelse af kabinepladsen var et kardinal punkt, da Ford skulle udvikle den nye Focus. Ikke mindst benpladsen på bagsædet var et stort ankepunkt ved den udgående model. Den er nu forøget med 8 cm og bliver dermed den største i klassen, inklusive Skoda Octavia, som ellers havde kabinepladsen som sin største force. At man desuden klarer sig uden ”kardantunnel” ned gennem vognmidten er et stort plus, som andre producenter af forhjulstrukne biler kunne lære af.


 


Det er opnået uden at gå på kompromis med bilens samlede længde, hvor den nye bil er mindre end 2 cm længere end forgængeren (4,38 meter). Og samtidig er bagagekapaciteten forøget med 12 liter til 375 liter. De mål gælder 5-dørs versionen, som lanceres i Danmark sidst i juli måned. Men venter man til oktober kommer også stationcarudgaven, som er hele 30 cm længere.

 

Stationcaren er værd at vente på

Den har så ikke helt bibeholdt forgængerens mål og er med sine 4,67 meters længde virkelig en ægte ”dansker-stationcar”. Den rummer ikke mindre end 608 liter i bagagerummet og lægges bagsæderyglænene ned, øges pladsen til 1653 liter. Og så kører den i vores optik endda endnu bedre end 5-dørs versionen. Den vil virkelig være værd at vente på, hvis man har forelsket sig i den nye Focus og brug for rigtig meget bagageplads.

 

Prismæssigt har Ford valgt en yderst skarp indstigningspris på under 200.000 kroner og introducerer i øvrigt endnu skarpere leasingpriser. For blot 5000 kroner i udbetaling og 2900 kroner i månedlig ydelse kan man få Focus hjul at køre på. Men indrømmet, da må man nøjes med 100 hestekræfter og basisudstyret Trend, og den nye bil lægger op til meget, meget mere.


Link til importøren

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

 

First World Test: Ford Focus - del 2 >>>

 

First World Test: Ford Focus - del 3 >>>


Vi har prøvekørt den helt nye Ford Focus i den eksklusive Vignale udgave med Fords avancerede justerbare undervogn. Kør med og fornem, hvordan det virker. Fuld HD.


Danmark er et stationcarland og den nye stationcar udgave af Ford Focus rammer præcis ind i den biltype, vi danskere køber flest af. Den er måske endda bedre end 5-dørs udgaven. Se videoen og dan dig din egen mening. Fuld HD.


 

 

 

1,5 liters EcoBoost i Vignale-versionen præsterer op til 150 hk.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt