- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

KIA Optima SW,

GT og Plug-in Hybrid


Kia forstærker offensiven


Af Søren Clauding – 30. august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA er inde i en forrygende udvikling. På europæisk plan er der kun en retning – opad – og med rekord store salg i de seneste kvartaler, er der udsigt til i 2016 udsigt til endnu en salgsrekord. Den udvikling agter man, at fortsætte i de kommende år med bl.a. den rummelige D-klasse model, KIA Optima.

 

I perioden 2016-2018 sker der seks modelfornyelser og ikke færre end otte nye modeller eller modelvarianter kommer til at se de europæiske landeveje for første gang. Tre af dem har KIA netop præsenteret i forbindelse med de første internationale testkørsler på vejene omkring München i Tyskland, få hundrede kilometer fra bilmærkets europæiske hovedsæde i Frankfurt.

 

Store mellemklassebiler

D-segmentet, altså biler i den øverste ende af mellemklassen, har været stabilt gennem en årrække. Det er et vigtigt segment, bl.a. fordi to tredjedel udgøres af det såkaldte flådesalg, hvor virksomheder eller organisationer stor-indkøber biler, primært til erhvervsmæssigt brug – det vi i Danmark kalder firmabilssegmentet.

 

Det er større biler, de har et vist minimum af udstyr, de ser præsentable ud og er økonomiske i drift. Det er kriterier, som KIA alle opfylder med den nye Optima, som blev lanceret sidste efterår. Men man manglede en stationcar – stationcars er den biltype der sælges fleste af i D-segmentet i Danmark. Og det er den ene af de tre nye modelvarianter, der var fokus på i München – det var med andre ord bestemt ikke uvæsentligt.

 

Sportswagon kommer først

Tidshorisonten varierer lidt for de tre biler. Den på kort sigt vigtigste af de tre, KIA Optima Sportswagon, altså stationcarudgaven af KIA Optima, ser vi først i aktion på de danske landeveje. Den vil være tilgængelig i løbet af oktober måned og der vil derfor være rig lejlighed for interesserede kunder til at forholde sig til og prøvekøre den nye bil og måske udnytte fradragsreglerne, som muliggør fradrag allerede i indeværende kalenderår.

 

Muligheden for privatleasing er imidlertid også en option, som KIA i Danmark slår stærkt på tromme for netop nu, for KIA har tradition for at have rigtig mange privatkunder, men har hidtil valgt at sælge dem mere traditionelt – det er en helt anden historie.

 

GT og Plug-in Hybrid

Et faktum er det, at foruden Optima SW, som lanceres til priser, der i princippet er 30.000 kroner højere end den eksisterende sedan-version med ”normalt maskineri” under hjelmen, vil man også kunne vælge den potente Optima GT med ikke færre end 245 hestekræfter eller alternativt en hybridudgave, der heller ikke er effektmæssigt underbemandet med en total på 205 hk – det er en bil, der iht. de vedtagne normer kan køre 62,5 km/l ved blandet kørsel.


Hybrid-versionen findes foreløbig alene som sedan.


Det tal kan opnås, fordi der er tale om en plug-in hybrid, eller opladnings-hybrid, som nogle kalder det, og ikke mindst, at man på elektricitet alene kan køre 54 kilometer. Den vil, gætter vi på, for mange mennesker være et attraktivt alternativ til en regulær elbil fordi bilen er stor. Men det forudsætter naturligvis at prisen er rigtig, og priser har man endnu ikke på plads, hverken på GT-udgaven eller hybrid-modellen som begge lanceres omkring ved årets udgang.

 

Specielt for Plug-in Hybriden

Inden man lader sig skrive op på ventelisten til en plug-in hybrid skal man dog være opmærksom på to ting: Den har mindre bagagerumsplads end den konventionelle Optima og den kommer som stationcar om et års tid.

 

Fælles for de tre biler er, at de er velkørende, godt udstyret og tilbyder en alenlang ekstra udstyrsliste, så man kan tilkøbe det, man synes der mangler. Det bliver bilerne selvfølgelig ikke billigere af, men er i princippet det samme som storspillerne i segmentet gør.

 

Anderledes end det, konkurrenterne gør, er KIA’s unikke garantibetingelser. 7 års garanti (op til 150.000 kilometer) er standard for alle KIA biler og altså også de nye.

 

Bilerne ser vi lidt mere specifikt på i en separat artikel, men det er allerede her interessant at påpege, at standard udstyret på Optima SW Vision inkluderer 7” berøringsskærm med navigation, bakkamera, el-ruder for og bag, 2-zone klimaanlæg, multijusterart læderrat, regnsensor, sædevarme, varme i rattet, 16” alufælge, p-sensorer for og bag, el-indklappelige sidespejle, vognbaneassistent, Bluetooth og Android Auto. Al det får man for basisprisen på 360.000 kroner.

 

For 35.000 oven i får man desuden 17” alufælge, Adaptive Xenon forlygter, dynamisk kurvelys (hvor lygterne drejer med gennem kurverne), forlygte-spuler, LED tågeforlygter og en stribe kosmetiske tilføjelser som giver et mere lækker indtryk.


Cockpittet er pænt og tidløst.

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Gennemtænkte fremskridt >>>


Klik på billedet og oplev hvordan den nye KIA Optima Sportswagon med 141 hestes dieselmotor iklædt GT-Line udstyr kører i sjask regn på sydtyske landeveje. Videoen kan også ses i Fyld HD.

 

Klik på billedet og oplev hvordan KIAs nye potente 245-hestes Optima kører ved fuld fart (næsten) på en tysk autobahn. Videoen kan ses i Fuld HD.

 

Klik på billedet og oplev hvordan KIAs nye plug-in hybrid baseret på Optima modellen kører både på elektricitet alene og med hjælp fra benzinmotoren. Videoen kan ses i Fuld HD.


 

 

Bagagesystemet holder mindre bagage på plads i det store bagagerum i Optima Sportswagon.

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt