- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: KIA Stonic

Ungdomsbilen kører som den ser ud


Af Søren Clauding - 19. september 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overskriften er egentlig en umulig påstand, for hvordan kan en bil køre som den ser ud? Men den er ikke helt umulig endda, for som bilkørende mennesker har vi forventninger til hvordan en bil kører, også ud fra dens udseende. En sportsvogn forventes at kunne køre hurtigt – det gør en lastbil ikke. Og den nye ungdommelige KIA Stonic forventes at køre, som man som ungdommeligt menneske ønsker, at en bil skal køre. Gør den det, bliver man ikke skuffet.

 

Dermed har KIA ramt plet med den nye kompakte crossover, som fabrikken hårdnakket kalder en B-SUV. Men KIA Stonic vil ikke kunne fås i en firehjulstrukken version som f.eks. KIA’s egen bestseller, Sportage. Og selvom frihøjden er overraskende høj, sammenlignet med mange af konkurrenterne (18,3 cm), gør en forøget frihøjde ikke Stonic til en SUV.

 

Velkørende, frisk crossover

Til gengæld er den en velkørende, frisk crossover, som netop lever op til crossover betegnelsen: Den er højere end en traditionel stationcar (1,52 meter), man sidder også lidt højere (hvad mange mennesker godt kan lide), og kabinepladsen er, trods en vognlængde på bare 4,14 meter, fremragende.



Det sidste skyldes bl.a. en god bredde og et lidt boksagtigt design, som man imidlertid er sluppet fra uden tab af visuel dynamik. Man har gjort lidt af det samme kunststykke, som Renault har gjort med deres Captur, men Captur har nogle år på bagen, det har KIA Stonic ikke.

 

Hjul er ikke bare hjul

Undervognen, som er skabt ud fra den nye KIA Rio platform, er spændstig, men det skal tilføjes, at ved de første internationale prøvekørsler på vejene omkring Berlin i det tidligere Østtyskland, var der alene udgaven med 17” hjul til rådighed. Det er vigtigt, at nævne stedet, for selvom vejnettet i det store hele er moderniseret, har man af historiske årsager bevaret visse veje med brosten, og videoen her på siden viser netop, hvordan Stonic håndterer de meget ujævne passager.

 

På den ene side mærker man ujævnhederne, på den anden side forsvinder de små ujævnheder fra sten til sten næsten helt. En usædvanlig og anderledes oplevelse. Måske det overraskelsesmoment, der er gemt i bilens navn. Summa summarum: KIA Stonic styrer fint, den har skarpe køreegenskaber, som ikke overrasker, men altså indtil videre alene prøvet med 17” hjul og 205/66-17 lavprofildæk.



Frihøjden kryber

Den findes nemlig også med 15” hjul, og da er frihøjden faldet med næsten 2 cm. Vi kunne gætte på, at den version vil være mere komfortabel og man med vilje har reduceret frihøjden for at bevare styreegenskaberne med de mindre hjul. Det kan vi forhåbentlig vende tilbage til, når bilen er landet i Danmark, hvad den gør i slutningen af november 2017.

 

Funktionelt er KIA Stonic på niveau med konkurrenterne, så det er virkelig udseendet, der skal sælge – naturligvis hånd i hånd med en attraktiv prissætning og KIA’s unikke 7-års garanti. Men der er virkelig tale om en gennemarbejdet bil, og udstyrsniveauet er også ganske højt.

 

Masser af udstyr

Når KIA Stonic lanceres bliver det i udstyrsvarianterne Vision, Comfort, Advance & Premium og en række velkendte motorer. Prisen på en 1,2 benzinmotor i udstyrsvarianten Vision med bl.a. automatisk nødbremse, vognbaneassistent, fartpilot med -begrænser, el-sidespejle med varme, aircondition, tågeforlygter, 7” skærm, Apple CarPlay og Android Auto, Bluetooth samt 15” alufælge, tagræling, fjernlysassistent og træthedsregistrering er fastsat til 180.000 kroner.

 

Comfort modellen til blot 8000 kroner oveni inkluderer ratvarme, sædevarme, læderrat og gearknop. Advance versionen til yderligere 12.000 oveni har desuden navigation med 7 års kortopdatering som standard. Advance modellen har også bakkamera med alarm, DAB radio, diskanthøjtalere, el-ruder bag og sort high glossy kølergrill med satin krom detaljer (ikke uvæsentligt, hvis bilens udseende har betydning).

 

Premium modellen er yderligere udstyret med 17” alufælge (med undtagelse af 1,2 benzinmotoren), el-indklappelige sidespejle med LED blinklys, mørkttonet ”Privacy-glass”, regnsensor, klimaanlæg, sort kunstlæderkabine, USB ladestik ved bagsæderne, og mulighed for at justere dybden på det 352 liter store baggagerum. Her er listeprisen indtil eventuelle afgiftsændringer fastsat til 215.000 kroner for den billigste motorvariant.

 

Motorerne

KIA Stonic vil kunne købes med 4-cylindrede benzinmotorer uden turbo på hhv. 84 og 100 hk (1,2 hhv. 1,4 liter), alternativt en 3-cylindret 1-liters 120 hestes turbobenzinmotor eller en 1,6 liters 4-cylindret 110 hestes diesel. Vi prøvede Stonic med 100 benzinheste og 110 dieselheste og var mest begejstret for den 4-cylindrede benzinmotor.


100-hestes 1,2 liters benzinmotoren klæder Stonic godt.

 

Med 110 hestes dieselmotoren kører man længere på literen.


Hos KIA i Danmark har man erfaring for, at i den bilkategori betyder motoreffekt og fartpræstationer ikke så meget. Mon ikke de fleste dog gerne vil have de 100 hestekræfter fremfor 84 – men måske kan klare sig dermed, fremfor en 3-cylindret 120-hestes maskine, som koster 15.000 kroner mere end den tilsvarende 100 hk version? Falder man for topudstyret ”Vision” skal man dog være opmærksom på, at netop det udstyr ikke kan sammensættes med 100-hestes 1,2’eren. KIA selv forventer nemlig, at 1-liters turbo motoren bliver den mest populære. Den er da med en benzinøkonomi på 20 km/l den mest brændstoføkonomiske af benzinmotorerne.

 

Farver betyder næsten alt

KIA Stonic tilbydes i ni forskellige karrosserifarver og fem forskellige farver til taget, i praksis i 20 mulige tofarvede kombinationer. Afhængigt af karrosserifarven fås kontrastlakeringen til taget i farverne Aurora Black, Electric Green, Signal Red, Clear White eller Tan Orange.

 

Også kabinen kan skræddersys: Der kan vælges mellem fire farvepakker: Grey, Bronze, Orange og Green. Hver af de fire pakker indeholder en række farvede indlæg i kabinen og i indtrækket. Hvis man vælger en farvepakke, får man også et D-formet rat med flad bund. Som standardudstyr har Stonic enkeltfarvet sort indtræk, og farvepakkerne Grey, Orange og Green byder på tofarvet stof-/kunstlæderindtræk i sort og grå med syninger i kontrastfarve og lakerede dekorindlæg.



Biler udstyret med Bronze-pakken har indtræk i perforeret kunstlæder – enten enkeltfarvet i sort eller tofarvet i sort og grå. Farvepakken til Premium modellen er prissat til 1000 kroner og til Advance koster den 6000 kroner, da man samtidig automatisk opgraderer til kunstlæderkabine.

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Astonishing Stonic vinder på design og funktion


KIA Stonic er KIA's første kompakte B-SUV - eller B-cross over. Den er nu ikke helt så overraskende, som navnet antyder, men en anderledes bil, der vinder på design og meget dynamiske køreegenskaber. Vi har prøvet den i Berlin. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Hurtige fakta om den nye KIA Stonic


Introduktion i Danmark: Medio november 2017

 

Indstigningspris: 180.000 kroner (før evt. afgiftsændring)

 

Motorversioner:

Benzin:

1,2, 4 cyl., 84 hk, 121 Nm/4000 omdr./min., 19,2 km/l, 118 g CO2/km, 0-100 km/t: 13,2 sek. Topfart: 165 km/t.

1,4, 4 cyl., 100 hk, 133 Nm/4000 omdr./min., 18,2 km/l, 125 g CO2/km, 0-100 km/t: 11,6 sek. Topfart: 172 km/t.

1,0, 3 cyl., turbo, 120 hk, 171 Nm/1500-4000 omdr./min., 20,0 km/l, 115 g CO2/km, 0-100 km/t: 10,3 sek. Topfart: 184 km/t.

 

Diesel:

1,6, 4 cyl., turbo, 110 hk, 260 Nm/1500-2750 omdr./min., 23,8 km/l, 109 g CO2/km, 0-100 km/t: 11,3 sek. Topfart: 175 km/t.

 

Længde: 4,14 m.

Bredde: 1,76 m.

Højde: 1,52 m (17” hjul), 1,50 m (15” hjul)

Frihøjde: 18,3 cm (17” hjul), 16,5 cm (15” hjul)

Bagagerum: 352/1155 liter


Link til importøren


 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt