- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der gik seks år før Lada fik sin første sejr i WTCC. Men på Golden Port racerbanen i Kina lykkedes det. På billedet ligger Rob Huff foran Tom Coronel og Sebastien Loeb.


World Touring Car Championship 2014, 9. afdeling:

Sensationelle sejre til Chevrolet og Lada


af Søren Clauding, 5. oktober 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med kort tids varsel blev det den korte og snoede Golden Port racerbane i udkanten af Beijing i Kina, der lagde asfalt til årets niende afdeling af Verdensmesterskabet for standardvogne – World Touring Car Championship. Det planlagte løb på den hurtige og flydende Sonoma (Sears Point) racerbane i USA, som man var nødt til at aflyse, blev dermed erstattet af en bane af den diametrale modsætning og Chevrolet såvel som Lada var ikke sene til at udnytte deres vægtfordel: De vandt hvert deres løb på den kinesiske racerbane foran de ellers dominerende biler fra Citroën og Honda.

 

Golden Port racerbanen udmærker sig ved foruden at være yderst snoet og at være meget jævn, og visse steder byder den på usædvanlig ringe vejgreb. Det er ikke den optimale situation for især Citroëns C-Elysée WTCC racere, der reglementsmæssigt var pålagt at køre med 60 kg handikapvægt. Hondas Civic WTCC racerbiler var lidt bedre stillet med 30 kg handikapvægt. Men i forhold til Chevrolets 20 og Ladas 0 kg var opgaven vanskelig for begge bilfabrikker.

 

Chilton vandt Race 1

Det var derfor ikke den store overraskelse, at Tom Chilton kørte sin Chevrolet RML Cruze ind på bedste startposition til dagens første løb, fulgt af Hondas Gabriele Tarquini og den regerende verdensmester, Yvan Muller, der kører Citroën. Hans team-kammerat, den VM-førende José Maria López startede fra 4. startposition. Siden formåede Chilton at fastholde førerpositionen på den blot 2,4 kilometer lange racerbane og han scorede sin første sejr i år, fulgt af Muller og Lopez. Muller var kommet forbi Tarquini i startfasen og da Honda’en midtvejs i løbet udgik med teknisk problem, var 3. pladsen klar til Lopez.

 

En ”let” sejr

I WTCC anvendes et sindrigt kvalifikationssystem, hvor den kører, der kvalificerer sig som nr. 10, starter fra pole-position i Race 2 (køreren på 9. pladsen starter fra 2. pladsen og så fremdeles, mens nr. 11 og nedefter starter fra deres kvalificerede position). 10. hurtigst efter kvalifikationen var Ladas Rob Huff. Hans lette bil var i løbet hurtig ud af ”starthullerne” og da Golden Port banen er vanskelig at overhale på, formåede Huff, seks år efter Ladas debut i WTCC, at sikre bilmærket dets første sejr.

 

Tom Coronell i Chevrolet, der havde sat 9. bedste kvalifikationstid og derfor startede fra 2. pladsen, holdt positionen til målstregen og bedste Citroën blev kørt af Rally-ikonet, Sebastien Loeb.

 

I den samlede stilling fører Citroën dog fortsat foran Honda. Det er fortsat López, der topper kampen om kørernes VM-titel med de to team-kammerater på de følgende pladser, mens Hondas to fabrikskørere ligger på 4. og 5. pladsen.

 

Yokohama dækkene bestod

Under hver VM-afdeling findes der også en vinder af det såkaldte Yokohama Driver’s Trophy, populært kaldet privatkørernes verdensmesterskab. Tyskeren Franz Engstler vandt i sin BMW Yokohama træfæet i begge løb og har en overlegen føring i mesterskabet. Sammenlagt i VM besidder Engstler 17. pladsen.

 

A-pro-pos Yokohama: Udover vinderne af løbene var Yokohama folkene nok dem, der var mest tilfredse med besøget på Golden Port racerbanen. I WTCC kører alle deltagerne nemlig på Yokohama dæk, og reglementet siger, at der skal køres på eksakt samme dæktype i alle løb. Goldenport banen har som nævnt en usædvanlig overfladebelægning, løbet var ikke i løbskalenderen før meget sent på sæsonen og Yokohama dækkene klarede endda udfordringen uden større problemer.

 

Bliver i Kina

Næste VM-afdeling finder sted allerede om en uge, d. 12. oktober på Shanghai International Circuit i Kina. Det er samme bane, hvorpå der køres Formel 1 Grand Prix, den er hurtig og er af en ganske anden karakter – og karat – end Golden Port. Hér vil Citroëns og Hondas handikapvægt ikke få samme betydning og der forventes et noget anderledes resultat.

 

Verdensmesterskabet for standardvogne dækkes intensivt af Eurosport, der sender de fleste af årets VM-løb LIVE på Eurosport eller Eurosport 2. Eurosports udsendelsesplan kan ses via dette link: http://tv.eurosport.dk/tvschedule.shtml.

De fem førende i kampen om verdensmesterskabet for standardvogne, WTCC, var vægtmæssigt handikappet på den snoede og glatte Golden Port racerbane i Kina. Fra venstre: Tiago Monteiro og Gabriele Tarquini (Honda), Yvan Muller, Sebastien Loeb og José Maria Lopéz (Citroën).


Resultat, Race 1, 9. afd. af WTCC 2014, Golden Port Circuit, Beijing (Kina):

 

1. Tom Chilton (GBR), Chevrolet RML Cruze TC1, 28 omg.

2. Yvan Muller (FRA), Citroën C-Elysée WTCC, +2,493s.

3. José Maria López (ARG), Citroën C-Elysée WTCC, +5,132s.

4. Gianni Morbidelli (ITA), Chevrolet RML Cruze TC1, +10,473s.

5. Sebastien Loeb (FRA), Citroën C-Elysée WTCC, +14,455s.

6. Norbert Michelisz (HUN), Honda Civic WTCC, +17,238s.

 

Resultat, Race 2, 9. afd. af WTCC 2014, Golden Port Circuit, Beijing (Kina)

1. Rob Huff (GBR), Lada Granta 1,6T, 26 omg.

2. Tom Coronel (NDL), Chevrolet RML Cruze TC1, +0,766s.

3. Sebastien Loeb (FRA), Citroën C-Elysée WTCC, +3,072s.

4. José Maria López (ARG), Citroën C-Elysée WTCC, +3,102s.

5. Norbert Michelisz (HUN), Honda Civic WTCC, +8,673s.

6. James Thompson (GBR), Lada Granta 1,6T, +9,938s.

 

VM-stillingen efter 9. afd. af WTCC 2014, Golden Port Circuit, Beijing (Kina):

1. José Maria López (ARG), Citroën, 339 points.

2. Yvan Muller (FRA), Citroën, 273 pts.

3. Sebastien Loeb (FRA), Citroën, 238 pts.

4. Tiago Monteiro (PRT), Honda, 146 pts.

5. Gabriele Tarquini (ITA), Honda, 126 pts.

6. Tom Coronel (NDL), Chevrolet, 118 pts. s.

 

Næste afdeling af WTCC finder sted d. 12. oktober på Shanghai International Circuit i Kina.

 

TV-Plan for 10. afdeling af WTCC:

Eurosport sender træning og begge løb i Kina.

Den eksakte tidsplan fastlægges senere.

 

Eurosports udsendelsesplan kan desuden ses via dette link: http://tv.eurosport.dk/tvschedule.shtml.


Frank Engstler fører kampen om Yokohama Trofæet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt